fredag 26 februari 2021

1818 Fem en fredag vecka 8 2021 - TEAM BUILDING

 Det är ElisaMatilda som varje fredag kommer med fem frågor som hon tycker vi ska svara på. Vecka 8 2021 är rubriken - TEAM BUILDINGFler som antagit utmaningen hittar man på hennes hemsida. Hon förklarar också på hemsidan varför hon valt denna rubrik.

1. Vilket var ditt första jobb?

Som sextonåring jobbade jag några veckor som diskare på Grand Hotels terrass i Norrköping. På den tiden fanns det ingen diskmaskin för besticken och glasen som diskats i maskin var jag tvungen att torka efteråt för hand. Jag fick skavsår i tumgreppet av detta. 


Grand Hotel i Norrköping. Fönstren till terrassen högst upp. Bilden från nätet. 

2. Vad läser du just nu? 
En fantastisk bok - Tritonus av Kjell Wästö. Den har fått fina recensioner och jag är inte besviken efter att ha läst hälften av boken. 



3. Har du någon gång träffat en berömd person?
Mina föräldrar var goda vänner med hovsångarparet Brita Herzberg och Einar Beyron som var ganska berömda på den tiden. En gång var Nils Poppe med på en supé i mitt föräldrahem efter någon föreställning på teatern. Han var mycket tystlåten och såg ganska dyster och trött ut.

4. Vilken talang skulle du helst vilja ha?
Jag har alltid varit avundsjuk på dem som är duktiga på att sy. Jag skulle vilja kunna sy mina kläder själv.

5. Vad var det första du köpte för egna pengar?
Det var en hett eftertraktad handväska i blått skinn som jag köpte för pengarna jag tjänade på Grand Hotel. Hela lönen gick åt. 

PS. Idag såg jag en amiralfjäril som satt på garageporten när jag kom hem efter min promenad. Den flög sin väg så fort jag närmade mig med mobilen...


Bilden från nätet.

12 kommentarer:

Paula sa...

Så roligt att du gillar Tritonius, har den på min läslista, tänker läsa den snart. Dessutom är ju författaren finlandssvensk, ett extra plus för mig. Att jobba som diskare var ett tufft jobb, jag drev värdshus på 90-talet och hamnade från kontor till krogkök, något kroppen som var fyllda fyrtio inte uppskattade...
Du har ju redan så många talanger så det räcker och blir över...
Trevlig helg

Geddfish ♥ sa...

Intressanta svar på frågorna hos dig.
Jag säger också, att du är ju så talangfull med musik, målning, allt möjligt, en gudagåva.
Kram, Gerd

Ingrid sa...

Kul att läsa dins svar Ingrid!
Vi började jobba tidigt, men visst var det väldigt roligt att tjäna egna pengar. Jag kommer precis ihåg när jag fick min första check. Då hade jag varit och gallrat betor på en gård i Sanda. Bonden var kompis med pappa och behövde hjälp med betorna, så det var bara att ställa upp. Det var stort när man fick gå till banken och lösa in den där checken.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Lena i Wales sa...

Kul och intressant med dessa frågor och svar. Man lär känna bloggerskan lite bättre.
Trevlig helg!

BP sa...

Då var det premiär för fjärilen idag då:-) Fjärilar är väl vårtecken, eller!!?

Konstigt nog gillar jag att diska. Hellre det än att laga mat. Men jag förstår att det är "lite" skillnad mellan mängden disk för ett tvåmannahushåll och ett hotell;-)

Kina sa...

Sydde mycket kläder i min ungdom, men det var då det! Jag är avundsjuk på din talang, musikaliteten. DEN skulle jag vilja ha! Ha det gott!

Musikanta sa...

Paula:
Jag kan förstå att det var skillnad på att sitta på kontor och att driva ett värdshus. Antar att du aldrig var ledig.
När det gäller boken har du en stor läsupplevelse framför dig. Jag brukar inte läsa böcker av manliga författare men dottern rekommenderade den och jag tycker den än så länge är väldigt bra.
Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Haha, jag har sällan funderingar på vad jag ska sysselsätta mig med. Och visst är jag tacksam för att jag fått musiken och måleriet med mig från barndomen.
Önskar dig en skön kommande vecka!
Kram tillbaka från Ingrid.

Musikanta sa...

Ingrid:
Jag jobbade några julhelger på Hemslöjden i Norrköping. Det jobbet fick jag också genom att min mamma kände den som förestod affären.
Som sagt, den väskan glömmer jag aldrig. Det har också varit skönt att jag har kunnat försörja mig själv under de sex år jag var ensamstående med två barn.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Den här gången var det inte så väldigt privat så jag hängde på.
Ingrid som önskar dig en skön kommande vecka.

Musikanta sa...

BP:
Samma här - jag diskar gärna för hand hemma om jag slipper laga mat. Men Kent både sköter matlagning och disk eftersom diskmaskinen har gått sönder. Vi är ju bara två så det blir inte särskilt mycket att diska. (Han vill inte köpa en ny eftersom vi har så kalkhaltigt vatten att de bara brukar hålla några år.)

Men du kan ju tänka dig en jättestor diskho - ungefär dubbelt så stor och djup som en vanlig - till hälften fylld med bestick när jag diskade på restaurangen.
Någon mer fjäril har jag inte sett till men några små förskrämda krokusar har stuckit upp nedanför fönstren.
Ingrid som önskar dig en skön kommande vecka.

Musikanta sa...

Kina:
Ja, musiken har gett mig mycket glädje och även försörjning under några år. Sen är det ju roligt också att intresset gått i arv till barn och barnbarn.
Jag har försökt ibland att sy något annat än bara fålla gardiner eller att lägga upp byxor. Men jag har en förmåga att sy ihop fel bitar med varandra så det blev aldrig mer.
Ingrid som önskar dig en skön kommande vecka.