lördag 25 juli 2015

1142 Small Town Singers i Skällviks kyrka

Small Town Singers var som mest populära under 70- och 80-talet. Gruppen bildades redan 1967 i Söderköping. Tre av medlemmarna idag, Ewa Grönwall, Cristina Grönvall och Roger Carlsson var med redan från 1976 och är fortfarande. Flera av inspelningarna med gruppen låg etta på svensktoppen i många veckor under 70-talet. Dansen på Sunnanö låg på toppen elva veckor 1974 och Fritiofs avsked också elva veckor 1975. Small Town Singers idag har utökats med Roland Wållberg som jag tidigare skrivit om här.


Från vänster Roland, Cristina, Ewa och Roger. Alla spelar gitarr och sjunger. Ewa trakterar även dragspel. Kent tog bilden. (Bilderna går att klicka större.)

Skällviks kyrka uppfördes någon gång under 1100-talet och byggdes om av Johan III, som då bodde på Stegeborgs slott. Kyrkan var denna kväll helt fullsatt av gruppens gamla fans, kan man förmoda av färgen på håret på de flesta i publiken. Numera spelar gruppen endast vid enstaka tillfällen och det här var just ett sådant. Skällviks kyrka är dessutom hemmaplan för flera i gruppen. Jag själv var ordinarie kyrkomusiker där i 13 år.


Här hälsar vår kyrkoherde, Åsa Ström Broman välkommen. Kent tog bilden.


Utsikt över kyrkan från den gamla orgelläktaren. Det räckte inte med bänkarna denna kväll utan man var tvungen att sätta fram ett tjugotal extrastolar.



Cristina och Ewa. Kent tog bilden.

Gruppen framförde ett varierat program med gamla kända visor och låtar. Bl.a. Låt dom ha sin frihet kvar och En söndagsmorgon bittida av Evert Taube. En av Taubelåtarna spelade jag in och finns att lyssna till på videosnutten. 

Den vackra Skällviks kyrka är platsen för många sommardop och sommarbröllop. Varje lördag på sommaren är den också Farledskyrka, vilket innebär att det är musikprogram där och att kyrkan är öppen med visning av guide vissa timmar. Idag heter programmet "Hela kyrkan sjunger" och det är jag själv och Sankt Ragnhildskören som svarar för detta. Här har jag skrivit om när vi sjöng i Skällvik förra året.


Skällviks kyrka från 1100-talet.

Här nedan kan man lyssna till Huldas Karin med Small Town Singers.

10 kommentarer:

Veiken sa...

Åh så trevligt!! Jag hade nästan glömt bort "Small town singers" Jag trodde inte att dom fortfarande höll på att sjunga och spela!
En rolig återbekantskap!
Kramar

Bloggblad sa...

Jag hade gärna varit där och lyssnat, men hade annat för mig. Det har jag i kväll också.

Geddfish ♥ sa...

Oj, då. Small Town Singers, det var inte igår, det. Vad kul att höra dem.
Och vilken vacker kyrka. Många av våra kyrkor är faktiskt från 1100-talet.
Lördagskram, Gerd

Musikanta sa...

Veiken:
De sjunger bara vi ENSTAKA tillfällen som här :-). De är ju söderköpingsbor eller f.d. söderköpingsbor allihop så de träffas väl ofta ändå skulle jag kunna tänka mig. De uppträder ju var för sig också numera på olika ställen.
Kramar tillbaka.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det är ju ingenting för dig i kväll i alla fall, du som inte gillar allsång :-). Det brukar vara ganska många som kommer ändå även om det inte blir lika fullt som förra lördagen. Akustiken är ju väldigt speciell i Skällvik med ett väldigt långt eko så tonerna går i varandra tyvärr.

Musikanta sa...

Gerd:
Jag har googlat på "dina" kyrkor och har sett att de är helt fantastiska. Inte så mycket målningar i Skällviks kyrka tyvärr. Dem har de sorgfälligt skrapat bort under årens lopp.
Visste faktiskt inte att STS har varit så pass stora som de tydligen var under 70-talet och i början av 80-talet. Det var före Allsång på Skansen...
Lördagskram tillbaka rån Ingrid

Bevare mig väl sa...

Väl klingar, svänger och ljuder ENSTAKA tillfällen Small Town Singers ..
kram

Musikanta sa...

Tove:
Du är härlig!
Kram tillbaka

anna-karin sa...

Min kusin Ewa var min mors idol. Vackra kyrkan där ligger mormor & morfar begravda. Karlström från spinknäs

Musikanta sa...

anna-karin:
Hej och välkommen till min blogg. Roligt att du fick upp mitt gamla inlägg - det var kul för mig att läsa det igen. Edvin Karlström var en av mina trognaste körsångare på den tiden jag var körledare för Mogata-Skällviks kyrkokör. Jag antar att det var han som var din morfar, eller?
Kram från Ingrid