torsdag 19 november 2020

1795 Gems Weekly Photo Challenge vecka 47 2020 - ÅKER

Det är Sanna på Gems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 47 2020 är ordet ÅKER. Fler som antagit  utmaningen hittar man på hemsidan.

Bilderna går att klicka större.

För mig, som bor där angränsande tvärgator heter Åkerstigen och Gärdstigen var det ingen större svårighet att hitta bilder till dagens tema. Jag försöker ju gå en promenad varje dag och för det mesta går jag längs landsvägen där det finns en gångväg vid sidan om. Jag lyssnar ju ofta på en bok i mobilen och det kanske inte alltid man hör om det kommer någon bil bakom sig på den lilla smala vägen där jag också brukar promenera ibland. 


Det känns alltid tryggt att gå längs landsvägen även om det inte ser så spännande ut. I bakgrunden syns Mogata kyrka där jag var kantor i 12 år och skolan, där jag var lärare i lika många år. Promenaden är omgiven av åkrar på båda håll.


Här brukar jag också promenera. På mitt favoritträd - en lönn - finns det  som synes inga löv kvar. Men här är vägen så smal att det knappt går att mötas två bilar. Definitivt inte om det kommer en traktor på. vägen. Gör det det får man nästan gå ner i diket. Åkrar på båda håll så långt man kan se.

Har man tur kan man få se några rådjur på åkrarna. De syns faktiskt om man förstorar upp bilden :-).



19 kommentarer:

BP sa...

Tänk så lätt det var för dig att hitta bilder till det temat. Så många åkrar har jag nog inte sett på år och dag. Så fina bilder du tog. Gillar den med lönnen bäst på grund av den blåa bakgrunden:-)

Eleonora sa...

Fin promenadväg du har

Ingrid sa...

Det var ju jättefina bilder på temat Åker. Jag ser minsann rådjuren utan att förstora, i alla fall när du har talat om att de är där.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

Musikanta sa...

BP:
Ja, jag tänkte på dig när jag såg alla mina åkrar och att du hade långt till sådana. Jag är så glad att lönnen fortfarande står kvar, som du ser är det lavar på alla grenar så den är väl väldigt gammal. Men den har troget kommit igen varje vår hittills.
Ingrid

Musikanta sa...

Eleonora:
Ja, den smala vägen är fin men den går jag sällan. Det är väldigt ensamt också att gå där, bättre längs landsvägen där det alltid är folk. Det är ju visserligen lugnt här på landet men man vet ju aldrig...
Kram från vännen Ingrid.

Musikanta sa...

Ingrid:
Haha, det är inte lätt att se att det är rådjur om man inte vet om det. Det är inte så ofta de visar sig mitt på dagen.
Önskar dig också en skön helg.
Kram tillbaka från Ingrid

Ditte sa...

Vilka vackra bilder! Och så fina promenadstråk du har runt om dig. En riktigt fin tolkning av veckans tema. Många åkrar och vackra vyer. Och att promenera är ju god friskvård dessutom. Jag brukar också ha en bok i lurarna och tycker om det. Men jag har det inte om jag är i trafiken. Lätt att förlora koncentrationen på trafiken. Är nog här i Stockholm mest oroad för cyklisterna.
Önskar dig en fin helg.
Kram

Anneli - A'la Foto sa...

Fina promenadstråk du har! Din lönn var fin liksom bilderna!

Musikanta sa...

Ditte:
Tack för din rara kommentar - den värmer. Här på landet där jag går är det ingen risk att ha på sig lurar. På gångstigen längs landsvägen där jag brukar gå är det helt säkert. Man möter någon enstaka gång något barn som cyklar, men det är ju ingen större fara :-).
Önskar dig också en skön och trevlig helg.
Ingrid

Musikanta sa...

Anneli:
Roligt att du uppskattade inlägget och bilderna :-).
Önskar dig en fin helg.
Ingrid

Violen sa...

Så fint att kunna strosa runt på hemmaplan omgiven av vacker natur. Extra bonus för gatunamnen i din närmaste omgivning! Sköna bilder, jag gillar öppna landskap!
Ha det gott!

Stare Ström sa...

Så praktiskt att ha lösningen på veckans tema alldeles in på knuten!
Svaar: Puss-bänken stod utanför Sofiero i somras och visst var det äkta gräs!

Musikanta sa...

Violen:
Då är vi lika. Jag gillar också öppna landskap - älskar Skåne även om det var längesen jag var där.
Önskar dig en skön fortsättning på helgen!
Ingrid

Musikanta sa...

Stare Ström:
Fantastisk idé att så gräs på en soffa :-). Men jag antar att det inte var många som satt i den - inte vuxna i alla fall.
Önskar dig en skön fortsättning på helgen!
Ingrid

Lena i Wales sa...

Fina åkerbilder!
Skön söndag!

KajsaLisa sa...

Bilden på trädet var grym, du fick in ett bra djup i den med skogen i bakgrunden.

Musikanta sa...

Lena i Wales:
Tack för rar kommentar!
Önskar dig en trevlig kommande vecka.
Ingrid

Musikanta sa...

Tack för din uppskattande kommentar - den värmer. Favoritträdet upphör jag aldrig att fota.
Ha det gott!
Ingrid

Vilt og vakkert sa...

Heisann, så koselig sted du bor på der langt ute på landsbygda. En spasertur om dagen er det beste middel mot å bli skrøpelig og energiløs!
En åker i vinden er flott å se på fra veikanten, alltid i bevegelse og i skiftende form....