onsdag 20 augusti 2008

Missförstånd...

Till mobiltelefonkursen har jag gjort anmälan på nätet. Praktiskt och lätt. Kursen skulle gå tre dagar – tisdag, onsdag och torsdag. Tiderna passade mig och det var skönt, tyckte jag, att ha det avklarat på tre dagar. Lite konstigt var det förstås att de ville ha avgift för varje dag…

Fyllde alltså i anmälningsblankett på nätet för Lär känna din mobiltelefon I, II och III. Jag printade ut anmälan för II och III, men glömde nr I, så den gjorde jag om igen…

Påföljande dag lite efter 9.00 ringer en vänlig dam från Senioruniversitetet och undrar varför jag anmält mig två gånger till kurs Lär känna din mobil nr I. Var det verkligen meningen?...

Jag förklarade anledningen och sa att hon kunde stryka mig från den ena av kurserna nr I…

En timme senare ringer samma vänliga dam, nu en aning mer konsternerad. Skulle jag verkligen gå samma kurs tre dagar i rad? Det skulle i så fall bli 18 timmar i stället för 6…

Kursledaren ville bara ha åtta personer i varje grupp, det var därför man hade tredubblat kurserna, berättade hon. Lär känna din mobil I, skulle gå i tre veckor på tisdagarna, Mobil II onsdagar etc.

Jag förklarade att jag säkert kunde behöva alla timmar för att förstå denna invecklade apparat men att det faktiskt var meningen att jag bara skulle vara med på en av kurserna…

Den tålmodiga damen lovade att jag bara skulle behöva gå på kurs nr I på tisdagarna och att hon skulle stryka mig från de andra…

När jag öppnade min e-post efter lunch hade jag fått bekräftelse på att jag blivit antagen till alla mobilkurserna (utom den extra nr I), inklusive Franska B1 och att anmälan var bindande…

Jag har just skrivit svar med begäran om att få bli struken till kurserna nr II och III – få se vad det kan ha för verkan…

Nästa gång tror jag att jag ringer expeditionen och anmäler mig i stället…

8 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Ha ha! Det ar inte latt att vara manniska bara, bland alla komplicerade manicker. Min mamma gick pa engelsk-kurs hela livet och larde sig aldrig ett ord. Och min syster gar pa internetkurs om och om igen och kan fortfarande inte skicka email och inte vet hon att man kan klicka pa linkar och komma nagon annanstans. Sjalv forsoker jag bara ha talamod...

Bloggblad sa...

Tjistanes vad du kommer att plinga i mobilen sen... :)

Anonym sa...

Härligt... Jag har skrattat högt!
Snälla, avboka rubbet och börja om från början...tänk om du får betala 3-dubbelt?

Musikanta sa...

Aurorabuddha:
Det är mycket som man inte begriper här i livet. Jag och MM gick på en kurs i bokföring och jag hängde med ganska skapligt i början.

Men sen blev allting plötsligt tvärtom och då fattade jag ingenting. Som väl förstod MM så det är han som sköter min lilla firma härhemma...

Musikanta sa...

Bloggblad:
Och SMS:a sen... Det äldsta barnbarnet lärde mig det häromåret och jag skrev upp det på en lapp som jag inte hittar...

Marskatten:
Ja, man måste ju se det från den humoristiska sidan annars vore det ju sorgligt...

Fikarasten för de administrativa blev kanske lite roligare än vanligt...

Som väl är kostade inte kursen mer än 200 kr per styck så jag överlever. Men då kommer jag också att gå alla 18 timmarna - haha! Vad kursledaren kommer att bli glad!

Marianne sa...

Ja tänk att en telefon inte kan få vara en telefon. Jag läste någon recension om den där IPhone (var det så den hette?) och det stod inte ett ord om själva telefonfunktionen, om det var bra att ringa med den!

Jag har gjort det enkelt för mig. Jag köper ingen annan sorts telefon än den från vårt östliga grannland, för då funkar den nya ungefär likadant som min gamla. Och jag använder den bara att ringa med, att svara på ett sms då och då (avskyr sms), och som väckarklocka. Alla olika musikfunktioner, kameror, surferier och vad det kan vara struntar jag bara i.

Lycka till på kursen! Hoppas nu du får stora A i alla ämnen!

Musikanta sa...

Marianne:
Jag skulle naturligtvis köpt en utan alla finesser - men jag föll för den här dumt nog...

Marianne sa...

Jag har också alla finesser, jag använder dem bara inte. Tror inte det finns telefoner utan.