torsdag 19 mars 2009

Mitt Smultronställe – Fredagstema Show and tell

Fotoutställning på Stinsen med gamla Söderköpingsbilder

Erica är upphovskvinna till fredagstemat under mars

Jag har inget hemligt eller privat smultronställe utan det är högst offentligt. Nämligen biblioteket i Söderköping som har fått namnet Stinsen efter den nedlagda och rivna järnvägsstationen.


Stinsen - bibliotek och turistbyrå i Söderköping

Skämmas i evighet borde de kommunala tjänstemän som 1975 fattade beslut om detta. Namnet Stinsen kommer i alla fall att leva kvar och påminna dem om detta nidingsdåd. Som väl är finns en nästan likadan järnvägsstation bevarad i Valdemarsvik.

Foto av den gamla järnvägsstationen


Järnvägsstationen revs 1975 för att lämna plats åt en ful barack som inrymde busstationen. Även den har rivits som väl är.

Stinsen är ett ställe där det är skönt att tillbringa en stund om man har lite tid över. T.ex. om man lämnat in bilen till service eller väntar på att MM ska komma med bussen. Det finns små myshörnor där man kan sitta och bläddra i böcker eller börja läsa den roman som man tänker låna.


Lokalerna är ljusa och luftiga och personalen hejar bekant när man kommer in. De som jobbar är alla utomordentligt hjälpsamma och trevliga. Följer med bort till någon hylla om man inte hittar boken man tänkte.

När jag frågar om Barbara Nadels böcker har inte biblioteket ett enda exemplar. Jag berättar att jag bloggar med översättaren Marianne i Kairo. Bibliotekarien lovar då på stående fot att köpa in åtminstone ett exemplar. Man blir glad…


Här är för det mesta lugnt och stilla, tonåringarna som sitter vid datorerna är helt uppslukade av vad de håller på med och tysta och stilla. Inte som i Norrköping där man har fått stänga tidigare på kvällarna på grund av bråk.

Om någon kommer till Söderköping i sommar kan tilläggas att även turistbyrån är inrymd i lokalerna.

I onsdags när jag kom dit med min kamera var det lämpligt nog en utställning av gamla Söderköpingsbilder. Här kommer några exempel.



Andra fredagsbloggare är:Nilla, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Ulrika, Jemaya, MiaD, Ingabritt, maisoui, Moster Mjölgumpa, Erica, Taina, sparkling, Christel, ,emma, jennie, musikanta, sara, underytanjag, marskatten, lena w.

29 kommentarer:

Eleonora sa...

Vilken lycka att få bo i Söderköping, som verkar vara så fridfullt och trivsamt. Och med ett så bra bibliotek att tom ungdomarna sitter tysta och stilla! Fina bilder visar du också.
Tänk så många fina stationshus det har funnits, men med tiden förstår man att dom kanske måste ge vika för grävskopor o dyl.

Tack för din fina kommentar om smycken hos mig. Klart du inte kan ha ringar - du som spelar piano hela dagarna!! Kram på dig

Musikanta sa...

Eleonora:
Jag tror inte att stationshuset hade behövt försvinna - det var bara med i det allmänna rivningshysteriet som florerade på 60-talet och i början på 70-talet.

Att jag inte kan ha ringar beror dels på att jag spelar men också på att jag har "växt ur" dem, haha...
Varma kramar/M

Erica sa...

Vilket mysigt bibliotek ni verkar ha. Och härligt att man kan komma dit och personalen är så vänlig och serviceinriktad, och att det är lugn och tyst. Det låter helt underbart i mina öron (jag älskar att läsa och att vistas på bibliotek) :)
Kanske måste man gå in där om man har vägarna förbi någon gång :) Jag har faktiskt varit i Söderköping en gång. Det var när jag var med familjen på våran Sverige-runtresa sommaren 2002 (440 mil i bilen sammanlagt på två veckor...) När vi kom till Söderköping hittade vi en glassbar som passande nog kallades Smultronstället :) Och dit vill jag gärna igen, och jag tyckte även att stan var väldigt mysig :)

Hoppas du får en bra helg!

Mia sa...

Bra inlägg! Det är något visst med bibliotek. Det finns ett lugn där på något sätt. Jag brukade alltid sitta och plugga på biblioteket när jag läste. Det var lättare att fokusera där. Ha en bra helg!

Musikanta sa...

Erica:
Det stämmer att det finns en glassbar vid Göta Kanal som heter Smultronstället. Det har blivit oerhört populärt och lockar folk från när och fjärran...

440 mil i en bil på två veckor veckor - att du stod ut...
Önskar dig också en fin helg!

Mia:
Visst är det skönt att sitta och plugga på ett bibliotek. Då kan man inte komma ifrån och göra något annat som att blogga eller laga mat...

