fredag 29 november 2019

1713 Fem en fredag

Fem en fredag är fem frågor som Elisamatilda ställer varje fredag och som jag ibland hoppar på. Vad andra hittar på under advent kan man läsa hennes på hemsida. Här är frågorna den här fredagen:

  1. Gör du något särskilt inför advent?
  2. När åker ditt julpynt upp? (om du inte firar jul, gör du något annat denna tid?)
  3. Traditionellt är advent en fasteperiod. Vad skulle du ge upp i väntan på jul?
  4. Bibeltexterna för första advent handlar om glädje och fest, vad ser du mest fram emot med december?
  5. Använder du dig av en julkalender?
 
Bilderna går att klicka större.
1. Gör du något särskilt inför advent?
Jag sätter upp våra adventsstjärnor och tar fram adventsstaken. Fast i år var det faktiskt Kent som överraskade mig med att ta fram allt och sätta på plats.


2. När åker ditt julpynt upp?
Jag har några små änglar och tomtar som jag brukar sätta fram i fönstret på julafton. För övrigt är huset renons på julpynt. Kent och jag firar jul ensamma och ingen av oss är intresserad av varken gran eller julgardiner eller annat pynt. Inte heller julmat eftersom Kent är vegetarian och jag försöker hålla igen med fett.

3. Traditionellt är advent en fasteperiod. Vad skulle du ge upp i väntan på jul?
Jag skulle vilja ändra frågan till "vad ger du upp" i stället. Julklappar. Vi har aldrig köpt julklappar till varandra utom till barnen när de var små. Mina yngsta barnbarn får alltid en rejäl slant till jul och födelsedagar. De brukar vara väldigt nöjda med att de kan få köpa vad de vill i stället för att få paket som de kanske inte önskat sig.

4. Bibeltexterna för första advent handlar om glädje och fest - vad ser du mest framemot med december. 
Jag ser fram emot att få vara med om Stockholms Gosskörs julkonsert i Stockholm 17 december i Gustav Vasa kyrka. Barnbarnet Caspar är med och sjunger i konsertkören. Sedan har musikskolan Lilla Akademien avslutning den 19 december i samma kyrka, vilket alltid en lika fantastisk upplevelse. Dessutom ska barnbarnet Casimir spela orgel på denna. Här kan man läsa om julavslutningen i skolan 2018.

5. Använder du dig av en julkalender?
Nej, det räcker med vanliga kontorsalmanackan :-).


Den här adventsstjärnan av spån hänger uppe hela året i mitt arbetsrum. Men den är bara tänd under den mörka tiden. Istället för en lampa som kanske skulle kunna göra att fönstret gick sönder när jag öppnade det. 


23 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Noterar att vi gillar Bengt & Lotta både du och jag! Har ett antal av deras skapelser, gillar det robusta gjutjärnet i kombination med de levande ljusen. Men på julbordet brukar det ändå bli vita femarmade i porslin, från Guldkroken.

farmor/mormor Hanneles bokparadis sa...

vissa adventsstjärnor kan hänga hela året, redan nu är det så vacker med alla ljus som lyser! Vi köper inte så mycket julklappar, men två äldsta barnbarn kan skriva, deras önskelistor är så fina! Inte bara saker... böcker och upplevelser!

Mia Halvarsson sa...

Vilken vacker adventsljusstake ni har! Du har mycket trevligt att se fram emot i december, ser jag, härligt :)

Monet sa...

Det är lustigt hur vi bevarar/fullföljer traditioner. Min B och jag är också ensamma för det mesta på själva julafton och tycker det är jätteskönt efter de stora och nästan övermäktiga julborden med alla barn och senare vuxna under ett stort antal år. Men alltid att de har uppskattat hur fint jag pyntat, att det lyser överallt, att granen ser ut som i Kalle Anka och att Hirams paté och honungsgrillad revbensspjäll varit på plats.

Numera drar vi förstås ner på det hela och det är anpassat efter våra mindre förhållanden. Men inte att jag vill vara utan mina adventsstakar, slingor, julblommorna (har hela köksbänken nu full av hyacinter, julros, amaryllis och julstjärnor som ska upp inför söndagen). Under våra tio år i Frankrike var vi de enda som hade adventsstjärnor och stakar i fönstren - hela byn talade om detta vackra svenska sätt att dekorera! Nu, hemma i Sverige igen gläds jag åt allt som har med advent och jul att göra och planerar för julbord med vänner, inredning med ljus, blommor och dekorationer. Våra franska julprydnader (och de är många) tillsammans med de gamla svenska, adventsstaken från mormor t ex.

