onsdag 13 november 2019

1707 Namngivningsfest för Leon

Som jag berättat tidigare har jag blivit gammelfarmor. Här kan man läsa om när jag träffade Leon för första gången. I lördags var det så dags för namngivningsfest för Leon, som nu hunnit bli drygt fem månader. Festen hölls hemma hos Isabelle och David som bor i en trevlig lägenhet i Norrköping. Ett fyrtiotal personer hade kommit dit för att fira Leon. (Alla bilder i inlägget har Kent tagit.)


Vackert dukat och dekorerat i blå nyanser som sig bör när det gäller en liten gosse. (Bilderna går att klicka större.)

Så här efteråt tänker jag att Bella och David måste ha haft en massa jobb med att röja ut alla stora möbler för att alla borden skulle få plats. Trots att det var trångt gick det alldeles utmärkt för alla att förse sig med smörgåstårta - vegetarisk eller vanlig, vilket man nu gillade.


David och Bella med lille Leon på armen hälsar alla välkomna till namngivnngsfesten. Som synes är det rejäla smörgåstårtor på bänken.


Härlig stämning vid borden. För mig som är lomhörd var det nästan omöjligt att höra vad någon sa som inte satt bredvid mig på grund av den höga ljudnivån :-).

Bland gästerna fanns både släktingar och vänner till paret. Leons farfar och farmor med respektive, Davids bror med flickvän och många andra hade kommit från Västerås, där David vuxit upp. Leons morfar med sambo, mormor, gammelmormor och moster och Bellas bror och flickvän, som bor i Norrköping hade kortare resväg. Och så förstås gammelfarmor med sin Kent från Mogata som inte heller hade så långt att åka.


Farfar Henry är glad över sonsonen.

När alla hade bänkat sig och tagit sig en bit smörgåstårta höll David ett litet tal och berättade att Leon hade fått sitt namn efter hans farfarsfar. Rolf var Leons andranamn och som hans bortgångna gammelmorfar hetat. Det tredje namnet, Magnus har han efter morfar Kalle som också heter Magnus. Vi sjöng Ja må han leva och hurrade för Leon och sedan var ceremonin över. Men dock inte festen!


David berättar om vilka namn som de gett sin lille son. Bakom dem rullar ett bildspel på teven om Leos första månader.


Har begrundar morfar Kalle bilderna som han tagit.



Mormor Mari och gammelmormor Gerd trivs på festen.



Även tårtor och en del kakor gick i blått och turkos.


Efter smörgåstårtorna dukades det fram en helt fantastisk buffé av tårtor och fina småkakor. Tyvärr hann Kent och jag inte stanna för att frossa i dessa eftersom Clarissa och pappa Christian skulle komma till Mogata vid fyratiden på lördagseftermiddagen. Här har jag berättat om det besöket. 


Kisse på sin plats strax under taket har god utsikt över festen.


Tack Bella och David för en oförglömlig fest! 

6 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Oj, ett hejdundrande kalas! Men klart värt att fira en ny liten familjemedlem.

Äventyret framtiden sa...

Det kan man kalla kalas som heter duga men heter man Leon så ska det firas. Ett väldigt vackert namn! Grattis till barnbarnsbarnet Ingrid. Jag är osäker på om jag har gratulerat dig tidigare, men bättre sent än aldrig. Tack för kalaset! :)

Musikanta sa...

Aina:
Roligt att festen blev så lyckad. Lille Leon var med hela tiden och verkade trivas också. Det var ju åtta år sen senast jag fick vara med om att fira en ny familjemedlem så det var extra roligt.
Ingrid

Musikanta sa...

PettasKarin:
Kul att du ville vara med och fira. Att jag fått ett litet barnbarnsbarn på gamla dar är ju helt fantastiskt! Jag är säker på att du har grattat mig tidigare men jag kan ju titta efter, haha.

I morgon åker jag upp till barnbarnen, ska bli roligt det också. Dels ska Mirren och jag gå på Cirkus och höra Peter Jöback på kvällen och sen är det orgelkonsert med alla tre barnbarnen på lördagen. Det blir väl rapport om det så småningom.
Kram från Ingrid

Ingrid sa...

Den namngivningsfesten gick verkligen inte av för hackor!
Det ser så läckert ut alltihop och kakor och tårtor. Synd att ni missade den delen av kalaset.
Grattis till lille Leon!
Kram, Ingrid

Lena i Wales sa...

Wow, vilket kalas!
Vilka läckerheter!
Ha det bra!