söndag 29 januari 2012

Andra januaribesöket i Mälarhöjden

Hemma igen efter en omväxlande vecka i Mälarhöjden tillsammans med Mirren och barnbarnen. Mirrmaken var borta nästan hela veckan, så Mirren behövde lite sällskap och hjälp med de tre barnen. Kämpigt för Mirren att vara ensam med tre barn under fem år, även om sönerna för det mesta är på förskolan fyra dagar i veckan.  Men det blir det inte så många timmar över för ”egentid” eller förlustelser med en bebis på sex månader hemma och som måste vara med när hon lämnar klockan nio och hämtar klockan tre … 

Mirren, Clarissa och jag hann i alla fall med både att äta lunch på IKEA, på Systrarna Helin och Voltaire på Djurgården, på Atriumrestaurangen på Nationalmuseet och på Junibacken. Samt besöka utställningen De fyra årstiderna på Nationalmuseet och dessutom åka med Clarissa till vårdcentralen i Axelsberg  på sexmånaderskontroll.
 

Mirren utanför restaurangen "Systrarna Helin och Voltaire" eller "Skånska gruvan", som den också kallas. (Bilderna går att klicka större.)

Trångt men trevligt och mycket god mat. Jag som är från landet blev dock förvånad över alla hundar som fick följa med in på restaurangen...
På fredagen tillstötte Musikantamaken eftersom vi var bjudna till polishuset på hans kusin Kays pensionsavgångsfest. Intressant i sig var det att besöka det ståtliga polishuset , som började byggas 1911 och där jag aldrig varit tidigare.


Polishuset i Stockholm -bilden från nätet.

Denna imponerande byggnad med sin ”eklektiska stilblandning av renässans, barock och gotik”, var vanlig utomlands på den tiden för att ”manifestera laglig auktoritet” men sällsynt i Sverige, läser jag på Google. Källa till artikeln om polishuset är just sagda Kay, som under lång tid varit intendent för polishuset stora  konstsamling.

Efter mottagningen bjöd Kay på kaffe, tårta och avec i sin lägenhet i Gamla Stan tillsammans med systerns familj, Mirren, MM och jag och andra goda vänner. Barnens snälla farmor ställde upp och tog hand om alla tre barnen hemma så att Mirren för en gångs skulle kunde känna sig riktigt ledig några timmar. Stor presentöppning vidtog och både medalj, hembakad limpa och ett antal flaskor ingick bland presenterna.


En vacker kristallskål döljer sig i detta fina paket. Kollegan och konstnären Björn Lundin i bakgrunden.


Kays syster Iréne i mitten, hennes man Mats till vänster, dottern Sandra till höger och MM längst till höger beundrar en tavla som Kay fått.

Bland vännerna fanns Björn Lundin, en kollega som vid sidan av jobbet är en duktig konstnär och vars tavlor fanns att beskåda på väggarna i mottagningsrummet. Björn kommer att ha en utställning på Galleri Svea i Gamla Stan med början den 26 maj. Ännu en anledning att fara upp till Mälarhöjden igen och hälsa på.


 Shakespearepjäs -målning av Björn Lundin i en spännande teknik som innefattar arkitektfilm, akrylfärger och skrapteknik.


Motivet från en känd film.


En tidigare målning av Björn Lundin

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

Med ditt konstintresse rör du dig ju i alldeles rätt kretsar. På mig hade det varit bortkastat...

Fast den där näcken kunde jag tänka mig att sitta och titta på...

Som vanligt är jag impad av hur mycket ni hinner under några dagar tillsammans.

Miss Gillette sa...

Instämmer med bloggblad! Man får många tips på det här stället, tack för det.

Polishuset har jag aldrig ens lagt märke till, men å vilken vacker byggnad. Ska försöka ta en sväng förbi och titta på den vid tillfälle.

Musikanta sa...

Bloggblad:
Säg inte det - man blir aldrig för gammal för att ändra åsikt!
Anledningen till att vi försöker hinna med så mycket är att det snart kommer andra dagar då Mirren är tvungen att jobba. Då blir det inga luncher med mormor...

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Gå in på Mirrens blogg får du ännu ett tips. Söndagsnöjet tillsammans med Casimir som hon så lyriskt beskriver.

Jag måste nog hålla med "mormorn" ibland om att Stockholm (och Göteborg kanske också) är fantastiskt för barn - men som väl är kan även vi från landet fara dit ibland och uttnyttja alla resurser!

Det är kul med gamla byggnader som man inte lagt särskilt märke till. Jag bodde ett kvarter därifrån ett halvår när jag gick i skolan i Stockholm och visste inte ens att det fanns då! Låg inte på min väg till skolan...

Annika sa...

Ja, ni har verkligen mkt för er varje ggn du är i Sthlm.
VAD bra att du hälsar på så ofta. Måste vara sååå uppskattat av alla!
Djurgården är mysigt att strosa på!
OCh systrarna Voltaire gillar jag.
Polishuset ÄR verkligen maffigt!
Har alltid gillat den byggnaden.

NU till ngt helt annat...
VILL du tar Show and Tell i feb?????
Tror du sa att du kunde det? Hoppas att du fortfarande har lust.
Hojta till hos mig om det! Eller skriv här.
Olgakatt tar mars!
Kram!

Musikanta sa...

Annika:
Jag får tänka efter till i morgon.
Kramar

Miss Gillette sa...

musikanta: Fussy babies? Vilket datum ska jag titta på?

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Nej, i den bloggen skriver hon bara "stora" händelser när det gäller barnen, första tanden, första stegen, första ordet etc.etc.

Hennes vanliga blogg hittar du på vardagmedbarn.blogspot.com. Jag har henne länkad som "Mirren" till höger i listan. Tror att det är det senaste inlägget som kan vara aktuellt för dig.

Miss Gillette sa...

Aha! Javisst, absolut ännu ett högst användbart tips, tackar varmast! Skönt att de håller på ett tag in på året så att man har chans att planera in ett besök till Stan innan det är försent.