fredag 30 augusti 2024

2007 Den broderande barnbibliotekarien på Stinsen


Här har Maja Eriksson  presenterat sig själ med ett "självbroderi". (Bilderna går att klicka större:) 

En liten fin utställningStinsen i Söderköping var Kent och jag och tittade på för några dagar sedan. Maja Eriksson heter hon som kallas sig Den broderande barnbibliotekarien. Det finns ingenting jag hittar om henne på nätet men själv skriver hon att hon ser broderierna som en hyllning till olika fantastiska illustrationer och deras illustratörer. 

De små broderade tavlorna är riktiga konstverk. De flesta figurerna känner jag igen från gamla barnböcker, men en del är av senare datum.

Mamma Mu  - Sven Nordqvist har inspirerat till detta broderi. 

Alfons och hans pappa känner man igen. Gunilla Bergström både skrev och illustrerade sina böcker själv. Mer om henna kan man läsa här.

Emil i Lönneberga har klättrat upp i blomkrukan. Björn Berg är illustratören. Vem som ber till Gud om att få se ett näbbdjur vet jag inte. Någon som läser det här kanske kan hjälpa mig. 

Här har Maja Eriksson samlat några foton av sina fantastiska broderier. 

Någon av Astrid Lindgrens böcker med Ilon Wikland som illustratör.

Den fina gamla sagan om Putte i blåbärsskogen av Elsa Beskow. Ett inlägg om denna underbara författare och illustratör skrev jag för precis tio år sen. 

Tant Grön i städtagen- Även här är illustratören Elsa Beskow. 

Här bor Pettson och Findus. Sven Nordqvist är illustratören. 

Som synes är bilderna inte så stora, men så otroligt välgjorda. 

Vill man se mer av Maja Erikssons underbara små broderitavlor finns hon på Instagram på adressen @broderande_barnbibliotekarien. Hennes mejladress är: majabroderar@gmail.com.

4 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Wow, vilka fina broderier. De skulle jag velat se.
Trevlig helg!

Matilda sa...

Så fina! Roligt att få ta del av via dig.

Ingrid sa...

Vilka fina broderier! Det är en konstart som inte är nog uppskattad tror jag. Jag minns när jag jobbade på Kupan och vi fick in vackra handarbeten som sedan såldes för nästan ingenting. Jag skämdes!
Ha en fin helg!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Håller med dig. Numera är det ju modernt att ha så lite textilier i sitt hem som möjligt. Jag har inte räknat hur många vackra broderade dukar och löpare som jag har i byrålådorna. Många som jag broderat själv. Men tavlor är det fortfarande tydligen OK att brodera, åtminstone för Allers. :-)
Kram tillbaka från Ingrid