torsdag 24 november 2022

1923 Alexander McCall Smith på besök på Lilla Akademien

I måndags fick musikskolan Lilla Akademien i Stockholm ett celebert besök. Det var författaren till Damernas Detektivbyrå - Alexander McCall Smith - som gästade skolan där mina tre yngsta barnbarn är elever. Han har skrivit ett libretto till en musikal som tonsatts av ungdomar på gymnasiet och det var en av anledningarna till han var där.

Boken har sålts i 14 miljoner exemplar och översatts till 39 språk. (Bilderna går att klicka större.)

En annan var att hälsa på en bror till Clarissas lärare - Mats Ögren - som haft kontakt med honom i Botswana när han arbetade på ett barnhem i Botswana som också stöds av författaren. Clarissa, som går i femman, fick det ärofulla uppdraget att rita några teckningar av svenska djur som Mr McCall Smith kunde ta med sig hem och visa för barnen i Botswana. Hon var lycklig över att få sitta och rita när de andra klasskompisarna hade matte! 

Clarissa med två av sina teckningar tillsammans med Alexander McCall Smith. Mats Ögren tog fotot. 

Här kommer Clarissas teckningar som författaren ska ta med sig till barnen i Botswana. 








Clarissa har två allt överskuggande intressen - fåglar och att rita och måla. Helst målar hon fåglar som den fina skatan. Annars är det fåglarna hemma som gäller.

Hemma finns åtta nymfparakiter och två stora papegojor, gulkindade amazoner. De sistnämnda har adopterats från äldsta dottern Anna. Alla fåglarna flyger fritt i huset utom papegojan Lisa, som är lite rädd av sig. Den stora Aaron älskar Clarissa och här har hon målat ett porträtt av honom.

Clarissas konstnärliga intresse började väldigt tidigt. När hon bara var tre-och-ett halvt år ritade och målade hon av sitt favoritgosedjur - husmusen. Förhoppningsvis blir det Mejan så småningom! 



Uppdatering: Alexander McCall Smith på Lilla Akademien


4 kommentarer:

BP sa...

Vilket roligt inlägg, och vilken grej att få möta McCall Smith:-) Har läst hans böcker om detektivbyrån och såklart även sett tv-serien. Älskar den serien. Hans andra böcker är jag inte så förtjust i.
Åsså måste jag säga att Clarissas teckningar är helt fantastiska. Väldigt avancerade för att ha ritats av en så "liten" tjej. Konstnärsintresset verkar gå i arv i din familj - så himla kul!
Däremot skulle jag inte vilja bo i barnens hus med sju fåglar flygandes runt där.
Vilket jobb att städa det huset...

Musikanta sa...

BP:
Det är 9 flygande fåglar sammanlagt om man räknar bort Aarons fru Lisa. Mirren har försökt stänga av till den inredda källarvåningen så de bara är där, men det hjälper inte alltid.

Ingen av mina barn har någonsin ritat så bra när de var så små - det blev mest huvudfotingar som de flesta barn även ritar när de börjar skolan. Jag har ju varit lärare i bild bland annat i många år på låg- och mellanstadiet så jag vet. Hon har alltid haft ett fantastiskt sinne för proportioner också i sina teckningar och målningar. Så jag hoppas få vara med ett tag till så jag får se vart det bär hän med hennes intresse.

Städningen är inte det som Mirren prioriterar, haha.
Ha det gott önskar
Ingrid

Birgitta Malmstedt sa...

Så fina djurteckningar ditt barnbarn har gjort!
Jag har läst alla böckerna om Damernas detektivbyrå. Älskade dem! Författaren har också skrivit några charmiga böcker om invånarna i ett hyreshus i Edinburgh.
Hälsningar
Birgitta

Lena i Wales sa...

Jag har läst några av böckerna från Damernas Detektivbyrå.
Vad trevligt för Clarissa att träffa författaren.
Så fin hon målar. Härligt med sådant intresse.
Ha det bra!