söndag 18 augusti 2024

2006 Augustipromenad i Mogata

Här i Mogata finns det två promenadvägar. Den ena går utmed landsvägen och den andra går ner till den gamla prästgården och sedan vidare tills man kommer ute på landsvägen igen. Jag brukar gå den som går till prästgården - Djursnäsvägen - eftersom jag inte gillar alla bilar som susar förbi på landsvägen. Även om det finns en separat gångväg där sedan många år. Men för ett par dagar sen bestämde jag mig för att gå upp till landsvägen för att titta på solrosfältet.

Bilderna går att klicka större. 

Den unga lantbrukarfamiljen som bor tvärs över vägen har även i år sått solrosor på hela fältet. Med ett gott syfte, att skänka pengar till barncancerfonden. Folk får plocka så många solrosor de vill och sedan svischa pengar till fonden. Jag såg ett par bilar som stannade när jag var ute och gick. 


Det har hänt en del i Mogata sedan vi flyttade hit för 34 år sedan. Flera nya bostäder har slagits upp mitt ute på ett fält och en ny förskola har byggts. Skönt att det blir lite fler barnfamiljer i byn så att inte skolan hotas med nedläggning. 

Radhus mitt ute på gärdet. Kent tog bilden vid ett annat tillfälle. 


Nya förskolan. Kent tog bilden vid ett annat tillfälle. 

Kyrkan från mitten av 1800-talet är i alla fall densamma. 

5 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Jag har läst dina blogginlägg utan att kommentera, den sista tiden. Jag har varit väldigt bloggslö. Rent ut sagt.
Här ser jag vackra bilder, det är sånt som gläder själen. Jag har flyttat från den trafikerade gatan i Lidköping till ett naturområde i Karlstad och trivs så himla gott nu.
Hoppas du mår bra!
Kram, Gerd

Ingrid sa...

Vilken fin promenad du gjorde i Mogata. Fotot av kyrkan med solrosfältet i förgrunden är så vackert!
Ha en fin söndagkväll!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Geddfisch:
Samma här. Har så mycket att göra på dagarna att jag inte hinner med bloggen. Sen händer det inte så mycket utanför hemmet nu när jag har svårt med balansen och inte kan ta mig fram utan rollator eller i armkrok med Kent. Åldern tar ut sin rätt som det heter. Annars är det inget fel på mig - huvudet funkar ungefär som förut :-).
Roligt att du har flyttat till en plats som du verkligen trivs på. Jag ska gå in och titta på din blogg inom den närmaste framtiden.
Önskar dig allt gott!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Tack för din rara kommentar! Ja, det är fantastiskt att se ett helt fält med solrosor mot den blå himlen.
Önskar dig en skön helg!
Kram tillbaka från Ingrid

Lena i Wales sa...

Wow, så vackert med solrosfält. Vi hade ett nära när jag bodde i Frankrike.
Ha det bra!