söndag 3 december 2017

1501 Gems Weekly Photo Challenge vecka 49 LITEN

Om man går in till Bolltäppan som finns bakom Finska kyrkan mittemot slottet i Gamla Stan så hittar man där Sveriges minsta staty. Det är den Lille Järnpojken eller Pojke som tittar på månen, skapad av skulptören Liss Eriksson och uppförd 1967. Den är bara 15 cm hög - en halv gammal skollinjal.


Den Lille Järnpojken i Bolltäppan bakom Finska Kyrkan i Gamla Stan. 

Han är väldigt sliten på huvudet vilket beror på att så många som går förbi klappar honom där. För att ge dem tur, sägs det. När det är kallt på vintern har han ofta en mössa och halsduk på sig. Blommor och kakor får han på sommaren ibland. Om denna lilla skulptur kan man läsa mer om här.

Det är Sanna Gems Weekly Photo Challenge som ger oss trevliga ord att skriva om och visa en eller flera bilder på varje vecka. Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

32 kommentarer:

BP sa...

Tänk att jag ha bott i Stockholm i 40 år. Okej då, i Täby men ändå. Har varit i Gamla stan hundratals gånger, men aldrig upptäckt den lilla järnpojken. Tack för att du visar upp honom, för han är ett perfekt bidrag till temat:-)

PS. Han påminner en aning om Manneken Piss i Bryssel, men han är större. Även han kläs upp vid olika tillfällen.

Anki sa...

Vilken fin liten staty! Lite rörande att han får både halsduk och mössa när det är kallt :)
Ett perfekt bidrag till veckans tema!
Kram

Helén sa...

Jag kan förstå att den lilla statyn blir ompysslad. Han ser verkligen frusen och ensam ut där han sitter. Att han är så liten gör nog också sitt till. Perfekt bidrag till veckans tema.

Musikanta sa...

BP:
Tack för rar kommentar! Jag skulle inte heller ha hittat dit om inte min bloggvän Eleonora hade visat mig när vi träffades för några år sen. Även om man bor i Stockholm är det ju massor man aldrig sett. Snarare är det ju turisterna där som hittar sånt.
Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Tack för rar kommentar. När jag såg honom var det tydligen inte så kallt. Kakor etc. äter väl fåglarna upp omedelbart antar jag.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Helén:
Tack för rar kommentar. Jag visste faktiskt inte att det var Sveriges minsta skulptur förrän jag googlade. Men det passade ju bra till temat, haha.
Ingrid

Eva/seniorvinklat sa...

Han är verkligen söt, men det är lite knepigt att hitta dit. Folk är roliga som klär på och matar honom. Fin tolkning av temat!

Äventyret framtiden sa...

Han är ju pytteliten och jättefin! Dit måste jag gå nästa gång jag besöker Stockholm. Fint bidrag till temat!

Violen sa...

Så mysig! Kan tänka att han mår gott av lite varma kläder vintertid!

Musikanta sa...

Eva/seniorvinklat:
Tack! Det var en bloggvän i Stockholm som tog med mig dit. Hade ingen aning om att Finska kyrkan låg där heller.
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Det finns ju så mycket att se i Stockholm som man inte har en aning om. Men Gamla Stan är ju alltid fint att gå i.
Önskar dig en fin vecka!
Kram

Musikanta sa...

Violen:
Ja visst ser den stackar lille pojken ut att frysa...
Ingrid

Annette sa...

Så fin liten skulptur! Den har jag helt missat. Jag skulle vilja se den i mössa och halsduk också, så gulligt. Undrar vem som ansvarar för att klä den lilla skulpturen?

Femte året i Hjo sa...

Ska komma ihåg till nästa besök i huvudstaden. Måste upptäckas!

Barbro sa...

Så rörande ensam han ser ut, den lille järnpojken.
Tur att han blir ompysslad ibland. Mycket bra bild till temat.

Musikanta sa...

Annette:
Det är väl Stockholms stad som har ansvar för den. Den tillhör väl den allmänna skulpturparken. Men jag undrar just vad skulptören tänkte på när han gjord den? Den har ju blivit extra uppmärksammad just genom att folk klär på och av den.
Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Då kan du ju skänka mig en vänlig tanke, haha.
Ingrid

Musikanta sa...

Barbro:
Tack för din rara kommentar. Kul att det är så många som tycker att min bild är passande till temat. Men så är han ju minst i Sverige också, den lille pojken. Av järn, i alla fall.
Tycker också det är skönt att veta att han får lite kläder på sig ibland.
Ingrid

olgakatt sa...

Den lille filuren måste jag leta upp nästa gång i Sthlm! Tack för tipset!

Musikanta sa...

Olgakatt:
Svårt att hitta den om man inte vet om att den finns. Syns ju ingenting från Slottsbacken.
Ingrid

Byblixtra sa...

Det var en fin liten skulptur.

em sa...

O, honom hade jag glömt bort. Att jag hittade honom beror på att jag tog med utländska gäster på en stadsvandring.
Det finns en annan liten staty som jag skulle vilja vet mer om - på Valhallavägen vid en tunnelbaneuppgång (kanske Stadion) - en dam med resväska - tror jag, det var så länge sedan jag såg den.
Margaretha

Musikanta sa...

Byblixtra:
Visst är det!
Ingrid

Musikanta sa...

Margaretha:
Där är jag aldrig så den skulpturen har jag inte sett. Men det måste väl finnas någon förteckning någonstans på nätet över skulpturer i Stockholm? Jag försöker att titta på alla och läsa om dem om jag går förbi någon.
Ingrid

Olga T sa...

Honom har jag inte sett och funderar över om jag ens vet vad Finska kyrkan är.
Ska hålla utkik efter denne lille kille näst gång jag är i trakterna!

Ditte sa...

Vist är han liten men så fin. Jag passerar ofta här när jag går Österlångatan in mot stan och nu har han ett tag även haft tröja över axlarna. Fin tolkning av veckans temaord.

Musikanta sa...

Gärdsmygen:
Finska Kyrkan ligger mitt emot slottet längst upp på Slottsbacken i Gamla Stan. Så det är inte så svårt att hitta om man vet om det.
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Tur att han får något varmt på sig då och då :-). Tack för rar kommentar.
Kram

Carita Liljendahl sa...

Det var ett fint bidrag! Visste inte att det fanns en sådan där staty där, nu vet jag :-)

Musikanta sa...

Carita:
Tack för rar kommentar.
Ingrid

Stare Ström sa...

Den var liten och fin. Den har jag helt missat. Kul att se.

Musikanta sa...

Stare Ström:
Hade heller ingen aning om att den fanns förrän en infödd stockholmska - min bloggvän - visade den för mig. Visste inte då att det var Sveriges minsta skulptur.
Ingrid