onsdag 27 november 2019

1712 - Absolut Jazz

Som jag berättade i mitt förra inlägg så satt Mirren och jag kvar i Ansgarskyrkan eftersom det efter Händelkonserten skulle bli en jazzkonsert. Redan när en av musikerna släntrade in genom sidodörren släpande på en kontrabas, förstod jag att det skulle bli något extra. Det är ju sällan nu för tiden man ser en sådan annat än i symfoniorkestern. Elbasen blir aldrig densamma.

Till min stora glädje återfann jag också en jazzpianist som jag blev otroligt imponerad av vid en musikkväll i Sankt Laurentii i Söderköping för några år sen - Wojtek Rutkowski - och jag beredde mig på en verklig högtidsstund. Jag blev inte besviken. Även de andra jazzmusikerna höll samma höga standard.



lördag 16 november @ 20:30 - 22:00


Björn Holmsten (saxar). Wojtek Rutkowski (piano). Ivar Lindell (bas). Hasse Carlsson (trummor).
Annonsen från församlingens hemsida. 

Härligt att se att den här musikgenren lever vidare ännu en tid åtminstone. Alla musikerna hade uppnått pensionsåldern som jag förstod - Hasse Karlsson som var batterist var enastående trots att han fyllt 90 som jag hörde Mathias säga. Jag var ju ung på 40-talet när jazz och swing dominerade våra fester och som jag dansade till många gånger.  Det var en nostalgisk känsla att få uppleva denna musik igen av sådan hög klass.


Trots den första radens tomma stolar var kyrksalen nästan fullsatt av mycket entusiastiska åhörare av vilka många, som Mirren och jag satt kvar efter Händelkonserten. 

Det var många gamla örhängen som framfördes, bland annat Lady be good, Sweet Georgia brown, Take the A-train och många fler. En av mina favoriter, Georgia on my mind, lyckades jag spela in och låten finns att lyssna på här nedan. Det svängde ordentligt när kvartetten spelade och det var många fötter som rörde sig i takt med musiken hos dem som lyssnade. Alla applåderade livligt och som sig bör efter varje soloinsats.

Det som jag förstås kommer att minnas mest av denna jazzkonsert är förstås den underbara pianisten som gärna drog till med lite Errol Garnerstuk mellan varven. Vill man höra honom spela Errol Garners kända Misty kan man gå in här.

Inga kommentarer: