måndag 9 december 2019

1716 Gems Weekly Photo Challenge vecka 50 - ÅTERBLICK

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 50 2019 är ordet ÅTERBLICK. Fler som antagit  utmaningen hittar man på hemsidan.

I början av december 2007 hjälpte mig min käre svärson Christian med att öppna en blogg - Musikanta. Min vän Bloggblad alias Marianne Bokblad hade inspirerat mig att börja skriva en sådan. Själv hade hon hållit på ett par år och fått många bloggvänner. Men jag hade svårt att komma igång eftersom jag var så osäker på hur jag skulle göra. Här kan man titta på hur det första inlägget såg ut.


Nytvättad matta.

Men den 15 december kom det första inlägget på min blogg. Det hade rubriken Om konsten att tvätta matta. Mirrfamiljen var på besök med sin stora mattdammsugare och hjälpte oss att göra ren mattan i köksavdelningen. Samma dag kom det ytterligare ett inlägg på bloggen men detta upptäckte jag först när Christian påpekade det.
Det nya inlägget med rubriken Vad ska jag tvätta idag? handlade om mitt stora och allt uppslukande intresse för städning. Det var naturligtvis Christian som hade lagt in båda inläggen. Så här efteråt skrattar jag gott åt det men då blev jag lite upprörd. Jag som inte alls gillar att städa! Någon hade kommenterat att hon tyckte jag var lite väl pedantisk! Inlägget finns att läsa här. (Det är inte vårt hus på fotot utan Mirrfamiljens dåvarande.)

Så jag satte mig ner vid datorn och lyckades faktiskt skriva ett nytt inlägg där jag dementerade min städmani och berättade att det var svärsonen och inte jag som skrivit inlägget.

Fortfarande var det mycket som var besvärligt och konstigt med att blogga så Marianne förbarmade sig över mig och gav mig en blogglektion hemma hos sig. Ännu en blogglektion är rubriken, så jag hade tydligen varit där en gång tidigare och fått lära mig en del.


Jag och Marianne vid hennes dator första gången jag fick en lektion i bloggandets ädla konst. 


Andra gången jag var där och hade blogglektion avslutade vi med att spela fyrhändigt.

Det har nu gått precis tolv år sen jag (med Christians och Mariannes hjälp) började blogga. Och jag har fått många bloggvänner på nätet och några har jag träffat irl. Och visst har jag tänkt på att sluta blogga många gånger men så kommer det en så här rolig utmaning och då kan man ju inte låta bli att hänga på.


27 kommentarer:

Bloggblad sa...

Kära hjärtanes! Är det redan 12 år sedan?!?!

Jag har hört ryktas om att din yngste bror det där med mattvätten på fullt allvar...

Och så ser jag ju att jag borde städa lite oftare på mitt skrivbord. Just nu är det faktiskt riktigt snyggt mellan två projekt.

BP sa...

Vilket underbart inlägg! Så himla roligt att se tillbaka på din "bloggkarriär" och alla som hjälpte dig! Å visst såg bloggarna lite "hipp-som-happ" ut med de små bilderna. Känner igen det. Började själv 2008. Att sluta blogga - nej, kom inte ens på tanken!!!

Lillian "sognafaret" sa...

Det er litt tilfeldigheter hvordan livet snor seg mellom hendelser. Små ting som gjør at en helt ny verden åpner seg.

Klara Ovidia sa...

Se där ja, återblicken fann sig i blogglandias underbara värld.Tänk så många skriv-och fotolystna v har mött under åren. Dig träffade jag i Lördagstema vill jag minnas. 2014 vill jag minnas att det var. Det var för mig en höjdare att delta i :-)Så glad bli tillfrågad då!
Jag var sen i på bloggfronten, på slutet 2013. När du ger återblick på ditt bloggeri får jag en på mitt med här. Har ju haft flera bloggar då jag provat mig fram. Jag har lyckas helt radera en också av misstag. Så pausar jag lite då och då, slutar och början om. En är sig själv närmast och någon blogghjälpare har jag inte haft förutom en support en gång. Det är fantastisk få ihop något alls har varit min tanke, men ny lärdom ger tillväxt.
Din blogg har ju alltid varit väl genomarbetat, du skriver ju rent med korrekta stavningar och meningsbyggnad och så är det ju det där med syfte Där är vi olika, jag skriver som det tänks och formar sig. Det är ju detta som är det fina med bloggsfären - mångfalden!
Du skriver nog så länge du kan och finner något att dela med dig av och det är ju så att pausa går gott an.
Bra jobbat alla dessa åren och kul att ses igen då och då :-)
Kram

Ingrid sa...

Visst är det roligt att blogga och ännu mera nu när jag är ensam. Har jag ingen annan att prata med kan jag göra det med bloggvännerna. Jag har hållit på några år längre än du, men jag har hattat hit och dit och använt olika bloggportaler när jag känt mig lite trött på det hela. Man vill ju hela tiden få lite utmaningar.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

Klimakteriehäxan sa...

