söndag 15 april 2018

1553 Gems Weekly Photo Challenge vecka 16 - MUGG

Den här veckans fotoutmaning, som Sanna på Gems Weekly Photo Challenge har hittat på, är ordet MUGG. Andras muggar kan man beskåda på hemsidan där under veckan. Det har ju blivit en hel muggar genom åren eftersom jag, som dricker te, alltid använder sådana i stället för koppar.

Muggarna på bilden nedan är sådana som för det mesta står på en hylla i bokhyllan i vardagsrummet. Den som har vitrinskåp och där andra onödiga prydnadssaker trängs. (Böckerna, som översvämmar huset, finns i bokhyllor i alla andra rum utom sovrummet.)

De här muggarna används inte särskilt ofta men är trevliga att ta fram ibland och titta på. Hemtagna från senaste resan vi gjorde till Peking i Kina.


Bilden går att klicka större.



45 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Mycket vackra muggar! Sådana man blir glad av. Jag skulle använda dem alla dagar, förmodligen bara byta färg mellan kopparna ;) och så skulle jag säkert nöta slut på dem samtidigt.

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ska pröva en i diskmaskinen först innan jag börjar använda dem. Har nog inte diskat dem i maskin tidigare. Men det kan ju vara bra med ett lock också eftersom det håller teet varmt.
Kram från Ingrid

Birgitta Malmstedt sa...

Så fina muggar! Så praktiskt med lock, som håller teet varmt.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, så festlige og farverike mugger. Alltid koselig å pynte med slike gjenstander! Ha ei flott uke ;:OD)

BP sa...

Hahaha! Här gillar jag din bild lika mycket som din text faktiskt:-) För böcker trängs här också i vardagsrummet, men absolut inte i sovrummet. Har dock inga vitrinskåp;-) Förresten gillas din kinesiska koppar skarpt, även om de samlar damm:-)

Ingrid sa...

Vilka vackra muggar! Jag förstår att du är rädd om dem.
Ha en fin vårvecka!
Kram, Ingrid

Ama de casa sa...

Vilka underbara muggar! Hur läckra som helst :-) Jag föredrar också att dricka ur mugg - oavsett om det är kaffe eller te :-)

"LillaSyster" sa...

Lyxiga muggar med lock!
Ha en bra vecka.

Violen sa...

Såå vackra och typiskt kinesiska! Skulle gärna ha några liknande hemma hos mig!

Klimakteriehäxan sa...

Fina muggar! Konstigt nog spelar det ju stor roll hur ser muggen ser ut, det påverkar dryckens smak!!!

Musikanta sa...

Birgitta:
Tack för vänlig kommentar.
Ingrid

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Tack! Önskar dig också en härlig vårvecka.
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Men i bokhyllan i vardagsrummet har jag faktiskt inga böcker utan bara sådana prylar som jag inte nänns slänga. Kents schackpriser t.ex. Men i smatten in dit har jag två överfulla bokhyllor med böcker liksom i fyra övriga rum samt en hall. Har försökt att börja röja och slänga böcker men fastnar alltid för någon bok att läsa och så blir det inget av.
Jag brukar damma därinne två gånger om året - vi bor ju på landet så det blir inte så mycket damm här. (Anser jag.) Så kopparna var faktiskt inte så dammiga som jag hade trott.
Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Tack! Önskar dig också en skön och härlig vårvecka. Den har börjat bra.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Ama di Casa:
På den tiden jag drack kaffe drack jag helst också ur mugg. Önskar dig en fin vecka.
Ingrid

Musikanta sa...

"Lillasyster":
De SER lyxiga ut men kostade inte många kronor när jag köpte dem i Kina. Jag är glad att vi kunde ta med oss dom hem i alla fall. Men Ryan Airs flyg hade det inte gått...
Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
De pryder sin plats i bokhyllan och väcker minnen. Men jag ska nog ta en mugg och använda eftersom det är bra att ha ett lock till.
Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Haha. Håller med dig till viss del eftersom te i kaffekopp inte smakar särskilt gott. Fast då är det ju oftast tepåsar man får till vattnet...
Ingrid

Eva på Seniorvinklat sa...

