onsdag 2 februari 2022

1885 Selfie nr 5

Första hällan i februari.

Det är Klimakteriehäxan som roar sig själv och oss andra med att göra en Selfie med personliga frågor som man ska svara på. Den här gången är det 12 frågor. Svaren ska hänga ihop genom att den sista bokstaven i det första svaret blir första bokstaven i det andra svaret o.s.v. Titta gärna in hos henne och se vilka som hängt på och vad de svarat! 

1.  Där började jag skolan: DeGeersskolan i Norrköping (Den heter De Geers skola numera och är den äldsta skolan i Norrköping och byggdes redan 1862.)

2.   Bok: Galgbergets väktare (Anna Jansson 3* av 5)

3.   Äter gärna: Endivesallad

4.  Väder: Duggregn

5.  Konsert: Nyårskonsert

6.  Nyttigt: Tapenade (italiensk olivröra)

7.  ABBA-låt: Eagle

8.  Färdigmat: Energisoppa

9.  Skrämmande: Antisemitism

10. Roligt för barn: Majas alfabet

11. Ömtåligt: Tallrikar (av glas) 

12. Grönsak: Rädisa

15 kommentarer:

Bloggblad sa...

Den där hällan är jättesnygg! Du blir bättre och bättre, verkar det som.

Jag har tappat lusten att skapa - jag har 5-6 färdiga lapp-stycken av jeans till grytlappar, men ... lusten rann av. Den kommer nog när det ljusnar ute. Jag har så mörkt i arbetsrummet mot norr.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag kan omöjligt ta mig för någonting överhuvudtaget när det börjar bli mörkt. Ska jag hälla t.ex. måste det bli på morgonen.
Vad beträffar hällorna gör jag ständigt misstag. I den här hällan skulle den röda färgen ha dominerat - Jag hällde väl ut dubbelt så mycket röd färg som blå. Men den blå färgen tog över ändå. Man lär sig vartefter...

BP sa...

Håller helt med Bloggblad - din tavla är kanooooon. Det är ju ofta så att tavlor som man själv anser har misslyckats med blir en succé. Å du är då inget undantag. Så för mig får du gärna göra fler misstag;-)

Gillar dina svar, så är rakt igenom glasklara, korta och koncisa. Bra jobbat där! Du hänger väl på nästa vecka också!!!

Musikanta sa...

BP:
Den här hällan gjorde jag på en misslyckad tavla. Jag sprayade siliconolja ner i färgen med resultat att den tavlan blev helt knottrig när den torkat. Efter mycket sandpapprande gick det att hälla ny färg över. Man lär sig :-) (Siliconsprayen kostade en tiondel av vad en liten flaska gör. Kanske jag kan spraya oljan ner i en burk?)

Jag ska försöka hitta på ord som slutar på a, e, r eller t. Då brukar det gå vägen. Om jag är med nästa gång beror ju på frågorna. Hade kanske hellre svarat sanningsenligt på dem. Som t.ex. att jag lovade mig själv att ALDRIG lyssna på E-festivalen mer om inte ABBA vann 1974. Jag älskar den låten fortfarande.
Ingrid

Lena i Wales sa...

Fin hälla.
Där fick du til det bra med Selfien! Kul läsning.
Ha det bra!

Musikanta sa...

Tack för rar kommentar!
Önskar dig en fortsatt skön torsdag. Jag ser fram emot en högtidsstund med Fred Astaire och Audrey Hepburn :-).
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Oj hade missat dig - kul att du kom på Majas alfabet, det är en favorit! Underbara teckningar rakt igenom!

Klimakteriehäxan sa...

Tror du glömde lägga in en blänkare hos mig? så det var därför jag missade dig

Musikanta sa...

Aina:
Jag länkar alltid till ditt inlägg om Selfie, kanske därför du missade det. Jag glömde INTE att lägga in en länk till dig.
Ha en fortsatt skön söndag önskar
Ingrid

Lena i Wales sa...

Såg just ditt barnbarn på Landet Runt.
Kände igen honom direkt. Så duktig han är ❤️!

byblixtra sa...

Hej Musikanta!
Var det ditt barnbarn som var med i Landet Runt? :-)
Åh, ser att fler har sett programmet. :-)

Bloggblad sa...

På min bloggsida, står det att du lagt ut om Casimirs tv-framträdande, men det kommer inte upp på din blogg.

Jätteroligt att han kom med på Landet runt! Är småsyskonen avundsjuka, eller väntar de på sin tur?

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Så roligt att du såg honom! Han har fått ett par konserter efter det här så han är väldigt glad!
Ha det gott önskar Ingrid

Musikanta sa...

byblixtra:
Javisst var det barnbarnet Casimir. Kul att du tittade! Han var så tagen av stundens allvar tyckte jag. Han brukar vara gladare :-)...
Önskar dig allt gott
Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Du vet varför. Syskonen lever sitt eget liv och bryr sig inte särskilt mycket om uppståndelsen kring Casimir. Möjligen har Caspar blivit mer benägen att öva eftersom han är väldigt mån om att tjäna pengar. Casimir har fått ett par konserter med fullt arvode och det sporrar Caspar. Lissan älskar sin storebror så hon är nog bara glad. Det är ju inget nytt för dem - Casimir har redan varit med både i SR och i olika tidningar. Alla var för övrigt med på radiointervjun.