måndag 14 augusti 2017

1458 Möte med Karin Ragni Wåtz

Kent och jag träffades för lite drygt 41 år sen på en kurs i spanska i Norrköping. Med på den kursen var också Karin Wåtz, eller Ragni som hon kallas för hemma i Söderköping där hon växte upp. Eftersom hon hette Karin på den tiden vi träffades så får hon heta det i det här inlägget också.


Karin bor i ett litet hus bara ett stenkast från det fina gamla rådhuset i Söderköping. (Bilderna går att klicka större.)

Hon hade bott i Spanien i många år och talade spanska flytande, något som vi avundades henne, vi som knappt kunde säga ett enda ord på språket. Redan då var Karin duktig på att göra batikmönster i textil - jag fick vara med ett par gånger och pröva på - mest rörde det sig om knytbatik. Det var väldigt inne just då och de vaxade mönstren på kuddar, dukar, kjolar och gardiner var oftast bilder av blommor och fjärilar.


Det sexkantiga lilla huset på Forsemanska gården - vid vilket man band hästarna förr i världen när det var marknad - är ett omtyckte motiv för Karins batiktavlor. 

Jag föreslog henne då att hon skulle försöka med lite andra motiv än de gängse, exempelvis hus eller människor. Karin tände på idén och från att tidigare ha varit en av många som bara sysslade med batik som hobby, utvecklades hon med tiden till en unik konstnär av bildbatik, som har ställt ut sina alster, både i Spanien och i Sverige. Jag är mycket stolt om jag kan ha inspirerat henne till detta!


Vännen Ylvalie i Karins trädgård håller utkik efter eventuella kunder. 


På verandaräcket hänger ett brudpar som välkomnar besökande att titta in i det kombinerade vardagrummet och ateljén. 


Karin gör även applikationer som synes. Motivet från Spanien.


Här kan man se både Drothems kyrka i de gamla Drothemskvarteren i Söderköping. Längst till höger i bild skymtar Sankt Laurentii kyrka. 


Till den här bilden med de två spanska madamerna har Karin gjort en rolig ram av jeanstyg. 

På den senaste utställningen Stinsen i Söderköping, som jag skrivit om här, sålde hon alla sina tavlor och fick dessutom beställningar på fler. Av hennes tavlor finns många med motiv från Spanien och från Söderköping. När Kent och jag var ute och promenerade för ett tag sen i Söderköping hälsade vi på henne och tittade på hennes tavlor, en del som hon hade haft med sig hem från utställningen i Spanien förra hösten.


Batikalster, applikation och broderi trängs på väggen i vardagsrummet. 

Huset där hon bor ligger vid Rådhustorget och är gammalt. Men källaren med sitt valv under huset är från 1600-talet. Förutom att vara batikkonstnär är Karin en drivande kraft bakom insamlandet av gamla foton av forna tiders Söderköping. De är katalogiserade och ordnade i pärmar, som finns att titta på på Stinsen, där hon även leder en grupp som sysslar med detta varje onsdag förmiddag under vinterhalvåret.


Karin och jag nere i Karins gamla vin(?)källare. Kent tog bilden.

PS. Om det skulle vara någon av mina bloggvänner som är intresserad av att köpa någon av hennes tavlor kan jag förmedla kontakten. Hon är inte särskilt dyr och man får dessutom en fin ram på köpet. 

11 kommentarer:

Mogateus sa...

Man undrar vem som tog bilderna

Musikanta sa...

Mogateus:
Jag tog alla bilder utom den sista som du tog. Jag ska uppdatera. M&P

Gunnel sa...

Så vackra bilder! Jag gick på en kurs för många år sedan där vi fick lära oss att vaxa. Det var inte det lättaste. Alltid lika kul när textilkonst uppmärksammas. Kram

Äventyret framtiden sa...

Tack Ingrid!
Det här ger mig stor inspiration. Själv har jag gjort en del applikations"konst". Det är himla roligt men rätt tidsödande. Så vackert och fint allting är gjort av Karin.
Nu känner jag att jag vill greppa tag i tygbitarna som ligger i ateljen och väntar. :)

Musikanta sa...

Gunnel:
Roligt att du uppskattade inlägget!
Kram tillbaka

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag vet ju att du gör fina grejor med tyg och garn och annat. Roligt att du fick inspiration av inlägget - hoppas Karin läser detta! Det ska bli spännande att se exempel på dina alster så småningom på bloggen.
Kram från Ingrid

Ingrid sa...

Det är härligt med så mycket kreativitet. Jag har en fd skolkamrat som har utvecklats till en väldigt duktig konsthantverkare. Hennes alster påminner lite om det du visar i bloggen.

http://www.anna-stinapurk.se/

Kram, Ingrid

YllaB sa...

Jag älskar Ragnis bilder - och även övriga alster som t ex väskor och "pannlappar" (stora fina grytlappar). På bilderna får hon alltid fram "det" och det är fantastiskt att se dem växa fram! Hon är dessutom en väldigt god vän och granne!❤️ //Ylvalie

Musikanta sa...

Ingrid:
Javisst är det härligt med kreativa människor! Jag ska kika på länken.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

Ylvalie:
Hon är verkligen fantasirik - älskar hennes sydda julkort också. Jag förstår att det är trevligt att ha Ragni - eller Karin som vi alltid kallar henne Kent och jag - till granne.
Kram från Ingrid

YllaB sa...

♥️