Visst är vi väl uthålliga, vi som bloggar på trots att det inte alls är lika "inne" längre?! Om fem dagar infaller min femtonårsdag som bloggare ... och precis som du skriver så tänker man ju då och då att det borde vara slutbloggat. Men hur det än är så skriver man ett litet inlägg till ... och ett till ... nog blir det ett och annat att kika på om man vill ha en återblick!

Violen sa...

För mig är det hög igenkänningsfaktor i ditt trevliga inlägg!
Det är roligt att blogga men det var struligt att komma igång. Har varit i bloggvärlden i 8 år men märker att det verkar vara färre som deltar nu.
Ha det gott och grattis till din blogg några dagar i förväg!

"LillaSyster" sa...

Det var en fin återblick!
Fortsätt du att blogga=) Nu har du ju vanan inne. Ha en bra eftermiddag!

Mia Halvarsson sa...

Hahaha, underbart, vilken busig svärson du har :D

Musikanta sa...

Bloggblad:
Vem borde inte städa på skrivbordet? Eller på andra ställen i huset? Trots att tiden går väldigt fort ibland tyckte jag att det var ganska längesen jag började blogga. Men Casimir var ju bara knappt ett halvår då. Kul att titta tillbaka på de här inläggen för mig.

Musikanta sa...

BP:
Jag kom heller inte igång förrän 2008. Det har hänt mycket sen dess - jag har fått två barnbarn till och ett barnbarnsbarn under tiden. Det som verkligen räknas :-). Nej, jag fortsätter väl ett tag till - det är ju roligt bara att skriva.
Ingrid

Musikanta sa...

Lillian:
Ja, i det här faller öppnade sig faktiskt en helt ny värld för mig!
Ingrid

Musikanta sa...

Tove alias Klara Ovidia:
Ja, det var trevliga utmaningar under årens lopp. Jag startade också en ny blogg. Banta med Musikanta. Jag hade hoppats få lite push från bloggvännerna. Men det blev alldeles för jobbigt att hantera två bloggar och jag blev inte magrare av bloggen heller. Så den tog jag bort. Du skriver från hjärtat och hur dina tankar kommer och går och det är alltid kul att läsa. Skönt att vi är olika, det hade varit väldigt tråkigt annars!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Jag håller mig till Blogger eftersom jag inte klarar av något annat. Har en konstblogg (aldrig använd) som heter IkantaArt på Wordpress. Någon gång kanske jag ska ta mig i kragen och läsa igenom manualen som jag fick av en vän som hjälpte mig att få igång den. https://ikantaart.wordpress.com/ Jag beundrar dig som kan så mycket finesser. Det skulle vara roligt att lägga ut sina tavlor jag målat på sistone. Synd att du inte bor lite närmre...:-)

Håller med dig om att det är roligt att "prata" med sina bloggvänner på nätet. Många av dem känner jag ju väldigt mycket bättre än en del bekanta, trots att jag aldrig träffat dem (bloggvännerna) i verkligheten. Många tips har jag också fått från bokbloggarna. Så jag håller väl på ett tag till.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Aina:
Om inte annat så använder man väl sina geniknölar(jag uttalade detta ord med tonvikten på första stavelsen) ganska länge. Men tvingas att formulera sig så att det blir begripligt att läsa. Om inte du har tröttnat efter 15 år så får jag väl hålla på ett tag till.

Din blogg är alltid intressant att läsa - du hänger ju med i omvärlden mycket mer än jag. Här blir det mest barnbarn och något evenemang då och då. Men jag själv tycker det är roligt att titta tillbaka i bloggen och se vad som hänt under årens lopp. Minnet är ju ganska dåligt i min ålder - åtminstone närminnet :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Violen:
Tack för grattis till bloggen. Jag får försöka fira det på något inlägg :-). Antalet läsare på min blogg håller sig väldigt konstant. Så länge det finns så många som läser lägger jag väl inte av. Visst var det svårt att komma igång men ju längre man bloggar, ju mer lär man sig.

Det var faktiskt bara ett halvår sen jag gick in till Kent och klagade över att ett helt inlägg hade kommit bort genom att jag tryckt på någon fel knapp. Så jag måste skriva om hela. Han kom in till mig och visade mig att det fanns en tillbakasymbol på bloggen. Och si, där kom inlägget fram igen...
Önskar dig också en skön fortsättning på veckan.
Ingrid

Musikanta sa...

"LillaSyster":
Tack! Visserligen har jag en viss rutin men jag lär mig faktiskt saker fortfarande om bloggen. (Se kommentaren ovan!)
Jag har haft en fin kväll med Luciatåg, trevligt kåseri och fika tillsammans med 90 andra som är medlemmar i Söderköpings Gille. (Hembygdsföreningen.)
Ha det gott önskar Ingrid

Musikanta sa...

