tisdag 16 april 2013

777 Aprilbesök i Mälarhöjden

I onsdags kväll åkte jag upp till Mälarhöjden med Swebus igen. Den främsta anledningen var att Lilla Akademien, där Casimir deltar i söndagsverksamheten, skulle ha avslutning på söndagen. Dessutom hade jag med mig tyg till hans trollkarlsmantel som vi skulle sy, Mirren och jag.

På torsdagen åkte vi först för att äta lunch till Mångkulturellt centrum som har en fantastisk vegetarisk buffé med tillhörande soppa. Även den vegetarisk. Dessutom är det bara att ställa bilen gratis utanför eftersom man får en parkeringslapp från receptionen vid utställningen som är på samma ställe.


Mirren tar för sig av den fantastiska vegetariska menyn på Mångkulturellt centrum i Fittja. (Bilderna går att klicka större.)


Även jag förser mig från den rikliga buffén. Lägg märke till längden på håret...

När vi ätit oss proppmätta och druckit vårt te åkte vi till Skärholmen där jag har varit och klippt mig en gång tidigare. Där finns en drop-insalong med duktiga och dessutom snygga och trevliga frisörer. Jag får dessutom pensionärsrabatt så att klippningen bara kostar 240 kr. Skärholmens centrum är fantastiskt – där finns de flesta affärer och butiker man kan tänka sig på ett enda ställe. Det är också gratis parkering fem timmar med P-skiva.


Alldeles intill en av utgångarna ligger denna hårsalong där jag var och klippte mig.


Den trevlige Izet, som jag hade en intressant diskussion med, lägger sista hand vid min frisyr.

Sen hade vi inte mycket tid på oss innan det var tid att hämta barnen från förskolan och utfodra dem med middag. Kvällen blev relativt lugn, så lugn den kan bli med Casimir, som är 5,5, Caspar som är 3,5 och Lissan som är 1,5 år. Tack och lov för att det finns teve och filmer som man kan sätta på när det blir för livligt.


Här tittar barnen på filmen om den lilla älvan Tingeling, Lissans favorit. Pojkarna tittar också på den även om de skulle föredra andra filmer

Alla barnen ska också nattas individuellt med bokläsning för de större, så det blir inte mycket tid över för föräldrarna för gemensamma aktiviteter.  Oftast somnar Mirren själv när hon nattat Casimir vid niotiden. Själv går jag och lägger mig två timmar tidigare än hemma när jag är där…

 Bilden av Tingeling från nätet har jag hittat här 

10 kommentarer:

englundskan sa...

En massa bra utflyktstips, det ska jag kolla närmare, om jag kommer loss någon gång.

Annika sa...

Vilken restaurang.
Jag blir supersugen på att åka dit.
Det var lääänge sen jag var i Skärholmens Centrum. År och dag.
Är ju mest i Vällingby C eller i stan då jag är hemma.
Du verkar ha haft ännu en fin och mysig vistelse i Sthlm!!
Kram!

Musikanta sa...

englundskan:
De ligger just här alla söder om söder.

Annika:
Restaurangen ligger i bottenplanet på Mångkulturellt Centrum i Fittja. Lätt att ta sig dit både per bil och T-bana.

Karin sa...

Hoppas på utställningsrapport, för den där utställningen är jag nyfiken på!

Musikanta sa...

Karin:
Vi hann inte med att se utställningen den här gången - den är kvar länge. Sen är det olika vandringsutställningar då och då. Här har du en länk kan du titta själv:
http://mkc.botkyrka.se/utstallningar

Gunilla sa...

Härligt att bli lite ompysslad hos frisören! :)

Ailas sa...

Så trevligt! Var ju också i Stockholm hela förra veckan och besökte bland annat Skärholmens Centrum, som jag tycker väldigt mycket om.

En underbar vårdag idag, förresten. Vi är verkligen värda lite värme nu... eller vad tycker du? :)

Kram

Musikanta sa...

Gunilla:
Roligt att se dig här igen på min blogg! Visst är det roligt att gå till en riktig frisör ibland. Luggen klipper jag för det mesta själv.
Kram!

Musikanta sa...

Aila:
Jag är också väldigt förtjust i Skärholmen med alla människor från alla världens hörn. Dessutom finns det ju nästan allting där. Köpte en liten billig klänning på Indiska till sommaren när jag ska ställa ut en vecka på Kanalmagasinet i Söderköping tillsammans med övriga konsthantverkare.
Kram

Eleonora sa...

Det var ett fantastiskt buffébord! Dit skulle man vilja åka och testa, men det är litet långt bort för mig.

Så fin du blev i håret. Det är snart dags för mig också att klippas, det har växt väldigt fort i vinter.

Fick du sytt något till Casper??

Mitt ben är mycket bättre men ännu inte färdigläkt. Det frestar på att böja knäet och då går såret upp litet då och då.

Sköt om dig och stor kram från
Eleonora, som ser fram emot att (förhoppningsvis) få träffa dig vid ditt nästa Sthlm-besök!