söndag 4 augusti 2013

825 Utställning på Lilla Kanalmagasinet


Kanalhamnen innan Lilla Kanalmagasinet hade öppnat. (Bilderna går att klicka större.)

När jag skriver det här inlägget har jag fått lite perspektiv på det hela. Det är nämligen en hel vecka sedan jag plockade ner mina återstående tavlor från väggarna på Lilla Kanalmagasinet och sa hej då till mina utställningskompisar. Eftersom jag är optimistiskt lagd kan jag ropa hurra och tala om att jag sålde fem tavlor av arton!

Inkomsten hade räckt gott och väl till en målarkurs nästa år på Öland, dock inte på samma ställe som tidigare, om jag bara inte hade kommit på att Lissan också borde ha en fåtölj att sitta i. Dessutom behövde hon en Pippitröja som min rumskamrat Ann sålde. Hyran för lokalen gick jämt upp med EN såld tavla. Sen köpte jag penslar för 739 kr i Artistbutiken när vi var på väg till Mirrfamiljens sommarhus på Öland, så det blev inte så mycket över... 


Lokalen där jag ställde ut mina tavlor. Gun, som väver trasmattor, vid bordet.

I alla fall är jag en erfarenhet rikare. T.ex att turister kommer till Söderköping för att äta glass på Smultronstället och inte för att köpa tavlor - eller för den skull något annat heller. Men de tycker det är kul att kuta runt och titta på utställningen medan de väntar på att något bord ska bli ledigt.


Många båtar passerade under veckan på Göta Kanal.

Efter några dagar var jag väldigt förvånad om någon överhuvudtaget STANNADE framför mina tavlor och kommenterade eller pratade med mig. Trasmattorna var definitivt mer intressanta än tavlorna. Men man ska inte ge upp. Jag har sålt fler tavlor än Van Gogh, som inte sålde en enda medan han levde.

Det blev långa dagar där jag satt från klockan elva på morgonen till klockan sju på kvällen. Som väl var hade jag rara och trevliga utställare omkring mig hela veckan, som gjorde att dagarna gick ganska fort ändå. Jag delade rum med Gun, som vävde fina trasmattor, Maja-Lisa , som målade vackra akvareller och Gun, som bl.a. stickade Pippitröjor


Här sitter Maja-Lisa framför sina vackra akvareller. Ann, som stickar Pippitröjor bl.a. i bakgrunden.


Anns Pippitröja i blått. Det går att beställa tröjor, både i vitt och blått.


Här är Gun med sina hemvävda  trasmattor.

I angränsande rum fanns Birgitta, som ställde ut underbara akvareller, som hennes make, som avled i mars, hade målat. Strongt av henne att fullfölja utställningen som hennes man egentligen skulle ha stått för.


Sven Gunnarsson var mästare i att måla vatten enligt min mening. Tyvärr kommer inte akvarellerna till sin rätt här eftersom det blir reflexer av glaset.


Målning i olja av Sven Gunnarsson.


Ännu fler akvareller av Sven Gunnarsson.

Berit och Lars visade upp sina härliga barnfåtöljer, ett under av precision och av härliga, slitstarka tyger. Jag fastnade för ett uggletyg, men MM ansåg att kattfåtöljen passade bättre. Så nu har de yngsta barnbarnen alla var sin fåtölj, som de älskar att sitta i när de ser på något barnprogram eller en film på teve. Det syns inte på de äldsta fåtöljerna att de är använda! Om det är någon som skulle vara intresserad kan jag förmedla adressen till tillverkaren. De kostar 16-1700 kr styck beroende på tyg.


Berit och Lars med sina slitstarka och välgjorda barnfåtöljer. 

Auroras nallar hette de fina nallar som Birgit sålde. Aurora är Birgits andranamn. Även de andra textila alstren som hon visade var enastående välgjorda. Är mycket imponerad över hur fint man kan brodera på symaskin! Väntar bara på att hon ska börja göra textilkonst också.


Auroras nallar.


Birgit i säljartagen. 

Allt som allt var det en lärorik erfarenhet, och jag fick många tips och idéer och många nya vänner. Dessutom träffade jag en hel del vänner och bekanta som jag inte sett på länge. Men jag tror inte att det blir någon mer utställning på Lilla Kanalmagasinet för mig.


 Hej då Lilla Kanalmagasinet och tack för i sommar.

17 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det är en rolig erfarenhet att vara med och göra nåt sånt.
Men jag förstår om det räcker med en gång.

Äventyret framtiden sa...

Grattis till fem sålda tavlor!:)
Inte illa alls. Många får betala hyran utan att få in ett öre på sina konstverk. Att sälja konst är en stor konst i sig. Det känner de flesta till som håller på med konst och konsthantverk....
Trevligt sällskap har du haft med fina hantverk och lilla Lissan får en mycket fin stol.
Lycka till Musikanta!

Eleonora sa...

mEN Ingrid SÅ imponerande! Och grattis till de fem sålda tavlorna. Tänk att du slog van Gogh!!! Stiligt tjejen! Hoppas nu bara att du inte kommer att sakna de sålda tavlorna, som du levt med och svettats ihop med.

Längtar tills vi ses så jag får höra från din mun om allting.

Ha nu en skön och avkopplande och välförtjänt semester. Kramar i massor!