Så vackra muggar. De pryder verkligen sin plats var de än står. Ha en fin fortsättning på veckan.

Carita Liljendahl sa...

Verkligen vackra, färgglada, formfina muggar!
Jag blir glad av dem :-)

Byblixtra sa...

Det var vackra och ovanliga muggar. Jag tycker att du/ni ska använda dem. Servera gäster te i dem och de kommer att ha mycket att säga om muggarna och fundera kring dem. :-)

Helén sa...

Så vackra muggar i fanastiska färger och mönster! Jag förstår att ni har dem som prydnad för de är väldigt dekorativa.

Ditte sa...

Jätttefina muggar som jag väl känner igen! Har liknande och de används flitigt. Hade ännu föer men en del gick sönder i transporten hem över haven. Perfekt med locket som håller värmen. Och visst blir man glad av att se dem.
Kram!

Barbro sa...

Såna färgklickar! Snyggt! De pryder verkligen sin plats, var än de står. Går knappast att INTE lägga märke till. Ha det bra!

Ölandsvindar sa...

Här står de små kaffekopparna och dammar ihop medan vi dricker ur stora muggar, både te och kaffe. Så mycket härligare med en stor rund mugg i händerna än att pilla med ett porslinsöra.
Kram /Kerstin

Musikanta sa...

Eva:
Önskar dig också en fin fortsättning på veckan.
Ingrid

Musikanta sa...

Carita:
Roligt att du uppskattade mina muggar.
Ingrid

Musikanta sa...

Byblixtra:
Tack för tipset. Jag ska ta fram dem nästa gång jag bjuder några på te.
Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Kul att vi fick det här temat så att jag kunde ta fram mina kinesiska muggar och fota :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Nostalgiska muggar för din del. De är ju ganska vanliga i Kina så jag förstår att du känner väl igen dem, du som har bott i Peking så länge. Jag ska åtminstone ta fram en och använda själv.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Barbro:
Ja, de lyser verkligen upp där de står. Ha det gott själv!
Ingrid

Musikanta sa...

Kerstin:
Mina muggar är ju egentligen inga muggar eftersom de har öron. Men jag tror att man inte gör den distinktionen längre. Hälften av alla muggarna på fotona i det här temat har i alla fall öron, det kan man konstatera :-).
Kram från Ingrid

amo sin blogg sa...

Veldig fine krus !
Dei passa fint i interiøret, men kan sikkert
brukast til å drikke av også.

Gunnel sa...

Så vackra muggar! Jag förstår att du är försiktig när du använder dem. Kram

Musikanta sa...

amo sin blog:
Det är klart att man kan dricka ur dem också - det är ju det de är till för :-). Men det har inte blivit av än...
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Ja, kineserna dom kan dom. De går i alla fall inte sönder där de står i bokhyllan. :-)
Ingrid

Annette sa...

Så vackra de är, och med lock, så praktiskt! Perfekt om man vill dricka sådant som kan locka getingar, så att man inte råkar svälja en av misstag. Jag kan tänka mig att det är extra gott att dricka ur dem eftersom de väcker minnen från resan.

KajsaLisa sa...

Syns att dom är därifrån, fina muggar

Paula sa...

Så otroligt vackra och färgglada så det väcker till liv min Vill ha-nerv som har slumrat bra länge...

Musikanta sa...

Gunnel:
Jag använder dem inte så ofta, tittar bara på dem ibland och dammar av dem förstås emellanåt.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Annette:
De står för det mesta i bokhyllan. Själv brukar jag dricka te ur en mycket mer anspråkslös mugg som jag inte behöver vara rädd om. Visst påminner de om resorna till Kina. Yngsta dottern forskade där och jobbade även på Volvo så vi var där ganska många gånger för att hälsa på henne.
Ingrid

Musikanta sa...

KajsaLisa:
Haha, alldeles för färggranna för att vara gjorda någon annan stans.
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Jag får nog ha ett tea party snart efter alla rara kommentarer som jag fått om mina muggar.
Ingrid

Sara Pepparkaka sa...

Vilka charmiga muggar!

Musikanta sa...

Sara:
Roligt att du gillar dem.
Ingrid