söndag 2 september 2018

1596 - Med Mirren på Millesgården och 1900-tals utställningen

Under min Stockholmsvistelse för några veckor sedan hann Mirren* och jag också med ett besök på Millesgården. Det var säkert 40 år sen jag var där och Mirren hade aldrig varit där någonsin. Millesgården lockade också med en utställning som fått rubriken 1900-tal! Picasso, Dalí, Léger och mer ur Didrichsens samling. Här kan man läsa med om denna samling.


Mirren i skulpturparken. (Bilderna går att klicka större.)


Som synes avslutas utställningen idag den 2 september. Någon ny kommer inte förrän den 15 september då turen kommer till William Morris. 

Det var inte mycket folk och vi kom i tid lagom att bli guidade. Jag avvek dock från gruppen efter en stund eftersom det tog väldigt lång tid från det ena konstverket till det andra. Dessutom ville jag ju fotografera några av dessa konstverk. Något snappade jag i alla fall upp.


Guiden är just i färd med att prata om det första konstverket på guideturen. En skulptur i brons av 
Alexander Calder 1930.

Jag fick lära mig att brons var det vanligaste materialet att gjuta skulpturer i. Här nedan finns en bild på The Dancer, som är skulpturens titel. 


På svenska borde den kanske heta "Dansösen". Undrar vad Carl Milles själv skulle ha tyckt om den?




Den här tavlan av Victor Vasarely tyckte jag var en av utställningens intressantaste. Man ser olika former beroende var man har fokus. Tavlan heter Gestalt MCI 2118 och är en gouache i akryl på trä från 1969.

Den ungerske konstnären Victor Vasarely är en som jag endast kände till namnet tidigare. Han är en anhängare av den s.k. OP-konsten - Optisk Villa - som har funnits sedan århundraden tillbaka. Hans fantastiska skapelser finns att se mer av om man klickar här.

Picasso fanns förstås med. Här nedan finns originalet till de ca 30 gouacher som han målade efter denna förebild. Ingen lik den andra. Ansiktet skulle avbildas rakt framifrån och från sidan på samma gång.


The Artist at Work - gouache på litografi från 1964 av Picasso 



Det fanns även föreställande konst på denna utställning som ovanstående tavla av André Lhote - en olja på duk från 1908. Den heter Le Port - hamnen. 

André Lhote var tidigare en okänd konstnär för mig. Han är en fransk konstnär som tydligen har betytt mycket för det moderna måleriet. Här kan man se mer av hans tavlor. 



Ferdnand Léger var representerad med gouachen Stilleben med Bägare från 1948. 

Ett alldeles eget rum hade den finländska konstnären Helene Schjerfbeck som tydligen hade fått  makarna Didrichsen att börja samla på konst. Trots det danska namnet är familjen finländsk och deras konstsamling visas i Didrichsens konstmuseum i närheten av Helsingfors. 


Karin (flicka med röda kinder) - olja på duk från 1926 av Helene Schjerfbeck. 

Efter att vi tillbringat nästan en timme på utställningen fortsatte vi ut i skulpturparken som naturligtvis är oerhört imponerande. Vädret var strålande och när vi gått omkring där och tittat på alla de berömda skulpturerna gick vi trapporna upp till den lilla restaurangen där vi fikade innan det var dags för Mirren att åka hem och hämta Clarissa från cirkuskursen i Alby som jag har berättat om här.




Mirren njuter av en stor bulle och jag av en hallongrotta.

* För någon som är ny läsare av min blogg kan jag berätta att Mirren är min yngsta dotter. 

Inga kommentarer: