måndag 3 december 2012

709 MogataNytt - Flyg och flygare

Eftersom rapporteringen i media från vår lilla by Mogata inskränker sig till ett reportage om året- då det är Mogata Marken - tänkte jag komma med lite nyheter nu och då från Mogata med omnejd.

När jag bläddrade i några tidningar häromdagen hittade jag ett fotografi av den legendariske flygpionjären Carl Florman. Det var han som startade ABA – AB Aerotransport – 1924 som sedan gick upp i SAS. Min salig pappas likaså saliga bror – farbror Sven – som också var flygkapten, som Carl Florman fast i reserven – berättade många hårresande historier om sina flygningar med "Calle" under andra världskriget. Farbror Sven blev idrottschef på ABA efter kriget och hade väl då också mycket med honom att göra.


Carl Florman flygkapten och VD för ABA

Så namnet Florman var välkänt för mig när det dök upp i bekantskapskretsen för en tid sedan. Det visade sig nämligen att två flygintresserade bröder, bosatta inte så långt ifrån Mogata, är ättlingar till sagda CF. På grund av sitt intresse för flygplan har de anlagt ett litet flygfält på en åker en bit bort från bostaden där de tar emot gäster som kommer med sina flygplan till Hamnkrogen vid Slätbaken eller Trädgårdshotellet som de driver. (Klickar man på länken kan man se en bild från flygfältet.)

Jag kan ge bröderna ytterligare tips på vad man kan hitta på att förströ gäster eller ortsbor med. En flygdroska kan ju vara bra om man bor på landet där de allmänna kommunikationerna är i det närmaste obefintliga. Och en flygbåt är inte heller i vägen när man har så nära till sjön.


 Det måste vara ett trevligt sätt att färdas med flygdroska. Är det köer på motorvägen kan man bara lyfta från marken och flyga i stället. (Bilderna går att klicka större.)


Här kan man se överst hur flygdroskan ser ut från sidan. Bilden nedanför visar på en jättestor flygbåt, också användbar när man bor nära kusten.


En mycket bra och användbar skapelse - autoplanet eller den vingade automobilen.

Här kommer lite nyheter från flygfronten.


8 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns ju tomter till salu vid säteriet, det kan du ju tipsa om. För mig är Mogata något jag måste passera för att komma till båten. Men det är himla vackert neråt Slätbaken till där du och jag promenerade.
Bloggblad

Äventyret framtiden sa...

Vilka bilder Musikanta! Du har jättefina sådana i dina dagstidningar:)
Tack för historisk tillbakablick!

Karinkram

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det behöver jag ju inte längre, det har ju du gjort :-).
Mogata var också något man passerade på väg i till landet i vårt fall innan jag flyttade hit. Det var innan 210 byggdes, då fanns det bara den här vägen.

Musikanta sa...

PettasKarin:
Visst är bilderna fina - de med flygplanen är tagna 1917 - nästan för 100 år sen. Texterna i tidningarna är också förvånansvärt "moderna", i vilket fall mycket lättlästa.
Kram tillbaka!

Karin sa...

Vilka fantastiska maskiner... och så dessa flygande män dessutom! Påminner lite om mina år i Afrika då det var rätt självklart att ta något litet flygplan när man skulle någonstans. Och ofta var det vara att fråga runt lite. Är det någon som ska flyga österut de närmaste dagarna? Eller söderut, eller vart man nu ville. Oftast kunde man få lift. Och eftersom vägarna knappt var farbara, eller inte fanns, var ju flyget ofta enda möjligheten. Odramatisk, praktiskt och inte alls dyrt. För att inte tala om vilka scenerier och djur man fick se från de små lågtflygande planen!

Västmanländskan sa...

Nu finns mina fredagsteman på bloggen. Kram!

Musikanta sa...

Karin E:
Min farbror var mycket våghalsig när han var ung och det hände att han flög så lågt över vårt sommarställe ibland så vi kunde vinka. Tänk om man hade skrivit upp alla galna historier som han berättade...
Du får skriva ner dina upplevelser i Afrika, du har ju varit med om så mycket! Skulle vara intressant att läsa.
Ha det bra så länge.

Musikanta sa...

Västmanländskan:
Tack, jag ska gå in och kika!
Kram!