söndag 24 januari 2021

1810 Gems Weekly Photo Challenge vecka 4 - LÄSA

Det är Sanna på Gems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Det här året är det verb i grundform som är i fokus. Vecka 4 2021 är ordet LÄSAFler som antagit  utmaningen hittar man på hemsidan.

Navigare necesse est, sa de gamla romarna. Att segla är nödvändigt. Men jag tycker det är precis lika nödvändigt att läsa böcker. Eftersom jag redan kunde läsa när jag började skolan fick jag sitta i en vrå i klassrummet och läsa sagoböcker när de andra kamraterna ljudade sig igenom orden. Jag tror att det la grunden till mitt läsintresse och det relativt stora ordförråd som jag då fick genom att läsa många av de gamla sagoböckerna i Barnbiblioteket Saga. Enligt Wikipedia den viktigaste utgivningen av barnlitteratur i Sverige. Hela 577 böcker hann man publicera innan utgivningen lades ner. 


Några av de många böckerna jag sparat sen jag var liten. Bilden går att klicka större.

Under tiden jag pluggade, hade småbarn och sen jobbade fanns det inte så mycket tid över att läsa skönlitteratur. Men nu på ålderns höst har jag tagit igen det. Jag både läser pappersböcker hemma och lyssnar på ljudböcker när jag är ute och promenerar. 

De senaste böckerna jag lyssnat på är Där kräftorna sjunger och Hjärtlinjer av Brit Bennett.  


Bilden från nätet.

Jag hade hört talas om den här boken för ganska längesen men trodde inte att det skulle vara särskilt kul att läsa om en flicka som växte upp i ett träsk. Men när min vän Bloggblad rekommenderade den så starkt tänkte jag att jag skulle pröva att läsa den i alla fall. Lite som att det väl hör till allmänbildningen när alla påstår att den är så bra och har fått så många pris. Och det blev en stor läsupplevelse. Även inläsningen av ljudboken är fantastisk. 

Även den följande boken som jag lyssnat på under mina promenader var mycket intressant - Hjärtlinjer av Brit Bennett. Flera av mina bokbloggarvänner hade rekommenderat den. En fin bok även om den kan upplevas som lite sorglig. Boken handlar om utanförskap och rasism i ett helt annat sammanhang än jag har stött på tidigare. En bok som väcker många tankar.. Bra uppläsare också.


Bilden från nätet.

Redan i våras förra året beställde jag den senaste boken - Mordkonsulten - av Elly Griffiths. Och i början av januari i år fanns den äntligen att hämta på biblioteket. Jag hade trott att boken skulle handla om Ruth Galloway, som jag tidigare läst alla böcker om. Författaren hade lovat att skriva en uppföljare till böckerna om henne, läste jag någonstans. 

Men ack vad jag bedrog mig. Boken handlade om en helt annan karaktär. Känner ingenting för polisinspektören Harbinder Kaur som löser mordgåtorna. Jag tycker att både persongalleriet och intrigen är rörig. Håller därför inte med om de superlativer som diverse recensenter har strött omkring sig när det gäller den här boken. Men smaken är ju som baken delad.


Bilden går att klicka större.

Det är intressant att läsa recensionerna om böckerna jag lyssnar på på Storytel. Den bok som jag läser nu - En helt vanlig familj - av Mattias Edvardsson har fått de mest fantastiska recensioner av ca 90% av lyssnarna medan övriga tycker den var långtråkig och seg. Konstigt att man kan uppleva böcker så olika. Alla är dock överens om att uppläsningen med en manlig och två kvinnliga röster är bra.


Bilden från nätet.

19 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det var ju tur att du gillade den! Jag tyckte nog att slutet blev lite påklistrat. Onödigt att berätta allt i en snabb rapsodi om vad som hände sen.

Jag har hunnit med flera böcker sedan den. Har gråtit mig igenom en bok om en finsk flyktingpojke som kom till Sverige vid samma tid som min pappa tog hand om finska flyktingar några mil därifrån. Han berättade massor om det är jag var barn. Trots det jobbiga ämnet skriver Åke Lundgren så bra att jag skrev och tackade (och fick ett fint svar). Jag plöjde igenom ytterligare två böcker av honom. Finns de på Nextory så finns de väl på Storytell? Urhus flykt, heter boken.

Bloggblad sa...

Hett tips: Kajas resa av Carin Hjulström. 700 sidor, jättebra med två parallella historier, tidigt 1900-tal och nutid. Spännande och intressant - vissa delar bygger på verkliga händelser, annat är broderat runt det, men känns trovärdigt.

Tove Olberg sa...

Navigera i bokvärlden kan kanske jämföras med att segla på havet :-)
Boken Där kräftrona sjunger lyssnade jag på och fröjdades! Hissa segel i träsket tänker jag ...
Boken En helt vanlig familj ligger i bokhyllan på Storytell. Pausade den ett tag så jag lyssnat in andra böcker om sexuella övergrepp i familjer. Att vi tycker så olika om böcker och annat tycker jag inte alls är konstigt - vi är ju så många människor.
Må gott Ingrid!

Helén sa...

Böcker är verkligen fantastiska och jag önskar det fanns mer tid till det. Där kräftorna sjunger var verkligen en höjdare och jag var också först lite tveksam.

Violen sa...