Så, nej, vi är helt olika där och tur är väl det. Däremot skulle jag aldrig få för mig att speciellt julstäda eller hänga upp julgardiner - julduk är ok men inte mer. Jag tycker det är lika roligt att pynta till påsk och fira midsommar och bjuda till kräftskiva fast numera i begränsad omfattning och det hänger nog ihop med att jag tycker det är viktigt att ta tillvara alla möjligheter som finns att hitta lite glädje och annorlunda i vardagen. Musiken är inte lika viktig för oss även om vi är omgivna av oändliga möjligheter till advents- och julkonserter plus olika marknader, bara att välja. Jag tror att min barndoms jular trots att den i övrigt inte var särskilt glädjefylld ändå satte sina spår, det finns en glädje i att markera den här perioden. Tycker jag. Och minns när min mamma slutade att pynta och köpa gran att jag tyckte det var slutet på en epok. Så vi fortsätter så länge vi orkar... God Advent och Jul till dig kära bloggvän önskar vi från ett idag lätt snöklätt Roslagen!!

Ingrid sa...

Jag julpyntar en del trots att jag är ensam, men inte är det så mycket som förr i världen när hela huset vändes upp och ner på under en månadstid, med en extra rusch dagen före julafton. Det sista jag gjorde på kvällen innan jag tog mig ett julbad var att fernissa trösklarna i köket och vardagsrummet. Undrar om det är någon som är så galen nu för tiden.
Ha en fin första advent!
Kram, Ingrid

Mrs Calloway sa...

musik försöker vi få med så mycket som möjligt. och jag försöker att inte hitta på något i onödan. barnen och barnbarnen ska få fixa en del. de vill ha mer vegetariskt än jag som egentligen mest är intresserad av skinkan och det hembakta brödet

Musikanta sa...

Klimakteriehäxan:
Så roligt att jag fick veta vem som skapat den här ljusstaken. Hade ingen aning om vem det var innan din kommentar. Har även en ljusblå ljusstake från guldkroken :-).
Ingrid

Musikanta sa...

Hanneles bokparadis:
Upplevelser har de yngsta barnbarnen mer än nog av - det går ju på en musikskola där det är konserter stup i kvarten t.ex. De har också årskort på en del museer och på Kolmårdens djurpark. De lyssnar också ständigt på hörböcker. Men att gissa att t.ex. en pokémonfigur är högsta önskan till julklapp är inte lätt för en mormor... Därför får de en slant istället.
Ingrid

Musikanta sa...

Mia:
Ja, jag gläder mig verkligen att få åka till Stockholm och vara med på barnbarnens konsert och avslutning. Sen hoppas jag kunna se lite av julskyltningen på stan också.
Ingrid

Musikanta sa...

Monet:
Så roligt att se dig här på bloggen igen. Tack för din långa fina kommentar! Eftersom vi är HELT ensamma, Kent och jag, hela julen så pyntar jag inte. Hade jag haft Mirrfamiljen med de yngsta barnbarnen hemma här hade det naturligtvis varit annorlunda. Då hade jag väl t.o.m. köpt en julgran som vi kunde pyntat tillsammans. Jag har en stor låda med alla julgrejor stående i förrådet med krubba, tomtar, juldukar och annat som hör till.

Vad gäller maten är det ju inte mycket som en lakto-ovo-vegetarian gillar på julbordet :-). Om man tar bort allt kött, all korv, all sill och annan fisk blir det inte så mycket kvar. Fast vi brukar förstås laga halländsk långkål, ha lite extra goda ostar och tända ljus på julafton.
Jag tycker tvärtom som du att det är väldigt skönt att jag slipper allt besvär med julklappar och matlagning.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Ingrid:
Men du kanske får besök av vänner eller barn någon gång under julen? Då är det väl trevligt att ha lite julpyntat. Jag har aldrig någonsin julstädat eller bytt julgardiner. Har överhuvudtaget inga gardiner i köks/matrumsavdelningen längre. I huset finns så mycket rött att jag tycker det räcker. Jag är inte så mycket för den minimalistiska moderna inredningen :-).
Jag har upplevt julstressen i min barndom med en kvarts gris som skulle tillagas och allt som skulle städas och att jag var tvungen att köpa julklapp till mamma från min pappa när jag blev äldre eftersom han inte hade tid. Hur min mamma gick och la sig vid sjutiden på julafton helt utmattad efter att ha bjudit alla släktingar på julbord. Det räcker. Numera är jag ju äldst i släkten och kan välja om jag vill gå bort eller vara hemma. Ingen gör några anspråk på att jag ska ordna jul för dem som väl är.
Kram från Ingrid

Musikanta sa...

Mrs Calloway:
Det verkar i alla fall fortfarande du som står för arrangemangen under juldagarna. Bra att du inte behöver göra allting själv :-). Om du läser min kommentar till Monet kanske du förstår att julmaten hos oss inte är så viktig.
Ingrid

BP sa...

