lördag 24 februari 2024

1996 Promenad utmed Storån i Söderköping

Eftersom det har varit många bilder i NT och artiklar om det exceptionellt höga vattenståndet i Storån i Söderköping senaste veckan åkte Kent och jag igår in till stan för att gå en promenad längs ån. Det verkade som om det skulle stämma. Jag har i alla fall aldrig sett så mycket vatten i ån. 

Bild över Kvarndammen vid bron vid E22. Drothems kyrka till vänster i bild. (Kent tog de flesta bilderna som går att klicka större.)

Om man nu ville vara ensam på sin promenad var denna tid, halv elva på fredagsförmiddagen, perfekt.  Under hela vägen såg vi bara två personer, en som kom ut från Systemet med två kassar och en som gick in i en affär. Alla hundar hade tydligen redan rastats.


Bilden från bron vid Rådhustorget. Det pampiga f.d. Stadshotellet i bakgrunden-

När det är så här mycket vatten i ån kan man faktiskt föreställa sig hur det var på medeltiden när många stora skepp tog sig upp hit. På sommaren är det mest vass som syns mellan vattenpölarna.


Bild från bron över till Sankt Laurentii kyrka. Tornet på Rådhuset sticker upp mot Ramunderberget. 


Kent har vänt sig om och tagit bild från andra sidan på bron.

Vi går över den lilla bron för att gå till Munkbroparkeringen där vi har ställt bilden. Fortfarande syns inga människor till trots att det är en ovanligt vacker dag. 


Foto från Munkbron. Drothems klockstapel i bakgrunden. 



Bra flyt i ån. 

9 kommentarer:

BP sa...

Härligt väder och högt vattenstånd verkar ändå inte locka människor till Söderköping den här årstiden. Hoppas husen som ligger närmast ån klarar sig från översvämningar. Är det den snabba snösmältningen som är orsaken till det höga vattenståndet?
Bra dokumenterat förresten:-)

Ingrid sa...

Så fina bilder från er promenad. Nu är det mycket vatten överallt, både där det så ska vara, men även där det är mindre önskvärt.
Ha en fin fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Jag var nere i centrum idag och såg att det var mycket vatten!
På fotot med Stadshotellet har Kent lyckats få med våningen där Pers pappa är född. Balkongen till hörnvåningen högst upp till höger i huset där Österns stjärna ligger. Hans farföräldrar flyttade in där när det byggdes och de var nygifta 1902.
Bloggblad

Musikanta sa...

BP:
Det ju likadant i Norrköping - exceptionellt högt vattenstånd i Motala Ström med riks för översvämningar. Husen i Söderköping har klarat sig hittills. Det kom mängder med snö i omgångar och som smälte fort när det regnade dagen därpå. Men det ser ut i prognosen som det har lugnat sig nu.
Önskar dig en god fortsättning på helgen.
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Det är i alla fall (förmodligen) ingen risk för grundvattnet i år. Men man vet ju förstås inte hur varm sommaren kommer att bli. Den som lever får se :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Bloggblad:
Kul att fotot väckte minnen. Det var bara det första fotot samt videosnutten som jag hade tagit så du gissade rätt att Kent tog bilden. Jag hade bara mobilen och det var så ljust att jag hade svårt att se. Så videon var överraskande bra trots att jag inte såg något mer än mitt ansikte när jag fotade.

Lena i Wales sa...

Oj, oj, vad mycket vatten!Videon visar också tydligt läget.
Det har varit problem på många ställen.
Vi har högt vattenstånd och imorgon ska jag se hur det ser ut längs Säveån.
Ha det bra!

Musikanta sa...

Lena i Wales!
Tack för din kommentar och förlåt att jag är sen med svaret.
Ha det gott önskar
Ingrid

KatsuBet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.