torsdag 13 december 2018

1626 Månadens illustratör december 2018 - Gunilla Dahlgren

För några år sen började jag med att skriva ett inlägg varje månad om en illustratör som jag gillade. Rubriken blev Månadens illustratör. Det började med att jag köpte ett antal Bonniers Veckotidningar på Tradera och upptäckte hur jättefina omslagsillustrationerna var i tidningarna. Det var i synnerhet en illustratör som jag inte hade hört talas om tidigare, Helge Artelius, som väckte mitt intresse.

Jag hittade fler bilder av honom på nätet och slogs av hur otroligt skicklig konstnär han var. Samtidigt räknas ju illustratörerna inte till de "riktiga konstnärerna" vilket fick mig att skriva ett inlägg med rubriken "Vad är konst". Det kan man läsa här.

En underbar småländsk illustratör - Ronny Lingstam - kommenterade inlägget och sen var jag fast. Vi har utbytt många tankar under de gångna åren och han har varit med i mina illustratörsinlägg ett par gånger. Han är också med bland mina favoritillustratörer i slutet av inlägget där jag lagt ut några länkar.


Det här är samlingen med Gunilla Dahlgrens böcker som jag har. Finns fler. 

Anledningen att jag skriver det här nu är att inlägget med Gunilla Dahlgren blir det sista på ett tag eftersom jag tänkte ta time out nästa år från illustratörerna. Åtminstone har jag inte för avsikt att skriva om en illustratör varje månad. Kanske blir det ännu ett med en av mina absoluta favoriter - Einar Nerman - så småningom eftersom jag har flera böcker i bokhyllan med hans fantastiska karikatyrer som jag ännu inte visat. Vi får se.

Gunilla Dahlgren är också en stor favorit och som syns på bilden ovan har jag samlat på mig många av hennes härliga böcker. Hon är också härlig som människa och kåsör vilket jag fick erfara när jag i slutet av 90-talet gjorde en intervju med henne för Norrköpings tidningar då hon var i Börrums bygdegård och pratade. Jag fick då också hennes bok Lilla Fruntimret av henne med dedikation och teckning av mig med smått utstående tänder. Det kan man titta på här.





Bilderna från Lilla Mansboken

Så här skriver Gunilla i inledningen till Lilla Mansboken. "Jag har verkligen försökt tänka mig in i hur en man upplever det här med karriär, äktenskap och samliv. Plötsligt insåg jag att det är lika svårt att vara man som det är att vara kvinna. Men det är just de så, mänskliga problemen jag vill skoja om. I första hand är vi människor och i andra hand män och kvinnor."














Bilderna från Lilla Fräckisboken

De här böckerna tar jag fram ibland när jag tycker det mesta verkar trist. Och jag behöver inte bläddra i dem särskilt länge för att bli glad igen. Jag förmodar att man kan köpa en del böcker av henne direkt om man tar kontakt med henne på hemsidan. 


Bild från Gunillas Pärlor


Bild från Lilla Fruntimret och Amor


Bild från Ingen ålder för en domkyrka.


Länkar till några av mina andra inlägg om illustratörer.

Ronny Lingstam
Einar Nerman
Gustaf Tenggren
Erkers Marie Persson
Einar Norelius
Kate Greenaway
Cicely Mary Barker

11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack Ingrid, jag har fått några morgonskratt i och med ditt inlägg och Gunilla Dahlgren. Hon kan!
Ha det fint på alla sätt!

Gunnel sa...

Gunilla Dahlgren är en av mina absoluta favoriter. Jag gillar hennes lite sjuka humor och teckningarna är så på pricken. Kram

Musikanta sa...

PettasKarin:
Ja, hon är väldigt rolig. Både med teckningar och citat.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Hon är toppen! Och det känns bra att runda av illustratörserien med henne.
Kram tillbaka från Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Gunilla Dahlgren har varit en favorit i många år. Hon sätter huvudet på spiken, det går rakt in i hjärtat och skrattgroparna, haha.
Lördagskram, Gerd

Lena i Wales sa...

Du gav mig verkligen många glada skratt, tack!
Ha en skön helg!

Musikanta sa...

Gerd:
Jag brukar ta fram böckerna när jag känner mig lite deppig, som jag skrev. då går det fort över :-).
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Kul att du uppskattade inlägget och bilderna. De ger mig också många glada skratt trots att jag sett dem flera gånger. Man glömmer mellan varven.
Önskar dig också en skön helg.
Ingrid

Karin sa...

Underbara bilder och texter!

Och väldigt läsvärda inlägg, dina illustratörstexter med bilder. Jag har verkligen uppskattat dem. <och som mormor och farmor till ses barn i olika åldrar tycker jag det är fullständigt obegripligt att någon kan påstå att illustratörer inte är konstnärer. Många fina barnböcker är ju huvudsakligen illustratörernas verk.
Synd att inte tidningar och tidskrifter använder illustratörer i samma utsträckning som förr!

Karin sa...

Äsch vad slarvigt jag skriver. Här är kommentaren i rättad form:

Underbara bilder och texter!

Och väldigt läsvärda inlägg, dina illustratörstexter med bilder. Jag har verkligen uppskattat dem. Som mormor och farmor till sex barn i olika åldrar tycker jag det är fullständigt obegripligt att någon kan påstå att illustratörer inte är konstnärer. Många fina barnböcker är ju huvudsakligen illustratörernas verk.

Synd att inte tidningar och tidskrifter använder illustratörer i samma utsträckning som förr!

Musikanta sa...

Karin:
Tack för din varma och uppskattande kommentar - gör nästan så att jag funderar på att fortsätta med mina illustratörer nästa år också. Det finns ju så många fina kvar att berätta om. I alla fall blev jag väldigt glad för din kommentar.

En sån uppskattad konstnär som Carl Larsson kan man nästan tycka att han egentligen är illustratör. Han används ju i massor av jul- och gratulationskort numera. Så vari ligger egentligen skillnaden? Jenny Nyström visade sig ju också vara en konstnär av rang när jag såg hennes tavlor på utställningen senast.

Vad hade den första Pippi-Långströmsboken varit utan Ingrid Vang Nymans illustrationer eller de senare med Ilon Viklands.
Kram från Ingrid