Musikanta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Musikanta sa...

Bloggblad:
Absolut!



PettasKarin:
Tack för uppmuntrande tillrop. Jag fortsätter väl att måla - det är en vila för själen och lite flykt från verkligheten. Och,som sagt, jag har fått nya vänner på kuppen.

Lillebror Caspar grät i fyra timmar när Mirren berättade att Lissan skulle få en kattstol. Han älskar katter och har katter på nästan alla kläder.

Så Lissan (som inte förstår så mycket än) får överta Caspars elefantstol, hon gillar elefanter. Slutet gott, allting gott.
Kramar från Ingrid




Eleonora:
Jag är glad över att jag blev av med några så jag kan måla nya. Farmor och farfar köpte pojkarna så dem behöver jag inte skiljas ifrån :-).
Kramar från Ingrid som just kommit hem från Öland.

englundskan sa...

Visst är det knepigt att sälja, producera är lättare.
Men tavlor köper man ju sällan på impuls och om inte säljaren tar kontokort så har man sällan pengar på sig så det räcker.
Att sälja fem tavlor tycker jag var bra, grattis!

Musikanta sa...

englundskan:
Haha, du har så rätt! Det är rätt lustigt att just de tavlor som jag har haft ute på FB ett par gånger och dessutom haft som header på min blogg var de som jag sålde. Annars är det ju bara att måla över med Gesso och göra en ny tavla.

Vad beträffar kontokort finns det numera en smart liten apparat hos Kjell & Compani à ca 250 kr som man sätter på smartphonen så att folk kan betala med kort. En av mina utställningskompisar hade en sådan. Kanske något för dig?

Ingrid som inte kan avhålla sig från staffliet...

englundskan sa...

Det verkar ju smart med en sån betalmoj, återstår bara att skaffa en smartphone också, min gamla "ångmobil" klarar nog inte sånt, å andra sidan har jag ju inget att sälja numera så behovet är inte så överhängande.

Karin sa...

Fler tavlor än van Gogh! Det låter något det. (Alla kanske inte vet hur knackigt det gick för honom medan han levde.)

Vilken trevlig idé och vad roligt med så många kreativa personer på samma ställe. Och jag tycker du förvaltade dina tavelpengar väl!

Musikanta sa...

Karin:
Givetvis är det bara i antalet sålda tavlor jag jämför mig med van Gogh, :-).

Sen tycker jag det är konstigt att man påstår att han inte sålde några tavlor alls. Han måste väl ha fått lite pengar för porträtten han målade i Arles, i alla fall. Eller kanske mat eller absint. Jag sänder ofta en tacksamhetens tanke till hans snälla bror.

Ja, man måste köpa upp sina pengar som man får så där plötsligt. Annars går de bara till mat. Jag ska berätta om mina fantastiska penslar senare...

Suss sa...

Grattis till försäljningen får jag säga till konstnären. Jätteroligt att det gick bra och nog förstår jag att du ville köpa en fåtölj. Jag vill gärna ha uppgifterna på var man kan köpa en.
Väldigt roligt och intressant inlägg - tack för det! KRAM!

Annika sa...

Roligt att höra om din usträllning.
Grattis till fem sålda tavlor!!
YAY!!
Kan dock förstår om det blev lite långtråkigt ibland, men roligt att du hade sällskap av andra i lokalen.
Kramar!

Musikanta sa...

Suss:
Här har du länken. http://www.barkens.se/.Du behöver inte köpa någon fotpall, ingen av barnbarnen har någonsin använt den till något annat än att klättra upp på andra möbler med.

Tygerna är enastående slitstarka och de kan säker skicka prover på andra än på hemsidan. Senaste fåtöljen var en fåtölj med katter som de två yngsta båda vill ha...
Hälsa gärna från Ingrid Käfling :-)!
Kram

Musikanta sa...

Annika:
Jag är tacksam över att jag inte tog ett helt rum för mig själv, då hade det säkert blivit väldigt långtråkigt. Jag läste i alla fall ute två böcker under tiden.

Tacksam över att NÅGON ville köpa några av mina tavlor. De ska i alla fall hänga hemma hos dem på väggen!
Kramar tillbaka

Musikanta sa...

Suss:
Om du inte får upp länken kan du googla på Barkens barnfåtöljer. Då får du upp hemsidan.
Ingrid

Ölandsvindar sa...

Vad trevligt med en blandad utställning och grattis till sålda verk.Om Hälludden hör man ett och annat. Hon vill så mycket men förmår nästan ingenting och många blir lurade av den glassiga reklamen.Det skulle verkligen kunna vara ett toppenställe med en annan ledning.
Kram /Kerstin

Musikanta sa...

Kerstin:
Javisst - omgivningarna var helt fantastiska. Men hur svårt kan det vara att installera en värmepump som vi har och som man kan ställa in på AC? Eller dra in vatten i ateljén?

Jag fattar inte att hon kan få fortsätta med sina "konstkurser"! Som sagt var, reklamen var det inget fel på.

Nästa år hoppas jag kunna gå en kurs på Ölands folkhögskola - var där på besök nyss (vis av erfarenheten) och det såg enastående fint och trevligt ut! Berättar lite om det i nästa inlägg.
Kram tillbaka från Ingrid