söndag 6 maj 2012

Mer Tyra Lundgren.

Kan inte avhålla mig från att visa några fler bilder från den intressanta utställningen på Norrköpings konstmuseum om Tyra Lundgren. Här kommer några till:

En urna med lock som hon skapade när hon arbetade i Sèvres porslinsfabrik. (Bilderna går att klicka större.)


En eller två pippifåglar - det är frågan. Relief i keramik.


Tyra Lundgrens favoritfåglar - duvor.


Måste köpa boken om henne (tillfälligt slut tyvärr) för att läsa om vad denna kvinna plockar ner från trädet. Fikon kanske? Uppdatering: Se kommentaren nedan från Marika Bogren!


Fler vackra glasvaser. Skisser av vaser i bakgrunden.


Påminner lite om de franska kubisterna...


Stilleben med citroner och apelsiner. Hon rökte tydligen...

Hon designade även textilier.



Ännu en av de få målningarna förutom alla självporträtten på utställningen.



Underbara fiskar! Hon experimenterade mycket med olika glasyrer, vilket var särskilt tydligt i fågelgalleriet.


Porträtt av goda vännen Estrid Ericson, skapare av Svenskt Tenn.



Reijmyreglas.


Avslutar min bildkavalkad med dess fina små lerfigurer.

10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Vilken kvinna, vilken konstnär! Fantastiskt fint allting. Hon var verkligen begåvad. Tack Musikanta!

kram
Karin

Karin sa...

Men oj vilken spännande, mångsidig och uppfinningsrik konstnär! Ny för mig, men ett namn som jag lägger på minnet. Fina bilder, även i förra inlägget!

Musikanta sa...

Pettaskarin:
Visst är hon. Men så hade hon inte varken familj eller barn heller utan kunde göra och resa lite som hon ville. Men en fantastisk arbetskapacitet måste hon ha haft i alla fall.
Kram tillbaka!

Musikanta sa...

Karin E:
Jag hade som sagt hört hennes namn tidigare, men inte mer. Man får faktiskt lust att veta lite mer om henne när man ser alla de vackra saker hon skapade. Jag tycker mer om dem än om hennes målningar även om självporträtten är väldigt intressanta eftersom hon framställer sig själv på så olika sätt.

Eleonora sa...

Vilken underbar konstnär och tack Ingrid för att du visade ytterligare fina bilder. Precis som du blir man mycket intresserad av att få veta mer. Ska också försöka hitta en bok om henne. Kram till dig

Musikanta sa...

Eleonora:
Boken är tydligen slut på förlagen - ska gå till konstmuseet och fråga om de har några exemplar kvar.
Kram!

Bloggblad sa...

Jag har inte ens hört namnet förut... men jag har väl redan tidigare förklarat hur totalt utanförstående jag är när det gäller konst?

Jag tillhör dem som tycker att prydnadssaker mest blir dammiga och att tavlor ska matcha soffan...

Musikanta sa...

Bloggblad:
Även om man inte vill ha en massa prydnadssaker framme måste man väl ändå beundra hennes fantastiska skapelser i keramik och glas t.ex. Jag var inte särskilt förtjust i hennes målningar, men hennes konsthantverk och glasalster var jag helt bedårad av om man nu kan använda ett sådant uttryck. Men jag kanske är en sån där högsensitiv varelse som faller i hänryckning över sånt - bara genom att titta på det.

marika bogren sa...

Hej Musikanta!
Vad roligt att du tycker om utställningen och Tyra Lundgren! Det gläder oss alla som arbetat med den. Snart kommer den till Visby, vi planerar hängningen som bäst, med vernissage den 16 juni. Boken jag skrivit är tyvärr slutsåld, men det kan finnas en mindre upplaga i Gotlands Museums butik/webbutik och en mindre upplaga i Gustavsbergs porslinsmuseum, dit utställningen ska i höst. Kontakta gärna dem. Under året kommer också - förhoppningsvis - min avhandling om henne och nätverken.
Damen i reliefen ovan är Fredrika Bremer och hon plockar frukt från kunskapens träd. Reliefen är en fristående bearbetning av en detalj från den stora (595x330 cm) reliefen Märkeskvinnor, som hon gjorde för nuvarande Frans Schartaus gymnasium i Stockholm.
Rökte gjorde hon, åtminstone i ungdomen. I dagboken skriver hon i okt 1912: "På hemvägen stannade vi en hel klunga och rökte cigaretter. Är det inte fördärvat så säg?".
Hör gärna av dig om du vill veta mera.
Vänliga hälsningar,
Marika Bogren (utst.ansvarig TL-forskare)
mbn@nationalmuseum.se

Musikanta sa...

Hej Marika!
Kul att du tog dig tid med att skriva en kommentar! Jag har uppdaterat texten till reliefen, så nu vet de som läser min blogg vad den handlar om.

Hoppas att din bok kommer i nytryck småningom - jag tror att den här utställningen och även boken har bidragit till att man fått ett nytt intresse för Tyra Lundgren - denna enastående konstnär.
Kram från Ingrid