tisdag 12 oktober 2021

1865 Oktobernytt från Bonniers Veckotidning nr 42 1926

 

Omslaget är gjort av Figge Holmgren. (Bilderna går att klicka större.)

Jag funderade först över motivet på omslaget men så kom jag att tänka på att oktober ju var den stora flyttmånaden förr i tiden. En artikel i tidningen handlar just om besvärligheten med att flytta; en annan om när "Fröken Söderberg flyttar in i en modern dubblett." (Det var ju vad man kallade tvårumslägenheterna på den tiden.) 





Vad som slår mig när jag tittar på planritningen är att toaletten finns på annat ställe än i badrummet. Överhuvudtaget måste det vara en oerhört modern (och dyr?) lägenhet då flertalet av landets befolkning fortfarande hade utedass. 



Möblerna är utplacerade längs väggarna som bilderna visar. Något bord i köket har man inte ritat ut. 


Så här skriver Don Q. som ofta medarbetar i tidningen: "Det hela är en mardröm. Den började redan innan vi flyttat från den gamla våningen, då skåp och garderober öppnade sina dörrar för en aldrig sinande fors av det mest fantastiska och osannolika skräp. Hur i herrans namn hade man kunnat samla på sig allt detta? De där ohyggliga vaserna i sextiotalssèvres stodo en gång i min mormors salong. - - - Och den där trasiga kristallskålen slog jag egenhändigt sönder för en trettio år sen. - - - Våningen antog utseendet av ett lasarett för möbelinvalider. ---" 


Inte utan att man håller med...

Och här är en bild av en del av det som fanns i våningen och på vinden. Man känner igen sig...


Ett herbarium är med och skidor med rejäla bindningar. Jag antar att det är stavar som sitter ihop med skidorna även om de inte ser ut som idag.  

Som vanligt ar det många bilder av det fina folket med i tidningen. Det vimlar av grevar, baroner, direktörer och disponenter med fruar. Vad de senaste föddes som, är också mycket noggrant beskrivet.  Här ser man några av dessa celebriteter vid hästkapplöpningen på Ulriksdal. Prinsessan Astrid (överst i mitten på sidan) är tillsammans med systern Märta - än har inte Astrid blivit drottning av Belgien. Märta gifte sig sedan som bekant med kronprins Olav av Norge. 



En av mina favoritillustratörer, Eina Nerman är också en trogen gäst i tidningen. Här har han bevistat en mannekänguppvisning tillsammans med sin fru. Han både ritar och kåserar. I slutet av inlägget finns några länkar till inlägg som jag skrivit om honom. 


Det är ganska ovanligt att man får några bilder på herrmodet i tidningen utom i annonserna. Här finns i alla fall en liten artikel om detta.



Till slut en annons för Mazetti. Kul att se vad som fanns i dåtidens kök förutom hembiträdet. För inte var det väl frun i huset som var försedd med förkläde och mössa?




9 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Klart bra beskrivning DonQ gör av flyttkaos, jag kan absolut känna igen mig!

Klimakteriehäxan sa...

(men oj så många blankrader du lämnat i slutet av inlägget ...)

Karin sa...

Kul med beskrivningen av fröken Söderbergs tvåa! Förvånansvärt modern. Och lösningen att ha toalett för sig och badrum för sig dyker upp lite varstans nuförtiden, även i små lägenheter. En mäklare förklarade för mig vid en av mina många flyttar att "klienterna vill ju gärna ha en gästtoalett, men det finns ju inte alltid plats för två toaletter, så då delar man upp det på toa och badrum".

Flyttstöket känns absolut igen, från tidigare flyttar, men allteftersom jag flyttat de senaste åren och reducerat bohaget, har det blivit nästan som för den nomad don Q drömmer om. (Men, mycket har förstås hamnat i huset på landet i stället, så därifrån kommer jag nog aldrig att flytta.)

Lena i Wales sa...

Så roligt med dina gamla tidningar.
Jag älskar inredning, så det här var jättekul att se. Där jag bodde som barn hade vi också separat toa och badrum.
Så är det alltid roligt med illustratörer istället för bara foton.
Kungahuset är också kul att läsa om.
Ha det bra!

Musikanta sa...

Aina:
Jag har försökt att redigera men det går inte. :-(
Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Vi har ju inte flyttat på 30 år så det blir nog med fötterna före nästa gång...
Förra gången vi flyttade hade vi hyrt en container för att kasta allt som vi inte behövde. Vi behövde sätta "väggar" på den också.
Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Det är så roligt att läsa din uppskattande kommentar. Det var ju för omslagsbilderna som jag en gång började samla på tidningarna. De är fantastiska!
Ingrid

Musikanta sa...

Alla:
Har varit i Frankrike i 10 dagar och inte haft tillgång till dator. Det är därför jag inte skrivit svara på kommentarerna förrän nu.
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Nu har jag fixat det. Tack för att du inte gav upp :-).
Ingrid