tisdag 10 april 2018

1551 Päskdagen i Limoux med antikmarknad.

Påskdagen bjöd på en strålande sol som vi tyvärr inte såg mycket av de övriga dagarna. En gång i månaden är det antikmarknad - eller kanske hellre ett stort loppis - i Limoux. Vi hade tur så att vår resa passade in så vi kunde gå dit och titta. Och för försäljarna på marknaden var vädret perfekt. Förra året var vi också där och det har jag berättat om här.


Eftersom vi hade varit på påskdagsmässa i Saint-Martin innan, kom vi inte till marknaden förrän efter ett. Då var det inte så mycket folk kvar. Platanerna som kantade marknadsvägen hade ännu inte slagit ut. (Bilderna går att klicka större.)

Jag köpte en liten porslinsdocka förra året till min samling men i år lyste de med sin frånvaro. Kanske det hade funnits tidigare eftersom Anna hade kommit hem med en Pierrot. Det fanns några saker som jag gärna hade köpt om det inte hade varit så besvärligt att få med sig sakerna hem. Glas och keramik till exempel är ju tungt och övervikt i bagaget är inte gratis.


Är det månne barnmöbler? Ingen vuxen kan väl i alla fall sitta i en sådan låg soffa eller fåtölj. Men det fina skicket talar emot det, eller?



Här sitter man i alla fall bekvämare. Ställningen med hillebarderna kanske skulle kunna användas som klädhängare? Eller kunde man ha dem som avskräckande exempel utanför sitt hus. Kent som vanligt med kameran i högsta hugg. 

Den här gången blev det inte något köpt men det var i alla fall roligt att strosa omkring och titta på alla möjliga och omöjliga saker. Efter att vi gått marknadsvägen fram och tillbaka ett par gånger drog vi oss hemåt.


Kanske inte så konstigt att det var parkering förbjuden på denna gata. 

På torget träffade vi på Anna och Jörgen som satt och solade sig utanför Le Commerce. De hade varit på marknaden medan vi var i kyrkan. Naturligtvis stannade vi också till - jag hade mycket olägligt fått ischias och tog varje tillfälle i akt att stanna upp och vila mig. Ett glas blanquette för min del, öl för Jörgen och rosévin för Anna och Kent gjorde eftermiddagen mycket angenäm.


Uteserveringen på Le Commerce.


Här i soffan sitter Pierrot med sin Columbine som Anna köpte förra året på antikmarknaden. 

2 kommentarer:

Femte året i Hjo sa...

Aha, Blanquette de Limoux. Låter väldigt trevligt i solen i Limoux. Erkänner, har googlat. Blanquette - visste inte vad. Men nu så, kan vara bra att veta.

Musikanta sa...

Hans:
Här har jag skrivit om klostret Saint-Hilaire där blanquetten föddes.
http://musikanta.blogspot.se/2017/04/1416-klostret-dar-blanquetten-foddes.html
Ingrid