måndag 4 februari 2019

1643 Gems Weekly Photo Challenge vecka 6 2019 - SKÄR

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 6 2019 är ordet SKÄR.  Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Ordet SKÄR har ju flera betydelser. Kanske många av dem som är yngre inte kommer ihåg att det en gång var det enda ord som betydde rosa. För ändå längre sedan betydde ordet ren. Som i psalmen Det är en ros utsprungen där en av stroferna lyder : En blomma skär och blid. Man skär ju äpplen i bitar också och det är den betydelsen som Sanna hade tänkt sig. 

Men det står ju oss fritt att tolka ordet som vi vill och jag tänkte då på det skär som är en mycket liten ö. Så här kommer mitt bidrag till veckans fotoutmaning. Tavlor som jag målat för några år sen.


Bilden på båken  är från Arkösunds skärgård. (Bilderna går att klicka större.)


Även fyren på detta skär finns i Arkösunds skärgård.



42 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Fina skär du målat!

Musikanta sa...

aiona:
Tack :-).
Ingrid

Violen sa...

Wow, sådana skär gillar jag! Kul att du har målat tavlorna själv!
Ha det gott!

byblixtra sa...

Fina målade skär.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, slike bilder trenger vi nå, sommer, skjærgård, hav og varm bris... noe å drømme om. Nå drypper det fra taket vårt her jeg sitter, drypp, drypp. Det har gått fra 10 minusgrader i dag tidlig til mildvær... synd at all snøen som falt blir til sørpe.
Håper du får ei flott uke ;:OD)

BP sa...

Gud så duktig du är! Tror nog att du kommer bli ensam om att bidra med målade tavlor - WOW! Bra jobbat!

Eleonora sa...

Så fint du målat dina skär. Nu längtar jag till sommaren när jag ser dina skär
Kram

Musikanta sa...

violen:
Roligt att du uppskattade tavlorna.
Ha det gott själv!
Ingrid

Musikanta sa...

byblixtra:
Tack :-)!
Ingrid

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Här droppar det tyvärr inte - vi har mängder av snö som bara blir mer och mer. Önskar dig också en fin vecka.
Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Jag tycker mycket om att måla med motiv från skärgården så det här var ju en lyckträff med ordet :-). Tack för rar kommentar!
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Tack min kära vän för rar kommentar. Visst längtar jag också till vår och sommar. Kommer knappt utanför dörren för all snö.
Kram tillbaka från Ingrid

"LillaSyster" sa...

Kreativt att ta sina egna målningar till veckans tema. Fina tavlor dummålat. Ha en bra tisdag!

Beppan sa...

Så vackra skär du målat!
Beundrar de som kan måla.
En konst jag inte bemästrar.

trollet sa...

Oj, en annan liga, så fint du målar. Tolkningen är det inget fel på heller=)

Geddfish ♥ sa...

Du är en duktig konstnär och här passade dina fina skär väldigt bra!
Kram!

Ditte sa...

Vackra tavlor med fina skär. Så roligt att du tog med dem i veckans utmaning.
Tack för att du visade dem. Och Arkösunds skärgård är verkligen fin.
Kram!

Musikanta sa...

"LillaSyster":
Tack för rar kommentar. Ha en fin tisdag du också!
Ingrid

Musikanta sa...

Beppan:
Tack för rar kommentar - den värmer.
Ingrid

Musikanta sa...

Trollet:
Nej, man behöver ju inte tolka det precis som Sanna tänkt sig. Det har jag ju sett många gånger hos andra bloggare :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Gerd:
Jag kallar mig inte konstnär utan amatörmålare, det är vad jag är. Men det är roligt att tavlorna blir uppskattade - jag kanske ska ta mig i kragen och börja måla igen. Det har varit dåligt med det på sistone. Fast det går bättre när det blir lite ljusare.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Ja, det är ju alltid roligt att visa sina tavlor ibland. Jag har ju fått så fantastisk respons här så jag känner mig manad att ta itu men mina gamla halvfärdiga tavlor igen. Det har varit dåligt med måleriet senaste halvåret. Kanske blir det någon mer med motiv från Arkösund.
Kram tillbaka från Ingrid

Helén sa...

Jättefina tavlor med skärgårsmotiv! De ska du vara väldigt nöjd med!

Musikanta sa...

Helén:
Tack för rar kommentar - den värmer. Jag har fått lite push att börja måla igen genom det här inlägget. Har varit dåligt med motivationen på sistone.
Ingrid

Lillian "sognafaret" sa...

Her kan man høre både bølgeskvulp og måkeskrik.

Margareta sa...

Underbara tolkningar med dina egna tolkningar av både en plats och ett ord.

Musikanta sa...

Lillian:
Tack för rar kommentar - den värmer!
Ingrid

Musikanta sa...

Margareta:
Tack för din rara kommentar som gör mig så glad!
Ingrid

Lena i Wales sa...

Tänk vad skär kan ha många olika betydelser.
Vackert skär du målat.
När jag var liten sa vi alltid skär om färgen man kallar rosa idag. Förändringar sker ständigt i språket.

Ölandsvindar sa...

Roligt! Och mellan skären kan man ta skridskoskär. Som jag har sagt flera gånger tidigare: Jag känner ren och skär avund när jag ser dina vackra tavlor. Tänk om man var så skicklig med pensel och färger!
Kram från Kerstin

Anki sa...

Underbara målningar Ingrid! Så vacker tolkning!
Kram

Paula sa...

Fantastiska skär-motiv som man blir glad av att titta på! Du är en duktig målare! Tack för fin tolkning!

amo sin blogg sa...

Flott tolkning.
Fint å sjå alle variasjonane over temaet i dag.

Gunnel sa...

Mycket vackra tavlor!

Musikanta sa...

Lena:
Jag frågade mina tre yngsta barnbarn vad "skär" betydde. 11-åringen och 7-åringen visste direkt. Grisskärt, sa de båda. 9-åringen däremot visste inte ens vad ordet betydde fast jag sa att det var en färg. Att lilla Clarissa visste att det betydde samma som rosa kanske (?) beror på att hon är en flicka :-). När jag växte upp sa vi alltid "skär" men däremot gammalrosa. Det är roligt med förändringar i språket tycker jag samtidigt som det är tråkigt när gamla fina ord försvinner eller får en helt annan betydelse, som t.ex. häftigt.
Ingrid

Musikanta sa...

Kerstin:
Haha, "ren" och "skär" är ju synonymer. "Skär" har ju helt försvunnit i den betydelsen "ren". Utom just i det här talesättet, "ren och skär avund" som du så lämpligt kommenterade. Men jag tänker alltid på rosen i psalmen - en blomma, skär och blid - som rosa fast jag vet att det betyder att den är "ren".
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Tack snälla Anki för din rara kommentar. Ha det gott!
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Så roligt att jag kunde glädja dig med mina målningar. Efter de här rara och uppmuntrande inläggen får jag nog ta ett ordentligt tag med penseln igen känner jag. Det har varit dåligt med motivationen under det senaste halvåret.
Ingrid

Musikanta sa...

amo sin blog:
Håller helt med dig om att det har varit roligt att titta på alla inläggen som är så olika i detta tema.
Ingrid

Musikanta sa...

Gunnel:
Tack snälla Gunnel!
Kram från Ingrid

Stare Ström sa...

Så fina tavlor!

Musikanta sa...

Stare Ström:
Tack för rar kommentar - den värmer!
Ingrid