Att läsa är jätteviktigt för mig, har alltid varit det. I skolåldern sprang jag på biblioteket var och varannan dag och upptäckte många av våra stora författare. Litteraturintresset har hängt med genom livet men periodvis har jag inte haft tid att läsa så frekvent. Men nu i Coronatid har jag hur mycket tid som helst och ser till att ha ett lite boklager på lut.
Där kräftorna sjunger tycker jag var riktigt bra!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Jag tyckte däremot att just slutet var bra. Det fick mig att tänka vidare på boken. Åke Lundgren har jag inte hört talas om tidigare - men hans böcker finns givetvis på Storytel också. De har ju tusentals böcker.

Jag läser just nu en bok av CH. "På en ny nivå" som inte får många stjärnor av mig. Men den här som du nämner är kanske bättre? Jag har läst någon bok av henne tidigare som jag tyckte har varit bra. Jag ska pröva med Kajas resa. Den lär ju räcka länge i alla fall. Tack för tipsen!

Musikanta sa...

Tove:
Jag lyssnar också just nu på En helt vanlig familj. Har bara kommit till pappans avdelning men tycker den är välskriven och intressant. Sen är det ju alltid roligt att läsa böcker där man känner igen sig någorlunda. Jag har ju bott i Lund några år.
Jag tyckte bara det var konstigt att det var så väldigt stor skillnad mellan att tycka att boken var "fantastisk och underbar" och att den var "seg och ointressant". Det brukar vara lite mer jämnt när det gäller recensionerna.
Visst navigerar man i bokfloden! :-)
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Jag är glad över att jag kom mig för att läsa "Där kräftorna sjunger" till slut. Det var som sagt en stor läsupplevelse.
Önskar dig en fin kommande vecka.
Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
Likadant här. Jag var en trägen gäst på vårt bibliotek när jag var liten. Hade alltid ångest över att jag skulle glömma bort att lämna tillbaka böckerna i tid. Det kostade ju pengar då. Eller att jag skulle slarva bort dem. Nu är det ju inga problem - man får ju ett sms på mobilen :-).
Önskar dig en skön kommande vecka.
Ingrid

BP sa...

"Där kräftorna sjunger" - visst har den upphaussats till skyarna. Har hittills inte get mig på boken. Anledning - när jag senast läste en "måste"-bok var det boken "1793", där jag kastade in handduken efter 50 sidor.

En helt vanlig familj har jag läst. Jag tyckte om boken.

Du har rätt. Vi har alla olika smak. Tror också att det kan vara stor skillnad mellan att läsa en bok på riktigt, vända blad alltså, och att få boken uppläst.

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg leser mye, når jeg var mindre likte jeg dårlig å lese. Jeg ville helst ha bøker med mange bilder, aller helst så holdt det med tegneserier. Nå leser jeg mange tykke bøker, jo tykkere jo bedre. De holder noen dager.

Ditte sa...

Visst är läsningen viktig! Verkligen! Och öppningen till så mycket. Jag läste också flytande när jag började första klass och var nog understimulerad och hittade på annat i stället. Jag hade med läseböcker hemifrån, minns att det var Femböcker och även Onkel Toms stuga och en del böcker som Alf Pröjsen skrivit på norska. (Jag var tvåspråkig; norska och svenska)
Jag har sedan fortsatt att läsa hela mitt liv och det har alltid roat mig och gör så fortfarande.
"Där kräftorna sjunger" tog jag verkligen till mig på alla sätt. Det kändes som om jag var med där ute i träskmarkerna. Hjärtlinjer har jag inte läst men däremot "En helt vanlig familj".
Storytel har jag också men har även en fysisk bok på gång samtidigt.Och visst är det så även med böcker som med konst och musik. Man tycker så olika. Kanske tur det.

Lena i Wales sa...

Tack för boktipsen!
Visst är det viktigt att läsa och jag har läst mycket. Tyvärr måste jag tillstå att jag har läst väldigt lite, till motsats mot många under pandemin. Istället har jag lyssnat mycket på intressanta poddar, främst om historia. Det har liksom lite tagit över.
Ha det bra!

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Jag undrar om det blir så för mig med just böcker. Jag tänker att just böcker är sådant jag inte har tid med att läsa i den utsträckning jag önskat.

Klimakteriehäxan sa...

Minns också de där barnböckerna, de fanns i bokhyllan längst bak i klassrummet när jag gick i ettan! Kräftboken är jättebra, det är vi helt överens om. Edvardssons bok har jag laddat ner men inte börjat på.

Tomtan sa...

Upplevelser av böcker är verkligen olika. Intressant att läsa om Griffins nya bok. Har älskat de om Ruth...

KajsaLisa sa...

Gillar bilden på dom gamla böckerna, riktig nostalgi. Men räknade dom Onkel Toms Stuga som barnbok.

Susanne ❤️ sa...

Jag har också läst där kräftorna sjunger en helt suverän bok, älskar böcker och får många tips på goodreads där jag är med, är du? där kan man ge tips ock få bra av vänner och även rekommenderade av siten :)
Tack för en massa tips och tack för att du är med i min utmaning
Kram

Vilt og vakkert sa...

Heisann, bra med gode anmeldelser, så slipper man å bruke tid på uinteressant lesestoff, men som du skriver smaken er som baken. Jeg har dessverre hatt altfor liten tid til å lese det jeg har på lista - og mange bøker i bokhylla har jeg heller ikke lest.
Det blir vel anledning en gang!