När jag läste i Linköping 2001 - 2007 tillbringade jag många, många timmar på universitetsbiblioteket.
Ha en bra helg du också!

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken toppentolkning! Jag har skrivit många gånger om mitt bibliotek, tänk vilket privilegie vi har i Sverige. Som allemansrätten ungefär, vi tänker aldrig på det!
Härliga hjälpsamma serviceminded personal. Kul att de köper "Mariannes" bok åt dig.

Annika sa...

Visst är det fint med bibliotek, bara doften är ju inspirerande. Doften av böcker.
Kul med Mariannes bok! Verkligen!!!
De amerikanske bibblorna är också helt OK ,men det är sällan och aldrig jag går dit. Don't as me why...
Ha en fin helg!!
KRAM!!

Emmama sa...

Wow vad fint! Jag ääälskar att vara på bibblan jag med. Så trist att det gamla fina huset revs, sånt kan reta mig enormt!

Kram och trevlig helg!

Emmama sa...

Wow vad fint! Jag ääälskar att vara på bibblan jag med. Så trist att det gamla fina huset revs, sånt kan reta mig enormt!

Kram och trevlig helg!

Bloggblad sa...

Stinsen kom två i en tävling om landets trevligaste bibliotek häromåret!

Jag måste gå dit och kolla på bilderna, vi har ju också många från svärfars ungdom, men jag har aldrig nånsin sett en bild på den veranda som fanns utmed hela Brunnsladan förr.

Jag bara älskar gamla bilder.

Fast den fula busstationen brann ner - och även den gamla pressbyrån som låg på stationshusets tomt. Jag vet att jag stannade i S-g och köpte glass på väg till läger på Yxnö, 71-74, men jag minns inte alls stationshuset trots att vi köpte glass där intill...

Musikanta sa...

Fritt ur hjärtat:
Tack för den rara kommentaren! Man blir inspirerade att skriva mer när man får läsa en sådan...

Jag bara väntar på mail om när jag kan hämta boken.

Annika:
I en sådan här liten stad träffar man också många bekanta i biblioteket. Du får besöka ditt bibliotek och ta lite foton så vi
kan jämföra dom i USA och våra.
en trevlig helg önskar jag dig också. Kram/M

Musikanta sa...

Emama:
Välkommen till min blogg. Jag tror inte att du har tittat in tidigare, eller?

Jag sörjer verkligen det gamla stationshuset. Det var en sådan fantastisk arkitektonisk skapelse, ingen symmetri någonstans...

Taina sa...

Ett bibliotek ja! Så rofyllt. Håller med dig. Och det här ser ju inte ut som vilket bibliotek som helst. Mycket fint. Kul att se gamla fotografier.
Ha en fin helg!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Tänk att jag totalt glömt bort att det brann ner. Det vet jag väl - jag var glad när det hände, det var så gräsligt fult.

Du måste gå till Stinsen och titta på utställningen - helt underbara fotografier!

Att Stinsen kom tvåa i en tävling om landets trevligaste bibliotek hade jag ingen aning om. Men jag kan väl tänka mig det!

Ha en bra helg. Själv ska jag ha både kyrkokör och barnkör i gudstjänsten i Gusum på söndag!

Musikanta sa...

Taina:
Bloggblad talade just om för mig att det hade kommit tvåa i en tävling om det trevligaste biblioteket i Sverige vilket inte förvånar mig.

En skön helg önskar jag dig också!

Grekland nu sa...

Visst kan ett bibliotek vara ett smultronställe, solklart! Jag saknar de svenska biblioteken här i Grekland, de är inte så utvecklade här ännu tyvärr. Haha, kul att du fick dem att beställa Naders böcker, för vi bloggare måste ju hålla ihop!!

Musikanta sa...

Grekland nu:
Jag upptäckte biblioteket när jag var 10 år och gick i fyran. Kommer fortfarande ihåg vilken lycka det var att gå hem med en väska full med böcker. Har alltid älskat bibliotek sedan dess...

Det ska bli spännande att läsa boken eftersom det är bloggvännen Marianne, som översatt den. Det är klart att vi måste hålla ihop vi bloggare!
Ha en skön helg!
Kram/M

Christel sa...

Hejsan! Vilka härliga bilder från en härlig stad. Jag kom att tänka på att vi kanske har en gemensam bekant. På ett av mina smultronställen har jag en granne som heter Hjördis, hon är pensionär nu men har arbetat som lärare i Söderköping tills för några år sedan. Känner du henne?
Liksom du så älskar jag biblioteket. Vi har lyxen att bo vid en hållplats för bokbussen, en fantastisk service. De kommer varannan vecka, och eftersom de har begränsat med plats har de bara det allra bästa... och så vet de vad jag gillar så de har ofta plockat med något intressant.
Ditt bibliotek ser jättemysigt ut! Kram

Anonym sa...

