söndag 16 december 2018

1627 Gems Weekly Photo Challenge vecka 51 2018 - GLAS

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 51 är ordet GLAS. Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Ända sen jag var 14 år och såg kyrkfönstren i Saint Chapelle i Paris har jag varit en stor fan av dessa fönster och försökt att besöka så många jag har kunnat av kyrkorna och katedralerna på våra resor utomlands för att upptäcka nya ståtliga kyrkfönster.

Här i Sverige togs ju de flesta av de vackra färggranna kyrkfönstren bort i och med reformationen på 1500-talet. Men på senare tid har några av våra finaste konstnärer tagit sig an med att återuppväcka traditionen med glasmålningar. Min B-uppsats i konstvetenskap i 2002 handlar om Bo Beskows glasmålningar i fyra kyrkor.

(Bilderna går att klicka större.)

I svenskan använder man tyvärr samma ord när man skapar fönster av olika färgade glasbitar infattade med blyspröjsar och när man bara målar dessa fönster med färg och pensel. Vilken metod man än använder betecknas det bara som "glasmålning". I engelskan och franskan skiljer man på dessa företeelser och kallar glasfönster med färgade glasbitar infattade i blyspröjsar för "stained glass" och i franskan för "vitrail".

Jag ger här några exempel på glasmålningar - vitrail - som skapats av Bo Beskow. Han är annars mest känd för sina kyrkfönster i Skara domkyrka och som porträttmålare. Men eftersom han levde de sista åren i sitt liv här i Mogata prästgård blev han extra intressant för mig. Han färgade för övrigt själv sina glasbitar och skar till innan han lät infatta dem i blyspröjsar.

En världsberömd konstnär som bland annat också ägnat sig åt att skapa vackra glasmålningar är Marc Chagall. Några av hans verk hade jag nöjet att få uppleva i Fondation Maeght vid Saint-Paul de Vence i södra Frankrike för några år sen. 


Hans fönster med färgade glasbitar infattade i blyspröjsar.


I det här fönstret har han bara målat på glasbitarna som jag tycker det ser ut som i alla fall. 

Nu blir jag borta från bloggen ett tag eftersom jag åker till Stockholm för att vara med om barnbarnens julavslutningar. Dels på musikskolan Lilla Akademien, dels på Stockholms Gosskörs julavslutning. Det blir rapport därifrån så småningom.


34 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Ååååå, så vakkert. Helt utrolig hvilken dimensjon dette materialet gir til kunsten! Flott utvalg!
Og jeg som har bomma på ukas tema. Trodde det var iskrem som var temaet.... da må jeg ta en runde til! Det er heldigvis noen dager til neste tema dukker opp ... ha fin adventstid ;:OD)

BP sa...

Vilket fantastiskt vackert bidrag till "Glas". Älskar sådana yrkfönster och minns än idag mitt första besök i Notre Dame då jag var 13 år. Hade liksom aldrig sett sådana "vitrails".
Bo Beskows fönster är ju mera strikta och moderna, men riktigt häftiga.

Ha det så bra på min nästan hemmaplan!

Helén sa...

Fantastiskt bidrag till veckans tema! Det är verkligen vackert med glasmålningar, speciellt de blyinfattade.

Eleonora sa...

Underbart vackra fönster speciellt de blyinfattade!
Trevligt också att få läsa den fina texten
Du är alltid så observant - med ögon som "ser" och med förmåga att kunna förmedla till oss
Tack för suveränt inlägg
Kramar

Äventyret framtiden sa...

Ett underbart inlägg om glas!
Jag är mycket, mycket förtjust i glaskonst av olika slag och i och med att vi varje sommar har en glaskonstnär här som ställer ut sina alster och också säljer av dem så får jag mitt lystmäte nästan mättat, men aldrig fullt ut. Hon målar också sitt glas.
Tack och ha fina dagar med barnbarnen i Stockholm!

Gunnel sa...

Så fina bilder1 Jag har haft nöjet att få se en av Chagalls målade fönster en gång. Det var magiskt. Ha det så skönt hos barnbarnen. Kram

"LillaSyster" sa...

pampig fönster och att skriva en hel uppsats om dem...inget jag skulle ha kommit på. Superfint bidrag!

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Antar att du bara såg den engelska översättningen - glass istället för glas, haha. Men nu har du ju inlägget om glass färdigt om det kommer något sådant tema i fortsättningen.
Ingrid som önskar dig en skön vecka.

Musikanta sa...

BP:
Har också sett fönstren i Notre Dame, men det var före digitalkamerans tid så där blev det inga foton eller minnen. Men en sådan upplevelse som både du och jag hade i tidiga tonår gör ju att man aldrig glömmer det. Ha det gott själv!
Ingrid

Musikanta sa...

