måndag 22 januari 2018

1522 - Förra Veckans Rubrik - SNÄLLHET

Eftersom jag tillbringade nästan hela förra veckan hos Mirrfamiljen i Stockholm är jag lite efter med Veckans Rubrik. Men jag vill gärna skriva lite om detta tema - SNÄLLHET  som Karin på Åland står för den här månaden. Fler som skriver om snällhet finns att hitta på högersidan på min blogg.

Jag kan inte tänka mig någon som bättre passar in och står för ordet - än den fantastiske konstnären Lars Lerin. Lågmäld och försynt i en intervju, som jag såg häromdagen på TV, trots att han är en så uppskattad och berömd konstnär med priser  på flera av sina tavlor som närmar sig halvmiljonen. Och nu hans senaste aktivitet i TV där han har en konstskola för förståndshandikappade. Vilken värme och kärlek denne konstnär utstrålar! Och genuin snällhet.

Så får jag då också en anledning att lägga ut några av hans målningar som jag fotade för några år sen i hans egen konsthall, Sandgrund i Karlstad. 


Bilderna går att klicka större.






Tavlor bara att förundras över och att älska. 

21 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Du har så rätt Ingrid! Lars Lerin utstrålar verkligen snällhet om någon. Också när han säger lite ifrån, men han stöter sig inte avsiktligt med någon. Den bilden har jag i alla fall fått av denna otroligt skickliga konstnär. Mitt i prick-inlägg! <3

Geddfish ♥ sa...

Där satte du pricken över i´et. Lars Lerin utstrålar snällhet.
Jag har varit på hans utställning två år i rad, senaste nu i september och verkligen, så mycket fint där finns att se!

Glad måndagskram!

Birgitta Malmstedt sa...

Jag håller med! En sådan ödmjuk person han verkar vara. Hans tavlor är underbara. Han skall visst ställa ut på Liljevalchs i sommar.

olgakatt sa...

Lars Lerin är en otrolig man i många avseenden!

Bevare mig väl sa...

Kunde inte motstå att komma in och ta in din rubrik när fick syn på länken på FB. Jag har inga tavlor av L.L men flera av hans böcker och ljudinspelningar på cd. Han är en naturbegåvning i att vara människa och konstnär. Han utforskar och står för det. Hans missbrukarbana kanske också har gjort sitt till ödmjukheten. Dock säger han vad han tycker. Har lyssnat på hans sommar och vinterprat i P1.
På Sandgund dansade jag en gång i tiden och jag har varit på hans museum en gång, då fick jag utbyta en slängkyss med Junior förutom att skåda Lars vidunderliga tavlor.
Han reds inte vanliga konventioner, normer och etiketter utan går sin väg på ett sätt så även om han inte är där så är hans närvaro där ändå. Lyser i sin frånvaro. Och med denna långa kommentar så förstår du nog att han är min guru i konsten att vara människa - och ja, han har gett snällheten en egen sfär utan baktankar.
Kram

Karin sa...

Om man läser hans tidigare böcker och skildringar av ett trasigt och ångestfyllt liv blir man både glad och förvånad över att se en så till synes harmonisk, omtänksam och snäll person idag. Och så dessa målningar... man kan betrakta dem hur länge som helst och bara undra: Hur GÖR han?!

Ditte sa...

Visst är Lars Lerin fantastisk och det på så många sätt. Och epitetet snäll tycker jag passar så bra in. sandgrund har jag besökt många gånger och nu senast i nyår. Alltid något nytt att se och nya saker att ta till sig. Följer med glädje nu hans nya tvprogram.
Kram!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Jag har sett flera tvprogram med honom de senaste dagarna och dessutom lyssnat på hans sommarprogram. Inte i något har jag sett att han verkar vara annat än en väldigt snäll person.
<3

Musikanta sa...

Gerd:
Jag blev oerhört imponerad av hans utställning i konsthallen när jag var i Karlstad för några år sen. Och visst verkar han vara en väldigt snäll person.
Glad tisdagskram från Ingrid

Musikanta sa...

Birgitta:
Tack för tipset - den utställningen vill jag väldigt gärna se. Jag ska hålla ögonen öppna.
Ingrid

Musikanta sa...

Olgakatt:
Absolut. Han är inte lik någon annan. Inte heller som konstnär.
Ingrid

Musikanta sa...

Tove:
Tack för din långa och fina kommentar om Lars Lerin. Jag visste egentligen inte något om honom för fyra år sen när jag var på Sandgrund och kikade på hans tavlor. Men sedan dess har jag hört hans radioprogram och även tvdito. Och min uppfattning om honom är ju - förutom att han är så fantastiskt skicklig akvarellmålare - att han är en väldigt snäll människa. Och allt annat som du beskriver. Tack Tove!
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Karin:
Jag visst ingenting om hans trasiga bakgrund innan jag såg tv-dokumentärerna och radioprogrammet. Fantastiskt att han har kunnat komma igen så stort. Och precis som du undrar jag - HUR gör han. Hoppas man får se lite av hans teknik i kommande lärlingsprogram. En av deltagarna ville ju veta det :-).

Musikanta sa...

Ditte:
Jag tittar också på programmen - det är spännande att se vad "lärlingarna" lyckas åstadkomma. Jag tycker faktiskt att det är väldigt fint och snällt av honom att ställa upp för dessa ungdomar. Han kan ju inte göra det av ekonomiska skäl i alla fall - han har väl pengar så det räcker med de skyhöga priserna på sina tavlor. Och det verkar ju som han lever rätt enkelt också.
Kram tillbaka!

Anki sa...

Lerin verkar verkligen vara en otroligt snäll person! Hans konst är fantastisk och programmet med konstskolan utstrålar äkta värme och människokärlek. Jag hoppas kunna besöka hans museum i sommar - det är något jag verkligen ser fram emot.
Ha det gott!
Kram

Musikanta sa...

Anki:
Ja, jag tyckte ordet passade bra in på honom - åtminstone den sidan han visar i TV. Roligt om du kommer att besöka hans konsthall i Karlstad - det är verkligen en upplevelse.
Kram tillbaka

Paula i pörtet sa...

Ljusets och skuggornas mästare, jag bara måste ta mig till Sandgrund i sommar! Det är inte så långt, men jag har ju ingen bil...så det gäller att hitta lift. Jag håller fullständigt med dig angående han snällhet, den är verkligen genuin. Lilla Junior han kan dra i många tåtar han och vara spelevink men Lars tillåter, till o med njuter åt att nästan bli överkörd ibland...Han låter honom hållas och nu blir det flera barn i familjen.

Musikanta sa...

Paula:
Lars Lerin ska tydligen ha en utställning i sommar tyckte jag jag såg någonstans. Det är kanske lättare för dig att se den? Ju fler program med honom jag ser, ju snällare tycker jag han verkar. Hans "lärlingar" verkar tycka det också.

Theresa williams sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vilt og vakkert sa...

Heisann, det blir en stund siden jeg var på galleriet i Karlstad og så Lerins fantastiske akvareller! Alle burde unne seg et besøk!

Musikanta sa...

Vilt och vackert:
Om man har varit och sett hans akvareller irl glömmer man dem aldrig. Jag blev otroligt imponerad av bokhyllorna som jag bara sett som en liten bild i en bok tidigare. De täckte ju en hel vägg här. Därför tycker jag som du att alla borde unna sig ett besök på Sandgrund eller i sommar när han ställer ut i Stockholm.
Ingrid