Ååhhhh så lika vi är, men du har åtminstone en adventsstake, som är riktigt fin:-) Precis som ni firar vi inte jul heller. Inga julklappar och pynt, däremot julskinka och lutfisk (bara för mig), min man äter den inte.

Jul är till för barn tycker jag. Å så smart att ge dem pengar så att de kan köpa precis vad de själva vill ha.

http://kraka.moah.se sa...

Man måste inte fira jul om man inte vill. Själv älskar jag den här tidne mellan 1:a advent och Tjugondedag Knut. Men det blir inte alltid så välfirat ändå.
Ha en fin helg!

Paula sa...

O så vacker adventsstake, den var speciell! Ni har det ungefär som jag, inget onödigt stök utan bara vara och trivas. Det duger gott, och du har mycket kul att se fram emot innan julen anländer. Trevlig första advent

Boklysten sa...

I vårt hushåll bor det också bara vi två vuxna och vi har till stor del lagt av med pynt också. Och det blir bara tre julklappar, en till varandra och en gemensam till hushållet.

"LillaSyster" sa...

Vilken läcker adventsljusstake du har =) Ha en fin första advent!

Musikanta sa...

BP:
Skönt att höra att det finns någon mer som inte drabbats av julhysteri. För ibland tycker jag att det är det. Kanske det beror på de två veckotidningar vi prenumererar på (för korsorden) som sedan en månad är fyllda av julsidor. Alla kakor som man ska baka, alla klappar man ska köpa, all mat som bör finnas på julbordet etc.etc. När man jobbade var det ju underbart att ha jullov, men numera lever vi precis som vanligt under julen.
Ingrid

Musikanta sa...

kraka moah:
Välkommen till min blogg, kul att du tittade in! Jag tycker också att adventstiden är fin eftersom den ofta, för min del, är förknippad med mycket musik. Jag älskar också att gatorna i vår lilla stad nära där vi bor har träd med ljusgirlanger och att julgranarna lyser lite här och där i trädgårdarna. Det är bara mot alla MÅSTEN i själva julfirandet i hemmet som jag reagerar mot.
Ingrid

Musikanta sa...

Paula:
Ja, jag tycker mycket om den och det var kul att få veta vem som har gjort den. (Klimakteriehäxan ovan).
Numera tycker jag det är underbart att bara ta det lugnt under juldagarna. När jag arbetade som kantor var det ju ett evigt flängande mellan julböner, julottor och julgudstjänster. Ännu värre första åren efter pensionen när jag först kunde spela på en midnattsmässa och sedan gå upp vid tretiden för att åka och spela på en julotta.
Ingrid

Musikanta sa...

Boklysten:
Kul idé med julklapp till hushållet. Eftersom, framför allt Kent, har en väldigt speciell smak när det gäller allting, köper jag aldrig presenter till honom. (Köpte en tröja till honom för 35 år sen som han aldrig tog på sig.) Jag vill heller inte ha någon överraskning utan köper det jag vill ha när jag vill ha det. Vårt hus översvämmas av prylar, böcker och hushållsgrejor - för att inte tala om kläder så det behövs ingenting mer av det.
Nya hushållsgrejor blir det bara när något går sönder :-).
Ingrid

Musikanta sa...

LillaSyster:
Det är Bengt och Lotta design som gjort den fick jag veta av Klimakterihäxan. De har massor av andra fina saker att erbjuda såga jag på nätet. Önskar dig också en skön och fin första advent.
Ingrid

Anonym sa...

Jag heter Antonio luara, från Stockholm - Sverige, jag är läkare av yrke. Detta är en väldigt glad dag i mitt liv att dela med dig här hur jag fick min sanna kärlekspartner hemma. Dr. Oduduwa hjälpte mig med magiskt kärleksförtryck för att återställa min ex pojkvän tillbaka efter 2 års separation. Han är hemma till mig nu vi älskar varandra mer än någonsin tidigare. Jag rekommenderar att alla kan få samma hjälp från honom via kontaktadress: (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com)
Jag rekommenderar uppriktigt Dr. Oduduwa att kontakta denna spiritualist - Love spell portion till ....
* få tillbaka din ex kärlekspartner,
* återställa kärleksförhållande mot förlust
* förena trasiga äktenskapsförhållanden
* magisk kärlek för att komma tillbaka
* sluta skilsmässa
* Älskar stava för att undvika att fuska par
* Älskar stava för att sluta dela
* Talisman ring för kärlek dominans.
* magisk stavring för kärlek. etc.
e-postmeddelande kommunikation med Dr.Oduduwa alla dina problem är över inom några dagar efter att kärlek stavning delaktivering för dina räkning.
Jag gjorde det ett försök, magiska kärlek stavning del tillbaka min ex kärlekspartner inom 2 dagar. det fungerar till mitt bästa.