söndag 21 april 2024

1999 Aprilnytt från Bonniers Veckotidning nr 16 1928


 Omslagsbild av Georg Klinghammer. (Bilderna går att klicka större.)

I detta nummer finns artiklar om bland annat den "Katolska internationalen, Norrvikens trädgårdar, Mästare och mästarinnor i tennis och på florett" och "Hästsportspremiär i Skåne". 

Selma Lagerlöfs följetong "Anna Svärd" finns med samt flera noveller av för mig okända författare. Erik Lindorm skriver en teaterkrönika och Jenny Åkerström skapar "Varje Dags Meny" med många matrecept. Jag kan som vanligt bara här få med en liten, liten del av allting i tidningen, sånt som som jag själv tycker är intressant. 


Fortfarande görs bara reklam för amerikanska bilar. Den 7-sitsiga bilen (nummer två ovanifrån) kostar 11.200 kr. I dagens penningvärde ca 400.000 kr. (Skulle vara roligt att veta vad en industriarbetare tjänade om året 1928. Kanske finns det någon som kan hitta det på nätet. Jag gör det inte.)

I varje nummer finns frågespalterna "Juridiska spörsmål" och "Vad Vill Ni Veta". De juridiska frågorna handlar om ungefär samma som idag: arv, testamente, bouppteckningar och deklarationer. De andra är lite mer tidsbundna men intressanta att läsa ändå. Här några exempel.




Jag har tidigare aldrig haft med "Veckans Kalender" eftersom det knappast går att läsa bildtexten trots att den går att förstora. Men här var det några notiser som jag fastnade för. 


Kronprinsen och kronprinsessan
ger en middag med bal på slottet för prinsessan Ingrid (överst till vänster). I den tecknade bilden till höger medverkar Marianne Mörner, David Stockman och Märta af Klintberg vid Mercurieordens sångkörs konsert i Konserthusets stora sal. 


Det som är intressant på den här kalendersidan är bilden längst upp till vänster. Jag citerar bildtexten även om det blir långt.

"Försökssändningarna av skolprogram i radio till vilka planen uppgjorts av skolöverstyrelsen och A.B.Radiotjänst taga sin början. Programmet som utsändes över stationerna Motala, Stockholm, Göteborg och Sundsvall vänder sig till läroanstalter av olika slag: folkskolor, kommunala mellanskolor, statsläroverk, högre flickskolor etc., och avse att tjäna som supplement till undervisningen. Det första programmet upptar en föreläsning av Mr. C.S. Allwood om ´Adventures of medical missionary in Labrador´ samt föredrag av antikvarien T.J. Arne: Med en svensk vikingahövding i österled´." 

Artiklar om heminredning förekommer ofta. Det ser ganska modernt ut med bilden på det vackra fönstret utan gardiner. 




Detta år 1928 "synes bli ett märkesår i polarforskningens historia". Den mest omtalade nordpolsexpeditionen står den italienske generalen Umberto Mobile för med sitt luftskepp Italia. Han ses på bilden med sin lilla dotter i knät. Sexton vetenskapsmän ska följa med på färden däribland den svenske meteorologen doktor Finn Malmgren. Hur det gick för expeditionen kan man läsa om här.

Hatt var ett måste på den tiden- även när jag växte upp. På min mammas dambjudningar hade samtliga damer hattar på sig inomhus. Min mamma vägrade att gå barhuvad utomhus så länge hon levde. Jag själv minns min älskade klockhatt i turkos mocka som jag hade när jag var tonåring. Till det vita handskar.





På tidningens omslag på baksidan är det alltid en helsidesannons i färg. Som här: reklam för Vademecum tandkräm. 


Inga kommentarer: