lördag 27 juni 2020

1766 Moln


Jag håller på med en tavla med Stegeborgsruinen. Det är mycket himmel och jag hade tänkt mig att måla dit några moln för att göra tavlan lite mer spännande.


Bilderna går att klicka större.

Så jag gick in på Pinterest och hittade några konstnärer som på diverse videofilmer visade hur man skulle måla moln Det verkade inte så svårt men jag tänkte att jag måste öva några gånger först innan jag målade dit sådana på min stora, ännu tomma himmel.


Jag gick också ut och fotade moln under mina promenader. Inga moln ser likadana ut, det kunde jag i konstatera. De är för det mesta lite grå i nederkanten utom när det är väldigt soligt, då är de vara helt vita. Men eftersom tavlan är en hösttavla borde molnen vara lite mörkare.


 Det första av otaliga försök att måla moln. 

En av videokonstnärerna upplyste om att det kanske inte gick att få till ett bra moln första gången utan att man måste försöka tre fyra gånger. Jag har försökt ett massor av gånger utan att det blir bra moln för det. Men skam den som ger sig – jag får öva mer så kanske det ger sig med tiden. Än så länge får tavlan vara utan moln.


Ett av de senaste molnförsöken.


Och ännu ett...

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag som inte alls kan måla, vet att moln kan se ut på väldigt många sätt, men har lagt märke till att de ofta är platta undertill. Inte alls alltid, men väldigt ofta, eftersom de vilar på olika kalla/varma luftlager. Slöjmoln och såna som böjer sig uppåt i kanten är väl sommarmoln? Du får väl gå in på diverse fotosidor och leta efter höstbilder och få inspiration.
Molnet ska väl i alla fall inte vara så dominerande när det är ruinen som är huvudmotiv?

Lycka till! Du får säkert till det!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Tack för kommentaren. Jag tänkte också på det - att molnen är väldigt platta, men jag blev förledd av alla pinterestkonstnärer som målar bulliga moln. Jag har ett jättefint foto som jag tagit själv på ruinen i höstfärger så det är inga problem. Det var bara det att det blir väldigt mycket ointressant himmel eftersom det inte fanns ett enda moln på bilden. Men jättebra att du sa att det är ruinen som är det viktigaste :-).

Karin sa...

Kul att följa dina molnstudier. Det är ju ett tacksamt, ständigt föränderligt och lite knepigt motiv. Men kul att ge sig på!

Just de där bulliga molnen brukar ju dels vara lite skuggade undertill och dessutom, hur bulliga de än är upptill, just som du och Bloggblad säger, ha en rakare underkant.

När jag kollar lite på instruktionsfilmer för molnmålning med akryl eller olja blir jag grön av avund, när jag ser hur det går att gå tillbaka och fixa till som man vill ... Ibland undrar jag varför jag envisas med akvarell!

Lena i Wales sa...

Moln är fascinerande.
Satt en hel timma vid en vägren med mitt då 4-åriga barnbarn och fantiserade över vad vi såg. Hans mamma undrade var vi varit, vi var bort så länge och han berättade att vi sett spöken, hundar, berg, fåglar, bananer m m.
Däremot är de svåra att fånga på duken.
Lycka till!