I lördags åkte Kent och jag på konstresa till Stockholm med Konstmuseets Vänner i Norrköping. Senaste konstresan jag gjorde gick till Öland i maj med Söderköpings konstförening. Den har jag berättat om
här.
Pojke med blå mössa pryder entrén till Liljevalchs. Målningen är i mitt tycke inte riktigt representativ för Vera Nilssons konst eftersom hon nästan aldrig använder blått i sina målningar. (Bilderna går att klicka större.)
Vi hämtade upp en av deltagarna i Nyköpingsbro där Vännerna bjöd på medhavt kaffe och smörgåsar. Det är Kent som står med kaffemugg i handen.
På programmet stod Barockt på
Kulturhuset och
Vera Nilsson på
Liljevalchs. Vår guide, som vi skulle haft på
Kulturhuset hade tyvärr försovit sig och anlände med andan i halsen fem minuter innan vi skulle avresa med bussen till
Blå Porten på Djurgården, där vi skulle äta lunch. Så den utställningen gav inte så mycket. Många av konstverken hade jag ju sett tidigare på
Nationalmuseum.
Den stora upplevelsen för mig denna dag var att få se utställningen med Vera Nilsson på Liljevalchs. För mig har hon bara varit ett namn - jag vet aldrig att hon ens nämndes i mina läroböcker om den moderna svenska konsten när jag läste konstvetenskap för ett tiotal år sen. Möjligt att jag har glömt - men kommer inte ihåg att jag sett någon bild på någon av hennes målningar tidigare.
Vera Nilssons mamma Ada tillsammans med barnbarnet Ginga.
Dottern Ginga var Veras favoritmodell under hela sin uppväxt till de tidiga tonåren. (Åtminstone fanns inga porträtt av Ginga som vuxen på utställningen.) Guiden berättade att Catharina som hon hade döpts till, hade haft svårt att uttala sitt namn när hon var liten. Så det blev något som liknade Ginga i stället och det smeknamnet har hon haft sen dess.
Rött och grönt mot den gula himlen. Den lilla Ginga är målad med kärlek men inte avbildad som någon söt docka utan tvärtom ganska fult kan man tycka.
Här tar Ginga sina första steg.
Här slår Ginga omkull en hyacint - där man bara kan ana lite blå färg - och verkar nästan göra sig illa. Ofta är bakgrunden till målningarna utsikten genom ett fönster som här.
Ett av porträtten av Ginga som jag tyckte bäst om. Här är bakgrunden faktiskt mörkblå...
När vi hade gått igenom salarna visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka - Vera Nilsson målade inte som någon annan konstnär jag sett. Framför allt lyste den blå färgen med sin frånvaro. I hennes tidigare målningar använde hon bara blått två gånger efter vad jag kunde upptäcka bland tavlorna i konsthallen. Den ena var färgen på pojkens mössa och den andra var färgen på hyacinten. Båda målningarna har använts som affischer till utställningen. I de senare målningarna händer att den förekommer sparsamt då och då.
I porträttet av mamma Ada tycker jag mig se en viss påverkan från Matisse som hon också träffade när hon var i Paris.
Vännerna lyssnar andäktigt till guiden som har ganska brått med att försöka hinna med alla salar på 45 minuter.
Vera Nilssons favoritfärger var komplementfärgerna rött och grönt Mycket av ockra och umbra - jordnära färger - finns också med i tavlorna. Himlarna är aldrig klart blå utan mest gula, rosa eller fyllda av mörka åskmoln. I mitt inlägg har jag mest tagit med tavlor av Ginga eftersom det var de som tilldrog sig mitt största intresse. Men hon har också målat många tavlor från Bohuslän och från Öland, där hon tillbringade alla sina somrar. I Borgholm hade hennes föräldrar ett sommarhus.
Om man skulle placera Vera Nilsson i någon speciell konstriktning vore det nog bland expressionisterna, ansåg vår guide. Målningen är från Öland. Här tycker jag man dock anar lite påverkan av van Gogh.
Målning från Bohuslän.
Det var också intressant att se hur hon måste ha blivit påverkad av både van Gogh och kubisterna när hon var i Paris under några år i början på 1900-talet. Någon recensent från den tiden skrev att det var positivt att hon inte målade som kvinnor i allmänhet, som enligt honom bara målade stilleben. (Men det finns faktiskt en hel del manliga konstnärer som framgångsrikt har målat sådana också - van Gogh, Matisse och Cézanne till exempel. Min anmärkning.)
Det är den här målningen av den lille pojken med blå mössa, som man har förstorat upp på ytterväggen till entrén. Jag tycker den är enastående uttrycksfull. Man får hoppas att det bara är för att han inte gillar att vara modell som han ser lite sorgsen ut.
Här kan man läsa mer om denna fantastiska konstnär. Utställningen kommer till Norrköping i vår men med färre än de cirka 150 målningar som visades på Liljevalchs. Men det blir nog ett besök till då i alla fall.
Den här killen står utanför restaurang Blå Porten, som ligger i anslutning till Liljevalchs konsthall. Skulpturen av Sean Henry heter bara "Standing man". Han är otroligt realistiskt gjord. Går man in på länken kan man få se fler skulpturer av honom.