måndag 19 augusti 2019

1688 Månadens illustratör augusti 2019 - Lena Andersson.

Augusti månads illustratör - Lena Andersson - fick jag serverad på en bricka när jag tillsammans med Mirren och Clarissa besökte Millesgården i Stockholm i förra veckan. Visst har jag sett en del av hennes fina barnböcker men på det hela taget var hon ganska okänd för mig. Av någon anledning läste jag aldrig hennes böcker för Mirren när hon var liten. Det blev mest Elsa Beskow och Astrid Lindgren.


Utställningen pågår till den 22 september så det finns ännu tid att besöka den. (Bilderna går att klicka större.)

Jag beklagar detta nu när jag ser hennes fantastiska illustrationer och alla böcker som hon själv har skrivit och illustrerat. Utställningen är även lämplig för barn i den lägre skolåldern eftersom det finns material tillrättalagt för dessa. Som nedanstående quiz.


Lena Andersson fyllde 80 år i maj och är fortfarande verksam konstnär. Det var roligt att på en videofilm se hur hon gjorde sina illustrationer. Alltid akvareller. Först ritar hon en detaljerad skiss på ett smörpapper. "Bra, för att det är genomskinligt och man kan vända på det och se om man ska ändra något." Sedan lägger hon smörpappersskissen på en ljuskälla och ett akvarellpapper ovanpå. Efter det ritar hon av skissen noggrant. Mycket jobb konstaterade hon själv. Att använda datorn har hon inte lärt sig.


I den här ABC-boken är de stora bokstäverna en vuxenfigur och de små bokstäverna en bebis som t.ex. här hos pappa tiger och hans son lilla t., en stor jordgubbe och en liten jordgubbe eller en vallmo med en vallmoknopp. Lena berättar att hon älskar bokstäver alltsedan hon öppnade sin första läsebok, Vill du läsa? av Elsa Beskow. Hon har varit en stor inspiration för Lena.

Bland hennes figurer finns Linnea med sitt stora intresse för växter, Maja, Storm-Stina, Kotten och Kaninen. Namnet Linnea är ett minne ifrån de svåra åren i barndomen när hon tillbringade två år på sanatorium p.g.a. tbc. Det var sträng disciplin som rådde där, åt man inte upp maten fick man samma mat dagen därpå - kall. En gång gick hon vilse i skogen och hittade då en liten blomma som tröstade henne - Linnea.


Idén till böckerna om Linnea fick hon när hennes egen dotter blev så intresserad av växter. Nicolina älskade att sätta olika kärnor i krukor och se dem gro, berättar hon. 

Spännande var också att höra henne berätta om hur Linnea i målarens trädgård kom till. Hon och väninnan Christina Björk fick idén samtidigt 1983. Den handlar om hur Linnea kommer till Monets trädgård i Giverny. Den har blivit en av de mest berömda svenska barnböckerna i modern tid och har givits ut på 28 språk i 30 olika länder.



Uppförstorade bilder av originalen finns på flera av väggarna. Clarissa på bron som man byggt upp efter originalet ovan på bilden. Mirren tog bilden.


Intervju med Lena Andersson på en film i ett av rummen.

Boken  om Storm-Stina kom till efter att hon tillbringat en tid hos vännen Maj Sjöwall på sommarstället som denna hyrde ute i skärgården. Själv har Lena Andersson varit mycket ute skärgården, både som barn och vuxen. Det lilla grå huset på klippan blev en perfekt bostad för morfar dit Stina kunde komma och hälsa på.




Underbar uppförstorad bild på Storm-Stina ute på klippan möter en när man kommer ner från trappan på museet.

Clarissa gillar inte Maja. Hon tyckte att hon är fult ritad. Kan det vara så att hon påminner väldigt mycket om Clarissa själv? De är definitivt i samma ålder :-).


Maja vid ritbordet. Flickorna i böckerna bär alla drag av Lena Andersson själv som älskade att rita och måla när hon var liten.

Efter att jag sett utställningen fikade vi i restaurangen. Clarissa och Mirren hade efter ett tag gått ut i trädgården eftersom de redan hade besökt utställningen dagen innan. Clarissa hade också tillbringat en lång stund i växthuset som man uppfört till utställningen.


Clarissa i växthuset.



 Mormor och Clarissa med ritpapper och quiz. Bakom oss citroner som snart är mogna. Mirren tog bilden. 

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Härliga Lena Andersson, hennes böcker har varit populära här hos mina båda barn och också hos barnbarnen för att inte tala om mormor.
Ha det gott Ingrid! <3

Musikanta sa...

PettasKarin:
Synd att jag inte upptäckte böckerna tidigare i livet.
Ha det gott själv!
Ingrid

Lena i Wales sa...

Underbara bilder!
Känner igen många av bilderna, men hade glömt bort namnet på illustratören.
Tack för ett trevligt inlägg!

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Tack själv för en rar och uppmuntrande kommentar - den värmer.
Ingrid

"LillaSyster" sa...

Älskar Lenas bilder. Har nog läst de flesta av hennes underbara barnböcker - under den tiden jag jobbade som förskollärare. Även om det snart är 15 år sedan jag sadlade om så sitter vissa verser kvar i minnet! Ha en bra söndag!

Musikanta sa...

"LillaSyster":
Tyvärr har jag inte läst hennes böcker när Mirren var liten - sörjer över det nu. Framför allt har hon ju så många fina visor som hon illustrerat.
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Lena Andersson är verkligen värd all beundran! Vi har älskat Linnea, Storm-Stina och Maja, för att inte tala om pekböckerna med Kaninen. Jag skulle till Millesgården och titta, men nån sa att utställningen var tråkig, inte gjorde henne rättvisa???? så jag har inte kommit iväg.

Musikanta sa...

Jag har ju inte sett eller läst så mycket om LA tidigare så för mig var utställningen väldigt trevlig och intressant. Absolut inte tråkig! Dels för att man kunde se en intervju med henne på film och dels genom att man också kunde se hur hon arbetade på en annan film. Jag fick lite tips. Hennes uppförstorade bilder var också fantastiska.

Hon är ju illustratör och författare så jag vet inte hur man skulle kunnat gjort utställningen bättre? Dessutom var det ju en hel del ordnat för barn att sysselsätta sig med. Men hon kanske har målat "riktiga" tavlor som inte kom med?
Ingrid