fredag 13 juli 2018

1581 Nya blommor

Jag har sedan ett antal år tillbaka endast haft en sorts krukväxter i mitt köksfönster - med något undantag av dem som någon gäst förärat mig. Nämligen orkidéer. Av den enkla anledningen att det är de enda blommor som står ut med min försumlighet. De andra som jag haft tidigare har antingen fått för lite eller för mycket vatten och antagit en sorglig skepnad efter ett tag.


Mina nya orkidéer i köksfönstret. (Bilderna går att klicka större.)

Orkidéer är snälla och anspråkslösa och brukar blomma i några månader. Jag pytsar lite vatten till dem då och då och de har verkat nöjda med det. Men den dagen kommer alltid då blommorna brukar vissna och det till slut bara är de spretiga stänglarna kvar. Då är det dags att göra en utflykt till IKEA i LInköping där jag brukar handla orkidéer.

Så häromdagen, när vår matberedare hade gått sönder och jag hade hittat en jättefin sådan på NetOnNet i Linköping, styrde vi kosan dit. Men först åkte vi till IKEA där vi brukar äta lunch, alltid samma meny. Vegetariska bullar för Kent och panerad spätta för mig. Min spätta kostar precis dubbelt så mycket som hans vegebullar men han brukar ta sallad och dricka kaffe, så det jämnar ut sig.

Efter lunchen var det dags att köpa nya orkidéer och även en del småsaker som alltid åker med i farten. Det var då det hände - något som aldrig hänt tidigare i mitt liv. Jag blev helt fascinerad av de konstgjorda orkidéerna som stod på en hylla bakom de äkta. De var helt fantastiska i mitt tycke, så varför skulle jag hålla på och köpa riktiga när de fanns så eleganta exemplar som aldrig vissnade. Inte behövde de vatten heller, bara dammas av då och då.

Två sådana konstorkidéer inhandlades för ungefär samma pris som naturliga, en vit och en rödlila. De gjorde sig alldeles utmärkt i köksfönstret när vi kom hem och såg helt naturtrogna ut där de stod. Tills jag upptäckte att de två exemplaren var helt identiska utom till färgen, eftersom jag hade vänt båda åt samma håll. Samma antal blad och blomknoppar och exakt lika många blommor på exakt samma avstånd. Visst är orkidéerna fina och vackra, men inte lika intressanta - trots att jag vänt en av dem åt andra hållet - som de var när jag inhandlade dem.


Orkidéerna är helt identiska förutom till färgen. 

De kommer att förpassas till vardagsrumsfönstret bakom heltäckningsgardinerna som nästan alltid är fördragna tills nästa gång jag kommer till IKEA. Då blir det två äkta orkidéer istället.

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

I mina hallfönster på övervåningen, tre stycken, mot söder, har jag gett upp med riktigs krukväxter. Två är levande, resten är fejk. Solen gassar hårt och tar död på det mesta.
Men - det är bara vi dom ser dem på nära håll. I resten av huset har jag äkta växter.

Geddfish ♥ sa...

Vad skulle det göra, om de ser identiskt lika ut? Det är bara du som tänker på det.
Vi hade konstgjorda blommor som såg väldigt äkta ut, då vi var ute så länge på resor, så det var omöjligt att ha äkta. Men så gick vi ifrån det. Nuförtiden har jag bara äkta och dör dom så får jag köpa nya, inte mer med det.
Kram!

Musikanta sa...

Bloggblad:
Det är första gången i mitt liv jag har köpt konstväxter - har alltid förfasat mig över sådana tidigare. Men nu när jag har vänt på dem ser de ut som vanliga. Så jag vänjer väl mig.

Musikanta sa...

Gerd:
Haha, nej det gör förstås ingenting. Jag blev bara så förvånad när jag upptäckte att de var helt identiska med undantag för färgen. Annars är det ju helt fantastiskt att man lyckats göra blommorna så lika naturliga. Måste väl vara kineserna förstås. Mirren - yngsta dottern - upptäckte förstås direkt att de var konstgjorda - hur hon nu kunde se det. Lite för perfekta kanske?Kram tillbaka från Ingrid

Äventyret framtiden sa...

Inte gör det någonting om de ser helt likadana ut. Sväng på dem bara så spretar de åt olika håll. Det är praktiskt att ha konstgjorda blommor när man egentligen inte vill passa med vattning och annan skötsel. De ser ju dessutom väldigt levande och äkta ut.
För övrigt, när de levande vissnar ner så är det bara att lägga undan dem ett tag och snart kommer de igen. Lite gödsel och så har du nya orkidéer igen. De är makalösa på många sätt, inte bara vackra.
Ha en fin helg Ingrid!

Musikanta sa...

PettasKarin:
Det är just vad jag gjorde - vände dem åt olika håll. Men jag ser likheten varje gång i alla fall.
Det brukar komma någon sorts vit svamp på mina gamla orkidéer, därför brukar jag inte spara dem. Dessutom växer de aldrig rakt upp. Men visst har det hänt att jag sparat dem. Däremot har jag inte försökt att gödsla dem. Kanske det hade hjälpt?
Ingrid som önskar dig en skön helg.