fredag 2 juni 2023

1946 För sex år sen...

En kommentar som jag fick igår till en video på Youtube och som jag la ut för sex år sen, fick mig att tänka på ett evenemang 2017. Videon är från treornas klasskonsert på Lilla Akademien. Casimir, äldst av mina tre yngsta barnbarn, var med då och spelade gitarr. 

Klasskonsert i åk 3 på Lilla Akadmien i maj 2017. Casimir i kostym och blomsterkrans och Samuel i väst med fluga. (Bilderna går att klicka större.)

Man kan inte annat än förvåna sig över hur fantastiskt duktiga barnen redan är som nioåringar.  Samuel, som spelar solo i första versen av Idas sommarvisa, var redan då en stjärna på trumpet. Idag spelar han bland annat i Lilla Akademiens jazzband och hoppar även in i olika orkestrar. Casimir kan man se längst till höger på videon där han sitter med en blomsterkrans i håret och spelar gitarr. 

 

Det var på den tiden jag gick utan vare sig stavar eller käpp och kunde ensam ta mig till Stockholm  med Flixbus och sen åka vidare till Mirren (som då bodde på Norrtullsgatan) med tunnelbana och buss. Vilket är helt otänkbart för mig idag tyvärr. 


Casimir på väg till klasskonserten med lillebror Caspar, som då gick i ettan. 

Casimir är idag 15 år, går i nian och är en skicklig organist. Efter att ha börjat med orgeln som biinstrument övergav han gitarren helt. Idag har han spelat ett flertal konserter i olika kyrkor och även jobbat som vikarierande kyrkomusiker vid gudstjänster.

Casimir vid orgeln hemma i Mogata. 

Här kan man läsa om klasskonserten i åk 3 på Lilla Akademien i maj 2017. 

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Det är härligt att ha gamla kort och filmer att ta fram och minnas. Tänk vad pojkarna har växt på de sex åren.
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

BP sa...

Så otroligt duktiga barnen är. Är full av beundran för tjejen som spelar harp.
Gillar Casimir skarpt. Har har haft sitt eget "stuk" från början verkar det som. Långt hår bland annat. Smart av honom att överge gitarren, för gitarr spelar ju många. Däremot är han ju tämligen ensam om att bara vara 15 år och spela orgel på den nivån. Fantastiskt!

Äventyret framtiden sa...

Dina barnbarn, som jag har följt via dig, är så skickliga musikanter. Brås på sin musikantmormor helt säkert! Allt gott-kram!

Musikanta sa...

Ingrid:
Visst är det roligt att ha bloggen där man kan se tillbaka på vad man gjorde för länge sen och minnas. På FB försvinner ju allt.
Önskar dig en skon fortsatt helg!
Kram
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Ja, Casimir är väldigt speciell och otroligt musikalisk. Sen har han förstås övat tusentals timmar med sin mamma bredvid sig på orgelpallen.

Han är kul med sitt långa hår som han håller fast vid trots att han fått många kommentarer på Youtube à la "jätteduktig tjej" :-). Konstigt att det är så många som inte vet att Casimir är ett typiskt mansnamn. Men nu när han är äldre syns det ju mer att han är en kille.
Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
Ingrid

Musikanta sa...

Äventyret framtiden:
Ja. på sin morfar också som också är väldigt musikalisk trots att han inte utövar någon musik. Men han brukar höra vilken låt det är som spelas på TV innan jag hör det, vilket säger en del, haha.

Men att Casimir spelar orgel är nog min förtjänst eftersom jag skickade upp min egen orgel till familjen när jag gick i pension och inte tyckte jag behövde den längre. Jag visste att Casimir tyckte det var roligt att spela på den när han kom och hälsade på.

Efter någon tid fick jag tillbaka orgeln eftersom de tyckte den var lite för gammal och hade köpt en ny. Sen är det ju sms historia...

Det är också roligt att lillebror Caspar också är väldigt duktig att spela orgel.
Önskar dig och Uffe en skön fortsättning på helgen
Kram
Ingrid

Lena i Wales sa...

Fina minnen! Så fina och duktiga barnbarn du har.
Jag har alltid sagt till mina barnbarn att farmor har inte massor av filmer och grejer på sin telefon (sanning med modifikation), men däremot har hon massor av familjebilder och familjevideos och dem tittar vi ofta på tillsammans, så roligt.
Skön söndag!