söndag 3 juni 2018

1572 - Gems Weekly Photo Challenge v 23 2018 - TANKE

Veckorna rusar iväg och nu är det dags igen för fotoutmaningen som Sanna Gems Weekly Photo Challenge står för. Den här veckan ska vi illustrera ordet TANKE med en eller flera bilder. Och kanske några textrader också. Övriga tänkvärda inlägg på temat hittar man på hemsidan.

Visst ligger det en tanke bakom den här fina skapelsen, som mitt yngsta barnbarn, Clarissa 6 år, överraskade mig med när jag var uppe i Stockholm för några veckor sedan och hälsade på. Tanken var väl att mormor skulle bli glad och uppskatta presenten. Vilket hon gjorde i hög grad. Numera har den lilla dockan sin plats vid datorn hemma i Mogata.


Glasögonen och pärlhalsbandet är på plats och det ljusa håret faller snyggt på båda sidor om ansiktet. Och visst ser mormor både glad och lite spjuveraktig ut? Undrar vad det är hon tittar på där till höger, kanske Clarissa? (Bilderna går att klicka större.)


Visst är det likt dej, mormor? Här har Clarissa inte hunnit klistra dit armarna och händerna än som hon senare gjorde av sugrör. Dem kan man se på den översta bilden. Mycket tanke bakom denna lilla docka således.


40 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann, herlig svar på ulas utfordring. Så gøy å få sitt portrett i ei dokke av verdiløst materiale...
Ha fortsatt ei fin tid framover ;:OD)

Anneli - A'la Foto sa...

Visst är det en tanke bakom den där filuren som ska föreställa dig! :) Fint skapat!

Helén sa...

Vilken kreativ och duktig tjej! Det ligger verkligen både en och annan tanke bakom den fins dockan.

Äventyret framtiden sa...

Det är sådant konstverk, som man blir extra glad av. Kreativt och inspirerande. Och så finns det så gott som alltid en tanke bakom det ett barn skapar

Femte året i Hjo sa...

Pärlplattor, lecklingar och pyssel kan man aldrig få nog av. Visst liknar den dig! På pricken.

Gunnel sa...

Vilken rar present du fick. Naturligtvis ska den ha en hedersplats där du ser den dagligen. Kram

"LillaSyster" sa...

Det ligger ju både tanke och massa kärlek bakom den fina skulpturen av dig. =) Så fin, klart att den ska stå så att du ser den varje dag. Ha nu en bra måndag! Kram

Ama de casa sa...

Vilken härlig tolkning, härlig docka och framförallt en härlig tjej :-D

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Materialet må vara värdelöst men definitivt inte dockan :-). Den är nog en av de finaste presenter jag har fått någonsin. Önskar dig också en skön vecka.
Ingrid

Musikanta sa...

Anneli:
Ja, nog hade hon funderat en stund innan hon skred till verket :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Haha, jag tyckte också det passade till veckans tema. För visst har hon tänkt till innan hon började göra porträttet av mormor.
Ingrid

Musikanta sa...

Pettas:
Håller helt med dig som du förstår. Man måste ju tänka till innan man sätter igång att göra en mormor av en hushållsrulle.
Önskar dig och Uffe en skön vecka, helst med lite regn också.
Ingrid

Musikanta sa...

Hans:
Är nog det bästa porträtt av mig jag någonsin kommer att få. Dessutom tredimensionellt - inte illa.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Det roliga var att det kom som en fullständig överraskning för mig. Hade ingen aning om att hon höll på och pysslade med detta. Absolut att den ska stå vid datorn. Där tillbringar jag ju mycket tid.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

"Lillasyster":
Jag blir så glad varje gång jag kommer in i mitt arbetsrum och jag står där och ler. Inte kan man vara ledsen då.
Önskar dig en skön vecka!
Ingrid

Musikanta sa...

Ama de casa:
Tack för din rara kommentar. Hon är väldigt speciell, mitt lilla barnbarn. Det rör sig mycket i både huvud och fingrar hos henne.
Ingrid

Violen sa...

Mycket kärlek bakom den fina mormorsfiguren! Har säkert krävt en hel del tankeverksamhet!

Anonym sa...

En vacker tanke
entomtastankar.wordpress.com

Musikanta sa...

Violen:
Det var så jag tänkte :-).
Ingrid

Musikanta sa...

entomtastankar:
Visst var det rart av henne att tänka på sin mormor.
Ingrid

Carita Liljendahl sa...

Vilket härligt konstverk - man blir glad av det!
Det hade passat in på Glad måndag-utmaningen hos mig också :-)
Barn är så underbara!
Väldigt fin tolkning, och så har du fin header på din blogg också!

Byblixtra sa...

Härligt, kreativt och en rolig present.

Musikanta sa...

Carita:
Tack Carita för din rara och uppmuntrande kommentar. Och visst blir man glad av att titta på det lilla konstverket, som du kallar det. Jag tycker framför allt att Clarissa har fångat blicken så fint. Som om jag hade en glad hemlighet.
Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på veckan.

Musikanta sa...

Byblixtra:
Tack för din rara och uppmuntrande kommentar - den värmer. Extra rolig present eftersom den var helt oväntad.
Ingrid

Karin sa...

Vilket suveränt porträtt som Clarissa gjort av dig! Vilka kreativa barnbarn!

Och vilken fin header!

Annette sa...

Vilken kreativ och duktig tjej! Så roligt att få ett egenhändigt gjort konstverk, jag förstår att du är stolt, det hade jag varit :)

BP sa...

Först och främst vill jag säga att din nya header är helt fantastisk. Jag ser då direkt vem Clarissa brås på:-) Vilken suverän docka tjejen har gjort! Otroligt duktigt gjort för en sexåring. Hon har verkligen talang. Men så brås hon ju på dig så...:-)

Klimakteriehäxan sa...

Härligt med såna, väl uttänkta, presenter!

Musikanta sa...

Karin:
Ja, kreativiteten är det inget fel på :-). Jag tycker hon har fångat min själ rätt bra också. Roligt att du gillade min header.
Ingrid

Musikanta sa...

Annette:
Visst är jag stolt men mest glad för att jag har så fina barnbarn!
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Jag tror kanske inte att det är så mycket arv i det hela, men att alla barnen alltid har uppmuntrats att uttrycka sig med färger och pennor. Dessutom har de skärmförbud under veckorna ibland och då måste de ju hitta på något annat att göra än att titta på sina paddor. Jag är så glad över att du uppskattade min header.
Ingrid

Musikanta sa...

aina:
Ja, sådana blir man extra glad över :-).
Ingrid

Paula sa...

Ja det var en vacker tanke bakom den gåvan, bara att tacka och ta emot och ställa på hedersplatsen

Ditte sa...

Vilken fin tanke bakom den fina skapelsen av dig som Clarissa gjort. Så mycket arbete och så fina detaljer. Förstår att du blev glad.
Kram!

Anki sa...

En fin tolkning ... och så klart hade Clarissa en tanke att göra mormor glad :) Så kreativ och duktig hon är!
Ha det gott Ingrid!
Kram

Musikanta sa...

Paula:
Hon har hittat på dockan alldeles själv - går inte på fritids längre. Annars kunde man ju tänkt att de hade gjort samma saker där av hushållsrullar.
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Ja, det var absolut en tanke bakom. Och en fin sådan. Lite överraskande också eftersom hon är en liten fröken som inte är särskilt frikostig med ömhetsbetygelser annars.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Visst blev jag glad och det hade hon väl hoppats på. Hon var mycket nöjd i alla fall med sin skapelse.
Ha det gott själv!
Kram tillbaka från Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Det var verkligen en fin tanke bakom den rara fina presenten! Duktig tös.
Ha en fin fredag och kram!

Musikanta sa...

Gerd:
Jag blev så förvånad över att hon gav mig en så fin present eftersom hon annars inte slösar med ömhetsbetygelser. Men man vet ju aldrig vad som rör sig i små barns huvuden. Hade hon själv fått någon present av mig hade det kanske inte varit så konstigt, men jag hade egentligen inte gett henne någon som helst anledning till att bli uppvaktad :-).
Önskar dig en skön fortsättning på helgen.
Kram tillbaka från Ingrid