Mia:
Du anar inte! Och roligt är han också. Han tyckte väl jag var väldigt gammal redan då eftersom han använde ordet "vafalls", haha. Det förekommer numera inte ens i korsord...
Ingrid

Helén sa...

Så roligt att få en återblick till början av ditt bloggande! Du har verkligen hållit på länge. Själv minns jag knappt när jag började och jag har bytt plattform och byggt om bloggen så de allra första inläggen finns inte kvar.

Ditte sa...

Vad roligt med din återblick och bakgrunden till att du började blogga. Spännande och rolig läsning.
Kram

Paula sa...

Vilken rolig återblick om bloggandets våndor. Tycker svärsonen var mycket listig där som lurade dig till en dementi! Min dotter skaffade dator till mig när jag blev sjukpensionär. Jag ville inte alls, hade jobbat vid datorer så många år så jag var så less på dem. Men självklart är ju att blogga inte att jämföra med trist ekonomiarbete...
Hoppas du fortsätter minst lika många år till!

Musikanta sa...

Helén:
Synd att dina första inlägg inte finns kvar. Jag håller mig till Blogger eftersom jag är någorlunda säker där.
Ingrid

Musikanta sa...

Ditte:
Tack för din rara kommentar! Den värmer.
Kram tillbaka från Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Nu när jag läser alla uppmuntrande tillrop så kommer jag nog försöka att blogga ett tag till. :-). Vilken fin dotter du har som skaffade dig en dator när du blev sjukpensionär. När man bloggar hinner man ju inte tänka så mycket på tråkiga saker och man lär sig också hel del samtidigt som man lär känna en hel del människor även om man inte träffar dem irl. Man har aldrig långtråkigt i alla fall.
Ingrid som önskar dig en skön helg.

Janice Aliena sa...

Jag läste liknande artikel på en blogg, jag läste en koment från en dam från Sverige som heter Katie Mburgs, hon gav ett vittnesbörd om hur hennes ex återvänder tillbaka till henne efter två års skilsmässa, hon vittnade om att Dr.Oduduwa hjälpte henne med kärlek delaktivering för att föra tillbaka ex kärlek. hon lämnade efter kontaktadressen för att kommunicera med Dr.Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
Jag skickar också ett meddelande till e-postmeddelandet för att be Dr.Oduduwa att hjälpa mig att få tillbaka min ex-kärlekspartner, jag förklarar alla mina äktenskapsproblem till honom och Dr.oduduwa lovade mig att återvända min ex make inom 3 dagar och 3 natten efter älskar stavning bön aktivering. Jag försöker, jag tillhandahöll alla kärleksförtryckningsartiklar och material som krävs av mig. Två dagar efter ringde min man Aslund till mig på telefon med okänt nummer, han ber om ursäkt och fixar ett datum för att se mig, verkligen vi ser varandra ofta gånger under samma vecka aktiverades kärleksförtryckningar för min räkning, det fungerar till mitt bästa. Jag är glad idag att vi lever lyckligt tillsammans som en lycklig familj. jag är fantastisk. tack vare den här stora mannen Dr.Oduduwa.
Jag rekommenderar verkligen dessa tjänster till alla som vill få tillbaka ex kärlekspartner och kärlek stava för att hitta ny sann kärlek inom en vecka. också magiska stava Talisman ring för att återställa tillbaka förlorade kärleksförhållanden, återställa trasiga äktenskap. etc.

Bosse Lidén sa...

Vilket intressant inlägg om din start i Blogglandia. Dessutom bor du alltså nära en av de städer i Sverige som jag i många år varit sugen på att besöka - den och Trosa. Hoppas det blir verklighet någon gång. Nu har vi inte så långt dit längre. Bara att ta färjan och...
Jag önskar dig en fridefull helg.

Janice Aliena sa...

Hej killar;... Jag har goda nyheter att dela med mig av här, jag har precis upptäckt en ny lösning för att hitta sann kärlek och sätt att få tillbaka ex kärlekspartner även efter 3 år av skilsmässa eller separation, för bara några dagar sedan min ex kärlekspartner kom tillbaka till mig direkt utan att tigga honom att komma tillbaka och jag ringde eller sms:ade honom inte heller. Jag läste liknande kommentarsinlägg på en blogg om Oduduwas stora krafter och jag hittade hans e-postadress på samma blogg, så jag bestämde mig för att kontakta honom för att hjälpa mig att återställa min ex-kärlek. Han svarade på mitt meddelande och sa att mina problem är lätta för honom att lösa. denna kärleksbesvärjelse besvärjelse böner procedur verkligen fungerar för mig som magi, jag rekommenderar starkt Dr.Oduduwa kärlek spellcaster, du bör prova det idag om du vill ha sann kärlek, vill du få tillbaka ex kärlekspartner, eller om du vill ha en kärlek charm att få tag i min kärlekspartner att älska och lita på dig för alltid.
Få gratis onlinekonsultation nu via: WhatsApp; +2349129715420
e-post: dr.oduduwaspellcaster at gmail . com
tacka mig senare; leende.