torsdag 8 oktober 2009

Fredagstema – Show and Tell – OM SPORT

Ja, vad ska en äldre dam tänkas tycka om det? Utövningen av sport för min del inskränker sig numera till promenader som jag företar med I-Poden som enda sällskap. Just nu lyssnar jag på Helena Brodin som läser sista delen i Kerstin Ekmans trilogi – Skraplotter – för mig. Hon är en fantastisk uppläserska, Helena…

Många av mina jämnåriga väninnor spelar golf – en sport som tydligen anses vara utmärkt för seniorer/veteraner/panschosar. Men eftersom MM fortfarande förvärvsarbetar är det inte aktuellt för mig. (Det hade i och för sig inte varit aktuellt även om han inte hade jobbat…)

Jag kan inte tänka mig något tråkigare än att gå i timtal och leta bollar i ruffen eller turfen eller vad det nu heter. Jag prövade nämligen på att spela golf några gånger i min ungdom, men kommer bara ihåg att bollarna hela tiden försvann så att jag inte kunde hitta dem…


(Bilden från Internet)

Jag spelade också tennis när jag var ung – med något lite mer framgång. Det var roligt så länge jag hade en partner som var mycket bättre än jag och slog bollarna över nätet precis där jag stod. Att springa har aldrig intresserat mig – inte heller på tennisbanan…

Fotboll har jag också spelat en gång i mitt liv – som lärare i ”Lärarna mot Eleverna”. Jag tror det var mot en sjätteklass. Jag har nästan aldrig varit så rädd i hela mitt liv! Stora starka killar i sexan som sköt stenhårt åt mitt håll – trots att jag hade glasögon på mig. DÅ sprang jag så fort jag kunde åt sidan…

Som väl är blev jag ganska snabbt utbytt och klarade mig således undan utan skador och med glasögonen och tänderna i behåll…

MEN! Jag gillar att TITTA på fotboll och sitter klistrad vid TV:n speciellt när det är VM och OS - fotboll. Jag är förvånad att det finns så många unga och vackra pojkar som är så duktiga på att sparka boll. Ta Ro*nal*do, t.ex. Han är inte bara snygg utan kan springa uppför och nerför hela fotbollsplanen i ett nafs och sen skjuta mål. Jag skulle behöva vila mig tre gånger minst om jag skulle tvingas jogga över en fotbollsplan…

(Bilden från Internet)

Fast jag försöker hålla mig à jour med vad som händer på sportfronten i Norrköping. Jag vet att IFK kanske blir nedflyttad till division 1 (den näst, näst bästa fast man trodde innan att det var nummer 1 som var bäst) och att det är stor sorg över detta i min hemstad. Eftersom man satsat massor med miljoner på att göra Idrottsparken större…

Och Gislaved (av alla orter i Sverige) slog Vargarna i speedway (eller var det motorcross, det var motorcyklar i alla fall) och kammade hem guldet. Också detta anledning till tårar bland sportjournalisterna och supportrarna…

Erica står får oktobers fredagsteman:

Här är övriga fredagsbloggare:
Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra , Anna-Saltis, Millan, Anki, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, Jennie, Erica, Maisoui, Taina, Christel, Sparkling, Moster Mjölgumpa, Emmama, Marskatten, Musikanta, Sara, Under ytan, Lena, Västmanländskan, Norrsken och stjärnfall, Saras land, I am Annika, Birgitta, Curieux, Minerva, Ebba, Lotta, Lullun

9 kommentarer:

Lena sa...

Nä, sport är nog inget för oss. Men du verkar ju lite insatt i allt möjligt!
Ha en bra helg

Annika sa...

Precis, om man som du är muskalisk till max kan jag bara säga; who needs the sports!!
Låt orgeln ljuda istället! OOO, jag skulle vilja höra dig spela!
Ha en fin helg!!
KRAM!!

Erica Pettersson sa...

Håller med; en härlig promenad med bra musik eller en bra bok i hörlurarna är betydligt härligare än att utöva någon sport :)
Jag håller också med dig angående golf. Jag har inte heller förstått tjusningen i den sporten...

Ett jättebra inlägg på dagens tema!
Hoppas att du får en bra helg :)
MVH /Erica

Eleonora sa...

Kul beskrivning av ditt idrottsintresse! Ungefär som mitt skulle jag tro. Har alltid varit för bekväm av mig för att springa efter bollar av skilda slag. Dock har jag spelat golf - Började väl då jag var 30 år och fortsatte tills reumatismen gjorde att jag inte orkade hålla kvar golfklubban i händerna längre. Men att titta på golf och fotboll i TV - det gillar jag. Dock inte hockey, det år för fort, så där hänger jag inte med. Fri idrott är också rätt kul att följa i TV.

Nu är man så gammal, så det finns inte en själ som skulle ifrågasätta att man inte åstadkommer något. Trevlig helg söta Ingrid!

Sparkling sa...

Golf verkar urtråkigt, jag har nog alldeles för dåligt tålamod för den sporten.

Fritt ur hjärtat sa...

Haha, vilket roligt inlägg. Du verkar ha en rätt sund, inställning tycker jag. Det där med golf förstår jag inte heller!

Musikanta sa...

Lena:
Välkommen till min blogg! Skulle vara kul att veta lite mer om dig. Hittar ingen presentation på din blogg.

Annika:
Lite motion har jag i alla fall fått idag - vi åkte hemifrån kl. halv tio och kom hem kl.fem efter att ha haft två gudstjänster med bl.a. ackompanjemang av min favvokör - pensionärskören Sankt Ragnhild, ledd av Maj-Gret som fyllde 81 i våras.

När man spelar mycket med fötterna blir man lite svettig i alla fall... Fast det uppväger förstås inte Maj-Grets underbara knäcktårta som hon bjöd oss på efter lunchen i mellanakten (mellan två gudstjänster). Till den hade det gått åt tvåochenhalv liter vispgrädde...

Det blir att börja räkna points igen i morgon...
Kram!!!

Musikanta sa...

Erica:
Kommenterar du alla som fredagsbloggar? I så fall är jag djupt imponerad...

Nej, någon sportfåne har jag aldrig varit. Kanske hänger det ihop med att jag gärna ville vara bäst när jag var liten... Och även om jag var rätt så duktig i gymnastik så var jag helt kass i alla idrotter.
Ha det gott!
Kram!

Eleonora:
Nej, jag håller med dig. Vid min ålder (du är väl i alla fall yngre än jag) är det ingen som räknar med att man är någon sportfantast...

Jag tycker också att hockey går för fort - fotboll hinner man se på ett annat sätt. Och killarna är så söta, många av dem...

Jag har haft barnbarnen hemma i två dagar och varit barnvakt för tvååringen i en hel dag och haft två gudstjänster idag så jag är i det närmaste helt slut. (Hoppas att inte dottern läser detta!)

Förstår inte hur dessa unga mammor (och pappor) orkar!
Varma kramar!

Musikanta sa...

Sparkling:
Välkommen till min blogg! Jag tror inte att du har varit här iine tidigare, eller har jag fel?

Golf är säkert trevligt, men det skulle ta för mycket tid tror jag, åtminstone för mig. Det räcker med bloggen, haha!

Fritt ur hjärtat:
Tack för kommentaren! Den värmer...
Jag har mitt rika inre liv och behöver inte så mycket av det yttre...

Promenader får räcka, och en tur då och då när andan faller på på motionscykeln. Fast det är roligare att sitta vid datorn...