Vilket trevligt inlägg!
Jag skulle inte ha kommit på att skriva om bibliotek, det var fyndigt av dig.
Tänk så många vackra hus som är borta pga rivninshysterin som drabbade de flesta kommuner på 60-70 talet...det gamla huset var säkert vackert och värt att bevara.

Ha en bra helg! Kram

Musikanta sa...

Christel:
Jag tror att jag vet vem Hjördis är men inte mer. Jag "slutade skolan" 2001 och har sen dess inte satt min fot där. Du får fråga henne var hon tjänstgjorde så kanske det poppar upp något.
Så bra att du bor nära bokbusshållplatsen! Då behöver du ju inte alltid fara in till stan för att låna böcker...
Varm kram/M

Musikanta sa...

Marskatten:
Tack för kommentaren!
Det var nog inte så fyndigt påkommet - jag har inga andra smultronställen förutom hemmet...

Ja, det skulle i så fall vara Paris eller London, men det är ju lite för stort liksom. Och Menton som jag skrev om nyss, där jag inte varit på 50 år...

De kunde åtminstone behållt stationen och gjort om den till busstation som i Valdermarsvik kan man tycka!
Varm kram/M

Marianne sa...

Vad du är gullig! Hoppas nu som sagt att du tycker om boken!

Jättefint bibliotek. Undras om det kan vara bibblan i Härnösand som kom på första plats som Bloggblad skriver om, för de har ett riktigt fint bibliotek också. Det är nog det enda bibliotek där jag riktigt har trivts. Är inte ofta på bibblan själv, jag gillar ju att ÄGA alla böcker. Trots att de samlar damm ...

Kram!

Miss Gillette sa...

Stinsen gillar vi också! Första gången vi var i Sörping var det 33 grader varmt och jag var höggravid. Jag var tvungen att ha en termos med is och mjölk med mig överallt för mjölkprodukter var det enda jag kunde dricka utan att få en halsbränna som fick mig att längta efter döden. Och då upptäckte vi den fantastiskt fina bibblan. Eftersom det knappt gick att vistas utomhus satt vi där och hängde i flera timmar. Julflickan, som då var två och ett halvt, var glad över allt man kunde titta på och alla böcker förädrarna kunde läsa för henne. Efter den vilan kunde vi sätta oss i luftkonditionerade bilen och fortsätta färden.

Det lär bli fler besök på Stinsen!

Musikanta sa...

Marianne:
Jag väntar med spänning på boken. Ska in och fråga efter den nästa gång jag är där. Ibland behöver man pusha på ju...

Tyvärr gillar jag också att äga böcker - hela huset svämmar över av dessa. Men det är ändå trevligt att gå på bibblan och botanisera!

Musikanta sa...

Miss Gillette:
Det är faktiskt jobbigt att vara gravid ändå utan att det är 33 grader varmt...

Jag kommer inte ihåg att det någonsin har varit så varmt här, jag brukar bli helt matt om det är mer än 22 grader plus.

Bra ställe att vara på på sommaren. Det är bra mycket mer allmänbildande att tillbringa sommaren på bibblan än än på stranden...

Sen är det väldigt lyckat att turistbyrån också finns på samma ställe.

Elisabeth sa...

Vilket härligt inlägg att läsa... om bibliotek! Det är väl det som är hela vår värld samlat i ett rum... och det man inte har i sin egen lilla värld kan man söka och hitta där.
Gamla bilder är alltid så himla roligt att titta på...

Varm kram..

Eleonora sa...

Vad konstigt att kommentarerna hos mig kom in på e-post till dig!! Jag fattar ingenting? men det är inte så konstigt, jag är ju inte så där duktig på datan som så många andra.

Mina St Paulor har haft en vilopaus ett tag, men nu har dom satt igång igen. Nyper man ett blad underifrån då och då så sätter som fart och blommar - länge. Min julkaktus har nu 2 stora blommor - vitá och flera är på gång. Jag fattar lika litet som ang. datan varför julkaktusen blommar nu igen.

Må så gott söta du och stor kram

Musikanta sa...

Elisabeth:
Jag håller med dig - gamla bilder är underbara. Jag önskar bara att man hade tagit fler bilder av sina mor- och farföräldrar t.ex.
Varm kram/M

Musikanta sa...

Eleonora:
Vi får väl se om det fortsätter - det kan ju vara något konstigt hos Elisabeth och Christina också. För det är ju bara från dem som kommentarerna till dig har kommit på mitt e-mail.

Jag får väl köpa en St Paula och försöka igen då... Har hört att man bara får vattna på fatet, stämmer det?
Många kramar/M