söndag 12 augusti 2018

1589 Gems Weekly Photo Challenge vecka 33 - MJUK

Det är SannaGems Weekly Photo Challenge som hittar på ett ord varje vecka för oss att skriva om och visa en eller flera bilder på som illustration. Vecka 33 är ordet MJUK. Fler som antagit utmaningen hittar man på hemsidan.

Trots att jag gett bort ungefär tio gosedjur finns ändå alla dess kvar hemma i det kombinerade sy- och barnrummet, som även kallas skräprummet, där det fortfarande finns en hel del andra gamla leksaker kvar. Nu är det bara egentligen det yngsta barnbarnet - Clarissa - som har nöje av detta rum. Tiden går så fort och hon har fyllt sju år nu i sommar, så det är väl inte så länge till som hon leker med alla gosedjuren och drar dem i dockvagnen.


 De äldsta mjukisdjuren kan man se längst till höger. Musen och sälen Salle. De är i det närmaste 40 år gamla - nästan lika gamla som Mirren, Clarissas mamma. Clarissas favoritdjur är enhörningarna längst fram till vänster. (Bilden går att klicka större.)



17 kommentarer:

Gunnel sa...

Jag var också väldigt glad för gosedjur när jag var barn och det har smittat av sig på både barn och barnbarn. Givetvis har det varierat stort när det gäller utseende på djuren. Kram

BP sa...

Kan inte låta bli att skratta en aning här. Har varken barn eller barnbarn men har samlat på mjukisdjur i form av bl a fotbollsmaskottar i år och dar. De har legat på en rund matta i vårt sovrum i minst 20 år - som dammsammlare. Men för två år sedan slängde vi rubbet. Det var dags kan man väl säga;-)

"LillaSyster" sa...

Mjukisdjur har jag också en hel drös.... syskonbarnen brukar inventera i dem då de är här. Härligt bidrag. Ha en fin vecka!

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Gunnel:
Gosedjur i dagens mening fanns inte när jag var barn. En och annan teddybjörn visserligen men det hade jag ingen. En trasdocka som hette Dolly var min ständiga sängkamrat kommer jag ihåg.
Kram tillbaka

Musikanta sa...

BP:
Synd att ni inte gav bort dem eller lämnade in dem till någon secondhand-butik. Det hade säkert varit någon som skulle uppskatta dem. När den dagen kommer ska jag lämna in den till återvinningen här i Söderköping som skickar dem vidare till Lettland.
Ingrid

Musikanta sa...

"Lilla Syster":
Sälen och musen kommer för alltid att få vara kvar i mina gömmor. Jag önskar dig också en fin vecka. Själv ska jag åka upp till Stockholm och roa mig tillsammans med dottern. Det blir Confidencen på onsdag kväll.
Ingrid

Ingrid sa...

Här finns det inte ett enda mjukisdjur och jag satt och funderade på vad jag skulle hitta på för att illustrera ordet mjuk, men kom inte på någonting. Möjligen grannens katt Tussilago - hon är mjuk, men så skygg att det är tveksamt och jag lyckas ta något kort på henne.
Kram, Ingrid

Ditte sa...

Det var en ansenlig samling av mjuka djur. Otroligt att du har så många kvar. Men du har ju plats för dem...
Min ena dotter hade som mest 80 stycken som sedan rensades ut efter hand. Tror idag, när hon är 38 år, att ett 10-tal finns kvar. Min andra dotter, också 38 år, har kvar sin favorit, Nalle Puh och han är nästan lika ung som hon är.

Kram och trevlig vecka.

amo sin blogg sa...

Koseleg å ha mjuke dyr.
Her blir dei flittig henta fram av barn som kjem innom.
Fint tolka.

Klimakteriehäxan sa...

Nästan alla barn gillar gosedjur, och jag förstår dem!

Violen sa...

En härlig samling mjukisdjur, sköna att gosa med! Våra barn hade nallar som blev ordentligt kramade under flera år.
Ha det gott!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, som om det skulle ha vært i barnerommet oppe i annen etasje. Hvor i all verden kom alle disse kosedyrene fra? De blir vel værende noen år til.... Ha fin sensommer ;:OD)

KajsaLisa sa...

Det verkar vara bra kvallitet, inte sönderkramade :)

Anki sa...

En härlig samling med mjuka, fina gosedjur :) Barnen hade några när de var små, men barnbarnen har mångdubbelt fler ... jag hade bara en nalle :)
Ha det gott Ingrid!
Kram

Helén sa...

Det är verkligen mysigt med gosedjur så jag förstår att du har en del kvar. Det är svårt att göra sig av med dem och jag har också några sparde någonstans. Perfekt om det kommer barnbarn som kan ha glödje av dem, får se om jag får några sådana någon gång :-)

Paula sa...

Vilka fina mjukisdjur! Det ordet lärde jag mig först när jag flyttade till Sverige som vuxen. I Finland sa vi kramdjur. Nog tror jag att mjukisdjuren kan komma till användning även för lite större barn, iaf om de är ledsna eller är sjuka. Då är de till stor tröst!Tack för fint inlägg