Helén:
Visst är sådana fönster underbart vackra. Synd bara att man fördärvade så många i de svenska kyrkorna. Roligt att se att det finns glaskonstnärer kvar nu i vår moderna tid som utför glasmålningar.
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Tack för din rara och uppskattande kommentar - den värmer.
Kramar tillbaka från vännen Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag älskar också glas i alla former men det färgade ska helst stå så att ljuset faller igenom. Så det är svårt att ha det framme eftersom jag inte har några djupa fönstersmygar. Man är ju rädd att det ska falla ner och gå sönder om man går förbi. Så nu blir det inget mer glas köpt - jag har tillräckligt i skåpen. Men titta på det på utställning kan man ju alltid göra.
Önskar dig och Uffe en skön vecka.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Ja då vet du ju vilken färgprakt hans fönster har. Alla hans andra målningar också för övrigt. Han är en av mina allra största konstnärsfavoriter. Jag ser fram emot att träffa barnbarnen - alltid lika roligt.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

"LillaSyster"
Haha, jag var ganska ensam om att skriva en uppsats om glasmålningar. Tror aldrig att någon förr eller senare gjort det heller, åtminstone inte i Linköping. Vi fick också väldigt trevliga utflykter, Kent och jag, när vi åkte omkring och fotade i kyrkorna.
Ingrid

Eva på Seniorvinklat sa...

Så fina bilder på kyrkfönstren. Har som många andra starka upplevelser av Saint Chapelle! Hoppas du får en trevlig vistelse i Stockholm.

byblixtra sa...

Fin tolkning med vackra glasfönster!

Musikanta sa...

Eva:
Ja, Sainte Chapelle var helt fantastiskt. Men senaste gången vi var i Paris var kön dit flera hundra meter så vi gick aldrig in.
Ha det gott önskar Ingrid

Musikanta sa...

byblixtra:
Tack för rar kommentar. Ha det gott
önskar Ingrid

Violen sa...

Intressant med de olika stilarna på fönstermålningarna! Så fint du har fotograferat dem!
Ha det gott!

Ditte sa...

Verkligen vackra målningar och fint med lite förklaringar itll. Bo Beskows målningar har jag bl.a. sett i Skara domkyrka. Visste inte att han bott i Mogata, men förstår att han då intresserar dig än mer.
Marc Chagall har jag upplevt i Fondation Maeght vid flera tillfällen och de målningarna är ju helt enastående.Man kan se dem om och om igen.
En fin tolkning av veckans tema.
Önskar dig en trevlig och upplevelsefylld resa till Stockholm.

Vivishagerom sa...

Veldig flotte bilder av glass. Vi bruker også ordet glass på denne måten.

Vivi

Lena i Wales sa...

Häftigt att vi har samma intresse för dessa vackra fönster! Bara älskar dem!
God Jul önskar Lena från Wales. Nadolig Llawen!

amo sin blogg sa...

Ååå, så vakre glassmalierier.
Fantastisk.
Takk for koseleg kommentar hos meg.
helsing Anne-Mari

KajsaLisa sa...

Otroligt vackra kyrkfönster, tänk om man kunde måla glas på det viset. Tänkte först lägga in några i mitt inlägg också.

Anki sa...

En härlig tolkning på veckans tema! Jag gillar verkligen kyrkor och beundrar alltid vackert målade fönster!
Så intressant att läsa om Bo Beskows fina fönstermålningar. Tack Ingrid!
Kram

Paula sa...

Hej Ingrid, lyssnade först på lilla duktiga Clarissa, så härligt med en musikalisk familj där alla delar intresset till sång och musik och spelar olika instrument.
Glasmålningarna du visar är fantastiska speciellt gillar jag Marc Chagalls blåa verk och kyrkomålningen iNorrköping. Glas och mosaik, det är väl inte samma sak men förekommer kanske i samma konstverk. Önskar dig och familjen en riktigt god och fridefull Jul

Musikanta sa...

Violen:
Tack för rar kommentar!
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Roligt att du har sett Bo Beskows glasmålningar i Skaradom kyrka. Själv har jag bara sett dem på foto. Men vi har ju en skiss till Mariafönstret där i Mogata kyrka, den som jag har på första sidan på uppsatsen.

Fondation Maeght var en stor upplevelse liksom Saint Paul-de-Vence. Chagall har ju gjort några kyrkfönster där också.

Ja, resan till Stockholm bjöd på mycket sång och musik som jag ska berätta om i kommande inlägg.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Viviann:
Välkommen till min blogg, kul att du tittade in! Det visste jag inte att glass också betyder glas på norska :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Lena:
Roligt att du delar min förtjusning över dessa glasfönster. Men mest tycker jag förstås in de med glasbitar infattade med blyspröjs.
Önskar dig också en riktigt God Jul!
Ingrid

Musikanta sa...

amo sin blog:
Tack också för din rara kommentar här hos mig nu!
Ingrid som önskar dig en God Jul.

Musikanta sa...

KajsaLisa:
Synd att du inte gjorde det. Sådana glasfönster som för det mest finns i kyrkor kan man aldrig se för många av.
God Jul önskar Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Tack för din rara och uppmuntrande kommentar! Den värmer.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Ja, det är härligt när alla de yngsta barnbarnen sjunger och spelar.
Tyvärr kan man inte kalla glasmålningarna glasmosaik eftersom det uttrycket används när man lägger glasbitar på ett underlag som inte är genomskinligt. Det finns ju många sådana konstverk också.

Önskar dig och de dina också en skön och vilsam jul. Själv spelar jag på julottan i Sankt Anna så det blir att försöka sova tidigt på julafton eftersom väckarklockan ringer redan vid fyratiden på morgonen. Det är 2,5 mil till kyrkan och jag tänker vara där redan klockan 6. Men den dagen, den sorgen/glädjen :-).
Ingrid