tisdag 3 september 2013

834 Utflykt till Äspholm


Allmänna bryggan vid Wrångö där vi blir hämtade med båt av min bror Göran. De flesta av bilderna har tagits av MM/Kent. De och kan klickas större. 


Tvärsöver viken i Wrångö.

Det är numera inte så ofta vi åker ut till vår egen lilla sommarstuga eller mitt och mina bröders gemensamma sommarhus på ön Äspholm i Sankt Anna skärgård. Dels beror det på att jag ofta spelar när de andra kantorena i de närbelägna församlingarna har semester, dels har varken mina barn eller barnbarn något hus på ön. Den tid jag är ledig på sommaren tillbringar jag på hellre på Öland med Mirrfamiljen, vilket framgår av mina många inlägg därifrån. 


Min bror Göran hämtar oss vid Wrångö brygga.



Min bror Göran vid ratten.


Mina två bröder är dock för det mesta på ön med sina barn och barnbarn och deras familjer. Båda bröderna har egna hus också. Det stora huset användes endast som gästhus. Mina svägerskor
och mina bröder har hela denna sommar hållit på och renoverat detta. Laila, Görans fru, tyckte att vi åtminstone kunde åka ut och se hur fint det hade blivit innan de åkte hem till Lund.


Det gemensamma sommarhuset i motljus. Till höger uppe på berget Laila och Görans hus.


Stora sommarhuset lite närmare. Vår båt ligger ensam och övergiven bakom björken.

Göran erbjöd sig generöst att hämta oss med sin båt och även skjutsa hem oss till Wrångö brygga eftersom vi inte har vår båt ilagd. SMHI hade lutovat strålande sol så att detta erbjudande kunde vi naturligtvis inte motstå. Vädret var underbart och Laila mötte oss på bryggan och talade om att kaffet och de nybakade källarfranskorna väntade. 


Laila tar emot oss på bryggan.

Jag blev inte särskilt förvånad, eftersom jag vet att min svägerska är suverän på att både laga mat och baka. Laila och Göran har sitt sommarhus en bit upp i backen. Därifrån har man en hänförande utsikt över viken.


De hade verkligen gjort underverk med köket i stora huset, lagat golvet och målat väggarna vita. Laila har skurat mattorna på verandan och min svägerska Ann Sophie har klätt om två korgstolar där. Göran och Gunnar - min yngsta bror - har målat alla fönsterkarmar. (MM sköter den gemensamma ekonomin för huset så vi bidrar också till skötseln av detta fast inte så handgripligt som övriga.)


Köket har blivit vitt och fräscht och några trasiga plattor har bytts ut. En lyckträff att några extra hittades i  en skrubb där de legat sedan i början på 50-talet!


Laila har skurat mattorna på "verandan" och Ann Sophie har klätt om korgstolarna. Här kan man sitta och se solen gå ner i viken...

Efter kaffet fortsatte vi vidare uppför berget för att titta till vår lilla stuga, där vi inte varit på fem år. På den tiden hade de små slyen som fanns då hunnit växa upp till rejäla träd. Det första MM fick göra var att ta fram sågen och såga ner en hel del av dem.


Vår lilla stuga, som egentligen är ett ombyggt hönshus. Min bror Göran tog bilden.

Vi jobbade några timmar med detta tills Laila och Göran bjöd på lunch på sin altan. Laila hade bakat en himmelskt god kladdkaka till efterrätt som vi mumsade i oss med vispgrädde till.


Laila och Göran på sin altan.


Utsikt från altanen åt andra hållet



Min bror och svägerska på sin altan.



Laila bjuder på en utsökt god Ekstatårta som efterrätt. Inte något för VV.

Upp till vårt lilla huset igen för en sista översyn – det var inte i så dåligt skick som vi hade befarat som väl var. MM hann med att montera ner en rostig hammock och såga ner ett par träd till. Tyvärr blev det inget bad av som jag hade hoppats på eftersom vattnet var grönt och smetigt av alger.

8 kommentarer:

Karin sa...

Vilket alldeles underbart ställe! Inte varit där på fem år...
Lite chockad blir jag allt!

Men så är det ju det där med barn och barnbarn och Öland är ju också så fint.

Jag har vänner som hävdar att det är för gott om sommarställen i vårt land. Alla vill vara på sitt ställe och alla vill ha besök och då räcker man inte riktigt till. Ett så kallat I-landsproblem!

Eleonora sa...

Så underbart vacker natur och bilderna är suveräna! Din Laila är tydligen en klippa där ute. Så fint hon har gjort i stora huset och en snitsare på att baka verkar hon också vara. Jag förstår att ni hade en fin dag och så fick ni ju tillfälle att kolla upp ert eget lilla hus och Kent fick utlopp för sin såga-ner-nerv.

Roligt att få se allt det vackra. Kram

Musikanta sa...

Karin:
Det har naturligtvis funnits en orsak till att vi inte varit därute på fem år...

Sen är det roligare att vara tillsammans med sina barn och barnbarn än med bröderna och deras familjer. Vi bor alla ganska tätt trots att våra tomter tillsammans med stamfastighetens är på 10000 kvadratmeter.

Har man sen ett stort hus och bor på landet har man ofta nog av naturen.

Musikanta sa...

Eleonora:
Det var en sådan fantastiskt vacker dag när vi var därute så det är inte att undra på att det blev vackra bilder.

Det var roligt att se hur fint det hade blivit i stora huset. Vi åker nog ut någon dag igen i år för att röja upp lite mer.

Min kära svägerska Laila är verkligen en härlig människa och en mycket god vän, som dessutom alltid bjuder gott och generöst när vi träffas.

Sen är det ju inte alla sommardagar som är som den här...

Grekland nu sa...

Vilket ställe! Och när vädret dessutom är perfekt är det ju ännu finare. Där skulle jag gott kunnat tillbringa en semester. Hoppas ni kan utnyttja det mer i framtiden.

Musikanta sa...

Ingabritt:
Visst är det ett underbart sommarställe att vara på när vädret är perfekt. Men, som jag skrev i någon av kommentarerna, det finns inte så mycket att syssla med därute förutom det eviga jobbet med att renovera och reparera.

På Öland t.ex. kan man åka på utflykt när det är dåligt väder, men här på ön finns inte den möjligheten.
Kram från Ingrid

englundskan sa...

Jag tänkte skriva Vilket underbart ställe! men det hade syrran redan gjort, så är det ofta. Men det är alldeles underbart att ha ett sånt ställe, är det "bara" sommarställe eller bor de där permanent?

Musikanta sa...

englundskan:
Det är visserligen vinterbonat med tillgång till vatten även på vintern, men används bara som sommarställe. Mina föräldrar flyttade dit när de sålt sitt hus i Norrköping eftersom min mamma inte trivdes med att bo i lägenhet.

Det blev dock bara en enda vinter - alltför isolerat på vintern. Hade huset legat på fastlandet hade de kanske bott kvar där. Av den anledningen finns det en flygel därute...
Ingrid