tisdag 12 februari 2019

1645 Gems Weekly Photo Challenge vecka 7 2019 - LJUS

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 7 2019 är ordet LJUS.  Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Jag är på väg att hämta tidningen i brevlådan på gatan när jag ser att solen just håller på att gå upp bakom grannarnas hustak. Himlen är ljusblå utan några moln och det blir förhoppningsvis en solig dag. Det känns att ljuset är på väg tillbaka efter de gångna mörka månaderna och att det är lite vår i luften trots att det är kyligt.


Solen är på väg upp...


...och ljuset med den. 


Solen  lyser upp entrén till huset också.



32 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Det var en ljus och fin tolkning!
Ljus kram!

BP sa...

Här har vi haft samma tanke. Alltså inte att jag är uppe vid soluppgången, men jag tänkte på vårkänslor och att det verkligen känns att ljuset är tillbaka. Så min tolkning är inte helt olik din, fast mina bilder är absolut inte i klass med dina:-)

Musikanta sa...

Gerd:
Tack <3.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

BP:
De kom bara till av en slump i morse och är inte redigerade ens så det var ju kul att du tyckte de blev bra. Jag tyckte dina bilder var utmärkta! Det är bra mycket roligare att se en intressant och ovanlig tolkning av temat än att bara titta på perfekta bilder i sig, tycker jag.

Det är ju många som deltar som nästan är proffsfotografer och dem kan man ju aldrig mäta sig med rent bildmässigt. Jag trodde faktiskt inte att det var det som var meningen med temat, även om en del tolkar det så genom att jämföra bilderna och skriva vilken de tycker är bäst. Något som jag inte gillar. Ha det gott önskar
Ingrid

Ingrid sa...

Så vackra bilder och en perfekt tolkning!
Det är underbart nu när ljuset kommer tillbaka mer och mer för var dag.
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Tack för din rara kommentar. Visst är det härligt när det blir ljusare - jag tror man sätter ännu mer värde på det när man blir äldre. När man var yngre och jobbade spelade det inte så stor roll vilken årstid det var. Då var ju sommaren bäst eftersom jag som lärare var ledig en hel del då.
Kram tillbaka

Paula sa...

Vi går en fin tid till mötes vad gäller ljuset! Ännu tycker jag det är på tok för tidigt mörkt om kvällarna, idag gick jag med jycken strax efter fem och då var det nästan nattamörkt. Så fram för flera ljustimmar! Fina morgonfoton, så dags sussar jag!

"LillaSyster" sa...

Det är så skönt att ljuset kommit tillbaka. Även om det är fortfarande vissa dagar är kyligt så går det mot våren. Ha en fin onsdag!

Violen sa...

Så vackert du har fotograferat soluppgången! Det är något visst med det första morgonljuset! Skönt att vi har lagt de mörkaste månaderna bakom oss och se fram emot ljusare tider!
Ha det gott!

Anki sa...

Visst är det underbart nu när dagarna blir allt längre! Vackra bilder!
Kram

Musikanta sa...

Paula:
Jag försöker att vakna lite tidigare än jag brukar med tanke på att det snart är omställning av tid. Man kan ju inte sova till tio när den kommer...
Ingrid

Musikanta sa...

"lillaSyster":
Önskar dig också en fin fortsättning på onsdagen.
Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
Håller helt med dig. Det mörknar ju fortfarande ganska tidigt på eftermiddagarna men jag tycker det går ganska fort med att dagarna blir längre. Härligt!
Ingrid

Musikanta sa...

Anki:
Tack! Önskar dig en skön fortsatt onsdag - själv har jag gått en promenad i solskenet.
Kram från Ingrid

Eleonora sa...

Så vackert du hsr fångat en ny dag o ljuset som vaknar
Kram

Stare Ström sa...

Så fint du har fotat ljuset!

Musikanta sa...

Eleonora:
Tack rara du för den vänliga kommentaren.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Stare Ström:
Tack! Önskar dig en skön onsdagskväll.
Ingrid

Helén sa...

Det är verkligen härligt att det blir ljusare och ljusare. Det börjar märkas för det är inte helt mörkt när jag kommer hem från jobbet och det är underbart!

Lena i Wales sa...

Vackra ljusbilder!
Ha en underbar dag!

Musikanta sa...

Helén:
Kommer också ihåg de är som det var mörkt när man gick till jobbet och mörkt när man kom hem. Visst blir man gladare när ljuset kommer tillbaka.
Ingrid

Musikanta sa...

Lena:
Tack för rar kommentar. Önskar dig också en skön dag - här är det 6-7 plusgrader, helt underbart för att vara i februari.
Ingrid

Vilt og vakkert sa...

Heisann, vi vil ha flere sånne dager med sol og klar himmel. Nå vil vi kjenne vår i lufta. I dag er det bare grått, grått og vind her, men ut må vi likevel. Ønsker deg en go´hælj ;:OD)

Musikanta sa...

Vilt og vakkert:
Här har vi haft en underbar dag med sol och några plusgrader. All snö har försvunnit från trädgården och jag hoppas innerligt att det inte kommer mer.
Önskar dig också en skön helg.
Ingrid

Beppan sa...

Så fantastiskt att ljuset återvänt till vår del av världen!
Härliga foton!

Musikanta sa...

Beppan:
Tack!
Ingrid

byblixtra sa...

Fint med både ljus och skugga mot husfasaden. Vårljuset är härligt och välkommet!

KajsaLisa sa...

Häftiga motlusbilder.

Musikanta sa...

byblixtra:
Roligt att du uppskattade fotot av entrén. Och visst är ljuset välkommet!
Ingrid

Musikanta sa...

KajsaLisa:
Tack för rar kommentar!
Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Den första bilden är ju helt magisk!

Musikanta sa...

Aina:
Tack - roligt att du uppskattade den.
Ingrid