Mirren framför den anslående annonspelaren utanför Nationlmuseum. (Bilderna går att klicka större.)
På fredagen efter konserten på Riddarhuset passade Mirren
och jag på att åka till Moderna Museet och se den omtalade utställningen med
Hilma af Klint. Jag kan väl erkänna att jag hade ganska låga förväntningar på
utställningen eftersom jag bara sett några foton i tändsticksformat på hennes
tavlor i tidningen tidigare. Men så hittade jag en lärarhandledning riktad till
lärarna på högstadiet och gymnasiet som Moderna tillhandahöll i PDF-fil, vilket
gjorde att mitt intresse för henne ökade. Här kan man ladda ner den.
Men jag visste inte vad som väntade mig när jag steg in i
galleriet och överfölls av tio stycken jättemålningar ”De tio största” som hon
började måla redan 1907, alltså för 106 år sen. Då fortfarande kor i stillsamma
landskap, skepp på stormiga hav eller små gossar och flickor på ängen prydde
många av de svenska hemmens väggar.
Serien "De tio största" skildrar barndom, ungdom och åldrande.
För att förstås innebörden i målningarna i någon mån har jag ordagrant citerat lärarhandledningen.
"Tavlorna är fulla av symboler av vilka de viktigaste är följande:
Snäckan eller spiralen motsvarar utveckling.
Hyskan och haken, blått och gult samt liljan och rosen representerar det kvinnliga respektive det manliga.
W står för materia och U för ande.
Mandelformen som bildas när två cirklar går in i varandra kallas för vescia pisces och är en uråldrig symbol för enhet och fullbordan. (Det är som bekant även en kristen symbol – fisken. Min egen reflektion eftersom Hilma när hon blev äldre blev mer intresserad av kristendomen.)
Svanen representerar det översinnliga i många mytologier och religioner och står för fullbordan inom den alkemiska traditionen.
Duvan representerar inom kristendomen den helige ande och kärlek."
Som sagt, en audioguide underlättar förståelsen av målningarna.
Dessa gigantiska målningar är 240X328 cm läser jag i en
intressant artikel. Vid första anblicken fattar jag ingenting av budskapet i
målningarna. Men då Mirren envisas med att hyra autoguider blir allt mycket
klarare. Utställningen hade inte blivit den behållning den blev för oss utan en
sådan.
Hilma af Klint hade en gedigen utbildning bakom sig – två år
på Tekniska skolan (nuvarande Konstfack) och fem år på Konstakademien. Hon
började sin konstnärsbana som landskaps- och porträttmålare men kom i slutet av
1800-talet i kontakt med spiritiströrelsen och teosoferna. På den tiden var man
mycket intresserad av andlighet och seanser där medier medverkade.
På utställningen fanns också ett rum där det fanns akvareller och oljemålningar från tiden innan Hilma började måla abstrakt.
Af Klint ansåg sig själv ha fått en medial gåva och började måla på ett
helt annat sätt än tidigare, och det är det resultatet som vi äntligen, efter
alla dessa år, får se i sin helhet på en utställning i Sverige. Hon hade
nämligen bestämt att inga målningar skulle få visas förrän 20 år efter hennes
död, först då trodde hon att folk skulle vara mogna att uppskatta dem. Hon
ansåg att hon helt styrdes av andarna i sitt måleri och bara lånade sin hand
och pensel till målningarna.
I den första målningen i serien Svanen, som skildrar ljuset och mörkret och kampen mellan dem, är svanarna naturalistiskt målade. Svanarna försöker förena sig till en gemenskap.
Här har svanarna blivit till vita och svarta kristaller. De kvinnliga och manliga diagonalerna strålar in mot medelpunkten.
En ytterligare målning i serien Svanen.
Mindre akvareller fulla av symboler.
När de anhöriga på 60-talet vände sig till Moderna Muséet
20 år efter af Klints död 1944 och frågade om de var intresserade av hennes verk tackade dåvarande museichefen
artigt nej utan att ens se på tavlorna. Påminner lite, tycker jag, om hur
Bonniers tackade nej till att ge ut Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. För
idag är Hilma av Klint känd långt utanför Sveriges gränser.
Hilma af Klint övergav snart teosofin till förmån för antroposofin.
Och det var hos antroposoferna i Järna som en konsthistoriker av en slump
hittade några av hennes jättemålningar på väggen i en eurytmisal. Tänk om jag
hade vetat det när jag bodde tre år i Järna utan att någonsin besöka deras
lokaler trots att två av lärarna på skolan där jag jobbade var antroposofer och
samtidigt undervisade i sin egen skola…
En av serierna heter Evolutionen som handlar om människans utveckling.
Den här underbara målningen ingår också i serien om evolutionen. Färgerna symboliserar det manliga och kvinnliga. Här förekommer korset för första gången.
Denne konsthistoriker berättade om tavlorna i Järna för en
annan konsthistoriker som specialiserat sig på Kandinsky och höll på att skriva
en text om denne konstnär till en stor utställning i Los Angeles 1986 om
andlighet i konsten. I sista stund kom så fyra målningar av Hilma af Klint med
på denna utställning och sedan var det internationella genombrottet ett faktum.
Mer kan man läsa här.
Dessa två stora altartavlor plus en tredje, visas i ett rum med mörka väggar och sparsam belysning. Först en trekantig spiral som strävar neråt mot jorden, sedan samma trekant som strävar uppåt mot himlen. Gud avbildas ju ofta som en trekant med ett allseende öga och det hittar man längst upp i triangeln.
Hilma af Klints konstnärliga kvarlåtenskap består av över 1000 verk av vilka 200 alltså kan beskådas just nu på Moderna i Stockholm. Utställningen pågår till den 26 maj. Sedan går utställningen vidare till Berlin och därefter till Picassomuseet i Malaga.