torsdag 5 september 2013

835 Söderköpings Gästabud och bloggvänsträff.



Gycklare på Hagatorget. Kerstin i rosa jacka i mitten på bilden. Bilderna går att klicka större.

I helgen som gick var det - för åttonde året i rad -  åter dags för årets största händelse i Söderköping, Söderköpings Gästabud. I år var det extra trevligt att besöka gästabudet eftersom vi gjorde det tillsammans med bloggvännen Eleonora, alias Kerstin Bridgeman-Williams.


Servering på Fiskartorget.

Jag tyckte att det var ett utmärkt tillfälle att bjuda ner Kerstin till Söderköping, i synnerhet som jag tror att hon bara åkt förbi staden på väg till Öland tidigare. Hon kom redan på fredagseftermiddagen till Norrköping och hann med att se kaktusplanteringen i verkligheten och industrilandskapet genom bilfönstret. Programmet på lördagen bestod främst av ett ett besök Sankt Laurentii kyrka, där minnet av kröningen av kung Magnus och drottning Märta 1302 firades.


Kyrkan börjar att fyllas. Kerstin och jag på tredje bänken.


Kören, som sjöng medeltida hymner på plats.

Vi kom i god till till kyrkan och fick bra platser. Vår gemensamma bloggvän Marianne, alias Bloggblad, var på plats i kören innan själva inmarschen. Många av personalen i Söderköping Sankt Anna församling var med i hovet och huvudpersonerna kände man igen från Teather Suthercopi, som har föreställningar i Forsemanska gården under sommaren.


I väntan på kungaparet.


Det nykrönta kungaparet.


Uttåg ur kyrkan.

Utanför kyrkan fanns det som vanligt en samling av medeltida krämare och hantverkare. Intressant att se hur man svarvade för hand och växtfärgade garner. Väldigt många människor var utklädda i mer eller mindre tidstypiska medeltida kläder, vilket bidrog till den härliga stämningen i stan. Trafiken i hela innerstaden var förstås avstängd och det var skönt att kunna gå lite som man ville utan att ta hänsyn till några bilister.


Den här mannen svarvade med en svarv som han skötte med foten och med snören som han lindade kring träbitarna.


Korgflätning. Växtfärgning i bakgrunden.


Riddare flankerad av två små prinsessor. Hoppas att de har berättat för sina föräldrar att de gärna ville vara med på min blogg.

Vädret var det allra bästa och efter kröningen tog vi en promenad upp till Kanalen och vidare genom Brunnsparken. Jag hade gjort färdig all mat i förväg, crèpes med svampstuvning på fredagskvällen och kycklinggryta till lördagen, så det var bara att värma när vi kom hem.


Kent och Kerstin på Forsemanska gården. Det åttakantiga huset i bakgrunden användes som häststall förr i världen. 

Kerstin och jag på Forsemanska gården. De små husen är numera bostäder för privatpersoner.


Promenad längs Göta Kanal.


En ovanlig syn vid kajen.

Efter maten kom Marianne och hälsade på. Det blev ett mycket trevligt möte. Kerstin och Marianne känner varandra väl genom sina respektive bloggar, men har aldrig förr träffats i verkligheten. Det blev tre timmars oavbruten diskussion.


Tre bloggvänner, Marianne, Kerstin och jag i vår trädgård.

På söndagen skulle jag spela i Östra Ny gamla, vackra kyrka och Kerstin och Kent följde med. Kerstin tyckte det skulle bli roligt att få höra mig spela, jag har ju berättat så mycket om mina äventyr som kantor på min blogg. Till lunch lagade Kent en god pyttipanna - som vanligt tjusigt upplagd med lök, svamp, morötter och potatis. Stekta ägg till. Efter lunchen var det så dags att skjutsa Kerstin in till Swebus i Norrköping. Jag var hes resten av söndagen, så mycket hade vi pratat...

17 kommentarer:

Eleonora sa...

Ingrid, raring!
Oj vilket fint inlägg du har gjort och visar Kents fina bilder därtill. Så mycket som jag fick uppleva, se och memorera! En fantastisk weekend tillsammans med härliga människor och god mat och gott vin till våra mysiga måltider.

Gästabudet - invigningen - atmosfären ute på stan´- alla uppdressade Söderköpingsbor - promenaden i strålande sol utmed Göta Kanal - träffen med Marianne - Tack snälla ni goa - vi ses snart igen - denna gången i Sthlm.

Kramar till er båda

Musikanta sa...

Eleonora:
Tack för rar kommentar - bra att du gillade den, den handlar ju mycket om dig.
På återseende!
Kram från vännen Ingrid

Bloggblad sa...

Jag håller med Eleonora, jättefina bilder och ett trevligt inlägg. Kul att vi kunde ses. Bilden på kören i kyrkan blev jättebra.

Äventyret framtiden sa...

Håller med gör jag också från mitt håll! Så mycket spännande och intressant det bjuds på i era trakter.
Glad kram från
Karin som kunde kommentera utan mankemang idag

olgakatt sa...

Visst är bloggvärlden givande!

olgakatt sa...

Visst är bloggvärlden givande!

englundskan sa...

Visst är det kul med bloggträffar, mera sånt.

englundskan sa...

Jo, glömde. Det där med hantverkarna på medeltidsmarknader är alldeles underbart, tänk om man kunde skicka dit alla slöjdlärare, så kul det kunde bli i skolan.

Karin sa...

Oj, vad mycket fint och spännande! Kan det rent av vara en kinesisk djonk som ankrat i Söderköping?

Och vilken bra anledning att stänga av trafiken i stan. Det gjorde man här i Stockholm också i går, men vi hade nog inte riktigt lika roligt under tiden...

Men det där stallet?? Var det inte väldigt trångt för hästarna?

Bloggblad sa...

Karin: Ingrid är ingen hästmänniska, inte jag heller, men man band hästarna där och gav dem mat och vatten. Tror inte ens att en ponny skulle få plats. Det finns två stycken såna "hållgårdar" kvar i stan.

Bloggblad sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Bloggblad:
Tack för mycket positiv kommentar :-) !


PettasKarin: Det verkar som om det löst sig för mig med - så länge det varar. Det är ju så frustrerande när det inte funkar...
Kram tillbaka!


Olgakatt:
Sure!

Musikanta sa...

englundskan:
Det är verkligen roligt ibland att träffas irl. Man vet ju så mycket om varandra om man kommenterat och läst länge. Inga tysta minuter inte!

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

englundskan igen:
Det vore kanske en idé att förmedla till Svenska Slöjdlärarföreningen (om det nu finns en sådan).


Karin:
Haha. Jag vet i alla fall att det hade med hästar att göra. Marianne har ju förklarat det så fint i sin kommentar. Jag kan också se att det möjligen kunde gått att få in några får där om man hade försökt...

Suss sa...

En alltigenom underbar dag med goda vänner tack vare bloggandet. Många fina bilder och vilken härlig dag ni fick! KRAM!

Musikanta sa...

Suss:
Visst är det roligt att träffa bloggvänner - speciellt en sådan här underbart vacker dag med så många begivenheter!
Kram tillbaka