tisdag 28 maj 2013

799 Himmelstävlingen avgjord.


Det gamla vykortet från 1892 har jag hittat här.

Först av allt: TACK alla bloggvänner som kommenterat för ert intresse. Jag har även fått synpunkter på Facebook som har varit berikande. Jag saknar gemenskapen på målarkursen som jag gick på i höstas. Där gick vi runt och gav varandra tips om det ena och det andra eller bara stöttade eller gav beröm om det var befogat, som jag tyckte.

Vår kursledare Jacqui, som själv är en underbar konstnär, föreslog ibland färger eller ändring av motivet när man hade kört fast. Nu är det bara MM som kommenterar och har synpunkter, positiva för det mesta – men det räcker ju inte alltid. Det var därför jag tog chansen att få höra era åsikter. Och jag har fått bra och seriösa kommentarer med råd som jag verkligen har tagit till mig. Det är även många som kommenterat på Facebook!


Jacqui visar en av sina många målningar.

MEN! Jag började ommålningen med att måla lite ljus i en del fönster på min gröna tavla. Och  det blev inte alls snyggt! Gula fönster passade inte alls ihop med husen, oavsett bakgrunden. Så nu ska jag måla fönstren svarta igen som de var från början.

Och det var då jag bestämde mig. Bakgrunden får vara som den är, trots vissa protester från MM – jag målar en ny tavla med några hus och med en bakgrund som jag inte målar dit förrän jag har tittat på datorn igen J. (Mest för att det var så kul - jag vet ungefär vad jag vill ha för färger när jag börjar måla.)

Det fanns två kommentatorer som tyckte att bakgrunden absolut skulle vara kvar. Den ena var Olgakatt, som var mycket bestämd, och den andra var Annika i Reston. De får var sitt förstapris. Jag behöver deras adresser för att kunna skicka den enkla vinsten med posten. Det går bra att skicka meddelande till mig om adressen på Facebook där båda är mina vänner.

Det gick ju inte att dra någon vinstlott eftersom ingen av himlarna var i majoritet.  Men - som sagt - det var jättekul att höra vad ni tyckte! Flera av mina vänner på Facebook tyckte också att himlen kunde få vara grön – hoppets färg som någon uttryckte det – och då kan det ju inte vara helt fel…

8 kommentarer:

Annika sa...

ÅÅÅ din gulliga Ingrid!
RÄTT beslut. Det gröna var så självklar i min bok. Det var den rätta färgen, och den gör hela den fina fina tavlan!!
Den tavlan är jättefin, häftig och cool.
TACK för vinst.
Skriver min adress via Facebook till dig!!
KRAMAR och TACK, ska jag säga!!!

Musikanta sa...

Annika:
Du ska inte tacka för vinsten än när du inte har fått den. Du kanske inte alls blir glad, bara besviken :-)!

Jag har redan sett din adress på FB - tack för den. Det kommer att ta lite tid innan jag skickar den lilla vinsten.
Kramar från Ingrid som blev så glad för din kommentar! Den värmer och inspirerar till fler "konstverk"...

olgakatt sa...

Tackar och niger!
Gillar verkligen bilden och så klart ska himlen vara grön;)
Fortsätt att måla, du är himla(!) bra på det.

Musikanta sa...

Olgakatt!
TACK FÖR UPPMUNTRANDE TILLROP! Det behövs verkligen. Du får tacka och niga när du har fått den enkla vinsten - inte mycket att tacka och niga för :-)...

Äventyret framtiden sa...

Nu har jag läst fast mig här hos dig Ingrid. Mycket trevligt på gång och jag tycker också att himlen ska vara grön. Den är jättefin. Du är skicklig och har verklig talang. Fortsätt, fortsätt!

Mirren sa...

Jag tyckte både om den gröna himlen och några av de blåa - fast den blå himlen gjorde din tavla förvillande lik Molly Mus (och det kanske inte var meningen). M&P

Musikanta sa...

PettsKarin:
Bra att du också gillade den gröna. Jag har ju bestämt mig för att behålla den. Minsta möjliga jobb! TACK för dina uppmuntrande ord - det värmer och sporrar till nya "konstverk".

Hoppas du mår bra fortfarande - ta det lugnt nu som jag skrev och vila mycket när du får för en gångs skull :-).
Kramar

Musikanta sa...

Mirren:
Molly Mus var ju den första tavla jag målade näst Mårran, så det är kanske inte så underligt om jag har tagit intryck. Jag kanske skulle ha målat dit en mus i ett hörn någonstans...Fast det var ju bara när det var blått, eller hur?

M&P

PS. Skaparen av Molly Mus är ett geni och jag är riktigt stolt över att bli jämförd med henne!