söndag 25 december 2016

1367 Julottor i Rönö och Östra Ny kyrkor.

Sedan jag började som kyrkomusiker i Mogata och Skällviks församlingar 1988 har jag bara missat att spela på en enda julotta. Jag kommer inte ihåg vilket år det var, men jag minns i alla fall att jag var med på julnattsmässan i Mälarhöjdens kyrka en gång. Det innebär att jag spelat på julottor under 27 år. Även sedan jag gick i pension 2001 har jag vikarierat i olika kyrkor på juldagsmorgonen.


Rönö lilla vackra kyrka där de gamla medeltida träfigurerna finns på plats på altartavlan igen. Kent tog alla bilderna i inlägget och spelade även in videoklippet. (Bilderna går att klicka större.)

Idag har jag spelat på två julottor -  en i Rönö kyrka och en i Östra Ny kyrka. Det innebär en restid på en timme i vardera riktning eftersom kyrkorna ligger ganska många mil hemifrån. Jag vill också gärna vara på plats en halvtimme innan första julottan börjar. Därför var jag tvungen att stiga upp klockan tre då julottan i Rönö började redan klockan 5.30. Som väl är körde Kent så jag slapp köra själv i mörkret. I natt var vädret perfekt, ingen snö och ingen ishalka som det varit en del år. Inte heller mötte vi några djur.


Jag vid orgeln i Östra Ny kyrka.

Marschaller lyser upp mörkret när vi kommer fram till kyrkan i god tid. Jag tror att vi bara mötte en enda bil på hela vägen. Förr i världen var kyrkan fullsatt när klockorna började ringa men i år kunde vi bara räkna ett tjugotal personer i bänkarna. Det är mer populärt att gå till midnattsmässan, som många kyrkor, har övergått att ha i stället för till julottan.


Kyrkvärden  läser en av texterna i Östra Ny kyrka.

Tjänstgörande präst är sedan flera år tillbaka min vän prästen Tore, som jag brukar jobba ihop med under sommarens friluftsgudstjänster. Även övrig personal, som kyrkvärdar och vaktmästare känner jag ganska väl vid det här laget. Det är alltid trevligt att komma tillbaka även om man är ganska trött när man väl kommer hem igen. Och härligt att ännu en gång få sjunga Var hälsad sköna morgonstund. Kanske är det sista gången jag spelar på en julotta, vem vet?


Min vän prästen Tore läser juldagens evangelium i Östra Ny kyrka.




Kent filmade när jag spelade Koppången som postludium på julottan i Östra Ny kyrka. De första sju sekunderna är lite suddiga eftersom jag började innan kameran hann fokusera ordentligt.

1 kommentar:

Ditte sa...

Vilken fin tradition du uprätthåller med att spela på julottorna och så länge du känner att det är roligt och givande.
Tack för musikstycket. väldigt roligt att höra.
Och skönt att Kent kör så du inte är ensam där ute i den arla morgonstunden.
Du får känna efter vad du orkar men jag är säker på att det är uppskattat att du spelar.
I Stockholm, när vi jag är hemma, går vi till Karlbergs slottskapell på julotta och det har gjort sedan jag var barn. Där är det alltid helt fulsatt så man måste dels få en inbjudan och dels anmäla hur många man kommer så att alla får plats. EFter julottan är det kaffe/saft med bröd i rikssalen och sedan vidtar juldansen/lekarna där slottspastorn leder.
En fin traditionsom vi dock missat när vi ofta är borta under julhelgerna.
Kram och God Fortsättning!