söndag 10 juni 2018

1574 Sagobröllop när Isabelle gifte sig med David


Inbjudan till bröllop mellan Bella och David.

Vad kunde väl ha gått fel när mitt barnbarn Isabelle - Bella till vardags - har planerat sitt bröllop ett helt år i förväg. Möjligtvis vädret, eftersom den borgerliga vigselakten skulle hållas utomhus vid Abborrebergs Veranda i Lindö vid Bråviken i Norrköping. (Det visas ett bildspel på Abborrebergs hemsida men det går långsamt.)


Ett sagobröllop i strålande sommarväder. (Bilderna, som samtliga är tagna av Kent, går att klicka större.)

Men vädret visade upp sin allra mest strålande sida så allting blev nästan osannolikt perfekt.Tyvärr var jag själv inte i samma fina form som allt övrigt eftersom jag mestadels legat till sängs med feber, snuva, hosta och halsont sedan en vecka tillbaka. Jag hade sedan länge lovat Bella att kompa när hennes showsyster Linn skulle sjunga, så på lördagen piffade jag till mig, tog en magnecyl och gav mig iväg med Kent och synten.


Bella och David med sina föräldrar. Från höger, Kalle, Marie, Bella, David, Ingrid och Henry.


Det blivande brudparet med sin storfamilj. Från vänster Bellas bror Oscar med flickvän, Ann-sofie, Kalle, Jörgen, Marie, Bella, David, Ingrid, Mikael, Henry, Eva och Davids bror Adam med flickvän. 

Kalle, min son och pappa till Bella, hjälpte till att kompa så det blev också det så perfekt det kunde bli. Genom att han också kompade blåste den lilla nervositeten jag känt innan bort. Vår insats i vigseln var precis i början så efter det kunde jag luta mig tillbaka och njuta av bröllopet. Linn och hennes bror Adam som är dansare och sångare, bjöd på ytterligare en duettsång i slutet - Come what may med förinspelat mäktigt komp.


Johan, son till min äldsta dotter Anna och hennes Jörgen, med sin flickvän Cissi var också med på bröllopsfesten.

Vi kom tidigt för att repa, vigseln skulle inte börja förrän klockan 16.00. Men de flesta anhöriga var redan där vid tvåtiden så fotografering av brudparet och gäster kunde ske i lugn och ro. Det var Kent som såg till att detta tillfälle blev förevigat, jag orkade inte ens tänka på att ta med mig min egen kamera. Därför är alla bilder i inlägget tagna av honom. Han spelade även in vår version av Kärleksvisan, som man kan lyssna till i slutet av detta inlägg.


Linn, en tredjedel av showgänget Mash Up där Bella och Adam också ingår, sjunger Kärleksvisan av Sarah Dawn Finer. Kalle och jag kompar.


Den här bilden tog Kent mest för att visa den fantastiska bakgrunden.

Vid kvart i fyratiden var de flesta gästerna bänkade fram platsen där den borgerliga vigseln skulle hållas. En trevlig överraskning var att vigselförrättaren, Christina Tenselius, var en gammal bekant till mig. Hon skötte den borgerliga vigseln på ett väldigt informellt och rart sätt och hade också lagt till några av sina egna tankar i det trevliga vigseltalet som hon höll alldeles i början av ceremonin. I slutet förärades brudparet ett tryck av Eric Chambert, känd möbeltillverkare och konstnär i Norrköping.


Över 90 gäster var inbjudna till vigsel med efterföljande middag på Abborrebergs Veranda. Den borgerliga vigselförrättaren Christina i första raden till vänster. Här väntar vi på brudparet.


David, med sin bestman, brodern Adam till höger om sig, väntar på sin blivande maka, som Kalle kommer med nedför backen. Bellas egen speciella brudtärna följer med henne och Kalle.



Kristina förklarar Bella och David för man och hustru. Förutom hela församlingen så är de fem tärnorna och fem marskalkarna vittne till detta förkunnande.


