måndag 20 maj 2024

2001 Pelargonplantering

I dag ägde den årliga pelargonplanteringen rum. Det började med ett besök på Lundby Trädgård där vi alltid köper blommorna. Jag har ingenstans att härbärgera utblommade pelargoner så vi köper nya varje år. Men det är också de enda blommor vi har i trädgården med undantag av pärlhyacinterna tidigt på våren och lavendeln på sommaren. 


Bilderna går att klicka större.

Lundby Trädgård mellan Söderköping och Norrköping är ett Mekka för alla blomsterälskare. Det är öppet mellan april och veckan efter Midsommar. Kommer man den veckan kan man fynda amplarna som finns kvar till halva priset.


Det är en fröjd att se alla vackra blommor konstfullt arrangerade efter färg. I synnerhet som det idag har varit  strålande väder, liksom det varit den senaste veckan. Tänker på alla lantbrukare som önskar sig regn före midsommar. Inte en droppe har det kommit på två veckor och det ser inte ut att bli något regn heller de närmaste veckorna.


Kent i växthuset med pelargoner. Det var nog bra att vi åkte hit idag eftersom det inte fanns särskilt många riktigt röda pelargoner kvar. Och för mig är det bara sådana som gäller. Inte några cerisfärgade, rosa eller vita. De tidigare pelargoner som vi köpt på Lundby Trädgård har varit fantastiska och blommat ända tills långt fram på hösten. Men så vattnar Kent dem nästan varje kväll.








Pelargonerna är redo att planteras. 15 stycken blev det den här gången. Några ska till blomlådorna och urnorna vid trappan här på framsidan av huset och några ska till innergården. Numera är det en kamp för mig att plantera dem eftersom jag har svårt att både komma ner på knäna och upp igen. 

Jag har tagit ut en pall så att  jag kan dra mig upp. Jag vill gärna göra det själv trots att Kent erbjuder sig. Men det blir nog sista gången för mig känner jag. Han har i alla fall varit med hela tiden och hjälpt till så nu vet han hur man gör tills nästa år. 


7 kommentarer:

Ingrid sa...

Pelargonior är tacksamma att odla och med femton stycket kommer det säkert att bli jättefint i er trädgård.
Kram, Ingrid

BP sa...

Pelargoner SKA vara röda, så är det bara. Har en granne som också köper nya pelargoner varje år. Rosa! Och hennes blommor lever till i början på december. Ingen aning hur hon bär sig åt... Men som sagt - rosa pelargoner är inte min grej.
Har ingen trädgård utan "bara" en balkong, så jag hr ingen aning om jag skulle klara komma ned på knä och upp igen. Tror jag testar inte ens utan håller mig till dammsugning och betongblommor;-)

Bloggblad sa...

Det blir snyggt med de röda mot ert hus! Jag gillar vita och rosa och rosalila också ... En del lyckas jag få att övervintra, och faktiskt i värmen uppe på övre hallen vid frontespiesfönstret - vattnar som vanligt under vintern. En tog jag skott av tidigt i våras och den blommar för fullt och ser högst levande ut.

Mycket pyssel blir det med blommor... jag har några på trappen hemma, men det är roligast att ha fint ute vid stugan. Jag vill ju ändå inte att det ska se tomt och övergivet ut i stan, så jag försöker ha lite blommande växter även på altanen - som blir fruktansvärt varm när vi inte kan ha öppet.

Jag ligger inte på knä och planterar, har allt på ett bord.

Musikanta sa...

Ingrid:
Får hoppas det. De brukar ta sig och blomma rikligt tills sent på hösten.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Jag tror att jag fortfarande har synen av röda pelargonier i svarta blomlådor på vita hus när jag var i Spanien för 60 år sen. När jag blundar kan jag se det framför mig. Kanske därför jag alltid gillat den färgen.

Jag gör gympa varje morgon på en madrass på golvet så jag är så illa tvungen att ta mig upp - med hjälp av en stol.
Ha en fin vecka önskar Ingrid,

Musikanta sa...

Bokblad:
Det är bara urnorna på båda sidor av ytterdörren som jag behöver komma ner på knä vid. Balkonglådorna och blomlådorna på innergården kom jag på att jag kunde sitta på en stol och plantera. Men det är numera även jobbigt med ogräsrensning av samma orsak. Vissa bryr sig inte om det växer gräs mellan plattorna.

Du är duktig som lyckats få pelargonerna att övervintra och blomma igen.

Lena i Wales sa...

Wow, vilket ställe!
Jag har några övervintrade och dessutom köpt några nya. Gillar pelargoner.
Ha det bra!