lördag 30 januari 2021

1811 - Fem en fredag vecka 4 2021 - ISBRYTARE

Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 4 2021 är rubriken - ISBRYTARE.  Fler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida. 


En riktig isbrytare. Kent ska skotta upp till ytterdörren och göra en väg till fågelhuset. (Bilderna går att klicka större.)

1. Skulle du hellre ha 10 hobbys eller 1 passion? 
Jag har väldigt många olika intressen som man eventuellt kan kalla hobbys. Jag gillar att måla, läsa böcker och lösa korsord t.ex. Visserligen övar jag piano två timmar varje dag men jag kallar det inte för passion. Jag gör det mest för att jag tycker om att spela och att det är ett sätt att hålla sina fingrar i form. Många i min ålder får ju artros och besvär med sina händer. 

2. Vad är det konstigaste i ditt kylskåp?
Jag gick faktiskt och tittade efter och hittade en burk som jag inköpte tidigt i våras när pandemin slog till och man var rädd för att allt skulle ta slut i livsmedelsaffärerna. Hade helt glömt bort den. 


3. Vilken är den vackraste plats du har sett.
Svårt att välja men den här utsikten över Dubrovnik var den som först kom upp i minnet.


4. Vilken låt har du spelat mest den här veckan.
Det var en mycket enkel fråga - en av Haydns pianosonater i Ess-dur. Den har jag säkert ägnat minst fem timmar åt och det återstår många ännu för att få den något så när spelbar. 


5. Är du en sparare eller en spenderare.
Just nu är jag varken eller eftersom Kent handlar allting. Men det är jag som i vanliga fall står för det mesta spenderandet.

12 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

så roligt att kunna spela Haydn själv. skulle gärna åka till Dubrovnik. är alltid pigg på att resa. här hemma är det vanligtvis jag som spenderar mest. men nu är det maken eftersom han köper maten

BP sa...

Ni har fått lika mycket snö som vi. Å med tanke på hur kallt det är så lär snön nog inte tina bort i första hand - suck!
Du har många hobbyn, och det är bra om man håller igång när man är pensionär.
Du du var en av få som inte hamstrade toapapper ifjol våras, du köpte en burk cappuccino istället. Det gäller helt klart att prioritera - hahaha:-)
Är full av beundran när jag ser noterna. Jag lärde mig aldrig att läsa noter. På musiklektionen bytte jag alltid blad/sida när alla andra gjorde det...
Det är så det ska vara - vi kvinnor står för det mesta spenderandet - fördom bekräftad;-)

Geddfish ♥ sa...

Jag tycker du är mästerlig på att hålla igång olika hobbyn, för det får man ju kalla det, då du inte längre jobbar med det "på riktigt".
Att göra massa saker med händerna är definitivt bra. Om jag tänker på mig själv, så skriver jag med ett vanligt tangentbord och det är annat än att köra pekfingern på plattan eller mobilen. Så stickar jag. Gör allt i hemmet, ja fingrarna går. Och benen, de går ute.
Noter kan jag läsa för jag har spelat både orgel och piano tidigt i ungdomen, dessutom blockflöjt och gitarr en gång i tiden och det har jag nytta av i körsången.
Kram!

Ingrid sa...

Så roligt att läsa dina svar Ingrid! Jag trodde faktiskt att musiken var din passion?
Ha en riktigt skön söndag!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ja, Haydn är en härlig tonsättare. Men jag kommer aldrig att kunna spela lika bra som stjärnorna på Youtube. Men jag får inspiration av dessa i alla fall, tips om hur det borde låta :-).
Resan till Kroatien som vi gjorde för några år sedan var en upplevelse. Många fantastiska vyer och blå himmel för det mesta.
Ingrid

Musikanta sa...

Kul att du skriver hobbyn. Jag har lärt mig att det ska heta hobbyer i plural och tänkte först skriva hobbies, som jag trodde var mer korrekt. Såg till min förvåning att det heter hobbys också numera. Man lär sig - tur att jag kollade :-).
Min man är noga med att vi har ett helt utrymme helt fullt med balar av toa- och hushållspapper som jag tyckt varit lite fånigt förut. Så det var det minsta problemet när coronan slog till.
Att läsa noter lär man sig inte på en musiklektion. Det fordras träning i många, många år. Jag var rätt dålig på det när jag var ung eftersom jag hade sådant gehör så jag ibland bara behövde höra ett stycke ett par gånger för att kunna spela det. Men numera går det bra.
Önskar dig en skön kommande vecka.
Ingrid

Susie på Stjärnarve... sa...

Visst är det härligt att ha en gubbe som kan sköta marktjänsten - förutom att spela bra musik för mig! Min gubbe handlar all mat - han har på gränsen till bacillskräck vilket passar bra just nu!!Jag vägrar att gå ur bilen men jag åker gärna med till affären. Sen har jag alltid en bok på gång som jag lägger i handväskan.....
KRAM/Susie

Musikanta sa...

Gerd:
Att kunna läsa noter är otroligt användbart när man sjunger i kör. Men det är många körer som jag haft där de flesta inte kunnat läsa noter. Synd när de har sjungit så bra eftersom det begränsar repertoaren.
Jag skriver också på ett tangentbord - har inte lärt mig det där att bara dra med fingern.
Stickning är en bra sysselsättning för att hålla fingrarna mjuka och rörliga. Jag stickade mycket för några år sen och har en stickning på gång som skulle blivit till barnbarnen. Jag kanske ska ta fram den igen nu när jag har fått barnbarnsbarn :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Haha, det är ingen passion bara en stor del av mitt liv. Att hålla musiken levande och fingrarna rörliga är ungefär som de som motionerar. Man måste hålla sig i form. Någon sorts plikt mot sig själv. Jag känner mig nöjd med mig själv ungefär som när jag har storstädat efter mitt två-timmarspass på flygeln.
Önskar dig en skön kommande vecka.
Kram tillbaka från Ingrid

Susjos sa...

Att kunna spela piano måste vara fantastiskt! Kanske det inte är försent att börja?
Jösses så mycket snö ni har fått, ja det har kommit en hel del här hemma också.
Flera hobbies har jag också, inte minst att resa, bilden från Dubrovnik var jättefin!
Ha en bra start på veckan!

Musikanta sa...

Susjos:
Välkommen till min blogg! Det roligaste med att kunna spela piano eller synt, som man kan med sig nu för tiden, är väl att man kan ackompanjera till exempelvis allsång, körer eller solister.
Hade jag fått leva om mitt liv hade jag gärna blivit en som ackompanjerade solister i stället för att själv uppträda. Mindre press än om man är ensam med en orkester.
Kan man röra obehindrat på sina fingrar är det aldrig för sent att lära sig spela ett instrument. Man måste förstås också kunna höra om man spelar rätt eller fel :-).
Att resa är bland det härligaste som finns!
Önskar dig en fin kommande vecka utan alltför mycket jobb...
Ingrid

Karoleen sa...

Imponerande att spela piano i 2 timmar, önskar att jag kunde spela ett instrument på det sättet. Förra året började spela gitarr igen, men jag har inte riktigt viljan tror jag... det ligger långt in att ta tag i det igen =) Imponerande!