Adam och Linn avslutar med Come what may.

Tyvärr orkade jag inte vara med på den efterföljande middagen, men Kent hann i alla fall ta en bild från dukningen på verandan.


Festdukning i  Abborrebergs Veranda. Även i angränsande rum.



Linn Svensson sjunger Kärleksvisan av Sarah Dawn Finer till komp av Bellas farmor Ingrid och Bellas pappa Kalle. 

10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så fint att få vara med på ett bröllop i ute i naturen. En fin känsla måste det vara att få spela ihop med sina egna på det sätt som du får göra nu och då. Hoppas att din förkylning inte blir värre utan bara bättre. Krya på dig och stort tack för att jag också fick vara med på ett hörn. :)

Ingrid sa...

Så fina bilder från bröllopet. Det måste verkligen har varit en fin upplevelse att få vara med där.
Vilken otur att du skulle bli förkyld just inför den här festen, men jag misstänker att det inte var någon som upptäckte det.
Krya på dig!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

PettsKarin:
jag är alltid så glad över dina uppskattande inlägg - även om det är en massa folk som du inte känner. Men visst var det en härlig känsla att få vara med och underhålla tillsammans med Linn, som jag jobbat med så mycket tidigare och min egen "lille" pojke. Han har fyllt 54 men blir nog aldrig riktigt vuxen för mig.
Jag tycker det börjar bli bättre, åtminstone med febern, men tyvärr har jag tappat lukten totalt. Känner inte ens när Kent snusar in Oleum i näsan och då är det riktigt illa.
Kram från Ingrid som önskar dig en regnig vecka. Åtminstone är det min högsta önskan just nu.

Musikanta sa...

Ingrid:
Haha, jag talade ju om hur dålig jag var för alla som ville ta mig i hand eller krama mig. Och då fick jag vara ifred. Förhoppningsvis smittade jag inte ner någon annan utom min son, som inte brydde sig utan kramade mig ändå. Roligt att Kent tog så många fina bilder så man kan minnas den härliga dagen när isvindarna viner om knutarna.

Jag är så glad i alla fall att jag orkade vara med och spela på bröllopet, det var ju det viktigaste. Maten efteråt brydde jag mig inte om, i synnerhet som jag har tappat lukten helt sedan ett par dar. Det är faktiskt inte mycket mat som smakar när man inte känner något av doften...
Kram tillbaka från Ingrid

Gunnel sa...

Bröllop är underbart! Härligt när det kan ske utomhus. Vår äldsta dotter gifte sig i vår trädgård. Vilken tur att du ändå kunde vara med under vigselakten. Hoppas du känner dig bättre nu. Kram

Musikanta sa...

Gunnel:
Ja, och vilken tur att det vackra vädret höll i sig. Idag är det första dagen det har regnat sedan i början av maj. Känns underbart. Jag känner mig mycket bättre idag så det går åt rätt håll även om jag har förlorat mitt luktsinne helt. Jag gjorde också det för ett antal år sen men det kom som väl var tillbaka efter ca tre veckor.Så det finns hopp om livet.
Kram tillbaka från Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Det var verkligen ett sagobröllop och ett fint minne, må lycka och välgång följa i spåren!
Kram, Gerd 💝

Musikanta sa...

Gerd:
Hoppas det samma som du :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Femte året i Hjo sa...

Har lyssnat på Kärleksvisan och både sångare och musikanter låter bra. Toppen. Hoppas de unga tu får det bra. Så klart.
Magnecyl trodde jag inte fanns kvar längre. Men jag litar på dig.

Musikanta sa...

Hans:
Det blev Magnecyl av gammal vana fast det var Aspirin jag tog. Som du förstår är jag inte mycket att lita på...
Roligt att du uppskattade musiken. De unga tu är just nu i Hollywood och ska fortsätta jorden runt så småningom. De verkar tycka livet är väldigt kul!
Ingrid