fredag 11 januari 2008

FREDAGEN DEN 11 JANUARI 2008

Några tillrättalägganden i denna blogg

Vi är nämligen två som skriver här inne. De tidigare inläggen om KONSTEN ATT STÄDA är publicerade av min högt älskade svärson. Han är en sådan där duktig IT-råtta (född i råttans år liksom jag själv) och hjälpte mig att skapa denna blogg. Vi enades också om ett lösenord som han givetvis inte glömde bort. Eftersom jag själv inte har lika gott minne kan jag maila till honom och fråga när jag glömt bort det, vilket är ett tungt skäl att inte byta lösenord. Dessutom ser jag fram mot hans underbart snusförnuftiga inlägg som är väldigt roliga, även om dom inte alltid överensstämmer med sanningen.

Det där med mattvätt är sant. Svärsonen har inköpt en begagnad mattvättsmaskin som han ville demonstrera. Den kostade bara 5000 kr begagnad på nätet, 30 000 ny. Mattan blev relativt ren faktiskt. Det där med att tvätta fönster är delvis sant. Vad som föranledde inlägget var en diskussion om vilket hushållsarbete som var tråkigast. Jag sade helt oförsiktigt att fönstertvätt var något roligare än att laga mat. Det var allt. Men det kan vara bra att veta att det går att använda grönsåpa till fönstren. Jag ska pröva nästa gång. Det borde bli billigare än det dyra fönstersprayet som jag hittills använt.

Jag anar att inläggen är en påminnelse till dottern och mej att bli litet mer städminded. Litet fundersam är jag faktiskt i alla fall. Jag har läst om personer som lider av vissa fobier. Svärsonen har tendens till städfobi tycker jag. Han dammsuger t.ex. hela huset innan han går till jobbet. Det finns ju dom städar huset varje dag, tvättar rent alla golv med våt trasa, tar ut alla sängkläder och mattor, dammsuger sängarna varje dag och tvättar fönster en gång i veckan har jag läst. Svärsonen har inte kommit dit riktigt än, men han ska kanske akta sig för att inte bli en sådan städoman. (Långt a).

Huset på bilden med de vackra fönstrena är ett annat än där jag, Musikanta bor. Jag är också en råtta som min svärson så vi har mycket gemensamt. Det ju vårt år i år bevars. Tyvärr kan jag inte säga att mitt allra största intresse är städning. Givetvis är det underbart när det är rent överallt, men jag skulle inte ha något emot en städhjälp för detta ändamål.

Jag är 70+ och exakt dubbelt så gammal som min svärson i år. Trots min höga ålder jobbar jag mer än 100% som kyrkomusiker. Det är jätteroligt. Man kommer ut och träffar folk och är framför allt välkommen överallt. Jag har dessutom äntligen - efter 49 år - just avlagt fil.kand. examen i konstvetenskap, franska och engelska, något som jag är mäkta stolt över. Under min aktiva tid var jag lärare på heltid samtidigt som jag var kantor 67%. Nu är det skönt att kunna helt bestämma sin arbetstid själv och inte jobba för någon annan. Min man jobbar fortfarande vilket är en klar fördel eftersom jag har dagarna helt för mig själv. När han är hemma blir det inte så mycket gjort.

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

YES! Äntligen har du börjat blogga. Jag ska genast hänvisa mina läsare hit! Och eftersom jag känner dig så väl, är det extra roligt med denna städfokusering!
Jag märkte dock genast på tonen att det var svärsonen som skrev - för käre maken tror jag inte skulle ägna några inlägg åt städkonsten!

Du får komma förbi snart och beundra mina gardiner från insidan!

Översättarhelena sa...

Ni verkar roliga, både du och svärsonen! (Jag hittade hit via Bloggblad, som inte är mindre rolig hon!)

Elisabet. sa...

Trevlig bekantskap det här ..., hit återkommer jag säkert ..-)

Anonym sa...

Gattis till fil.kand.! Och det var ju skönt att höra att du är rätt normal när det gäller städning : D