torsdag 15 augusti 2013

830 Skogsbysalongen med utställningen Retro och Behnn Edvinsson

I mitt förra inlägg skrev jag hur vi, MM och jag, av en slump hamnade på en utställning på Ölands folkhögskola - Retro på Skogsbysalongen. En av konstnärerna var Ivar Södergren, som jag berättat om här. Den andra som också ställde ut målningar från 60-talet och framåt var Behnn Edvinsson.

Efter att ha läst några recensioner från Barometern och Ölandsbladet har jag fått veta att den här utställningen var ett försök att återknyta till den gamla traditionen att återigen visa god konst av inbjudna konstnärer på Skogsbysalongen, som legat nere under senare år.

Ivar Södergren och Behnn Edvinsson  var kurskamrater på Mejan - arbetsnamnet på Kungliga Konsthögskolan - tidigare Konstakademien. Båda konstnärerna är förknippade med Öland. Södergren är uppvuxen där och Edvinsson kom till Öland 1976.

Behnn Edvinsson kom till Ölands Folkhögskola som lärare, startade en konstlinje där och slutade som rektor. Han var också den pådrivande faktorn till att Konstens Hus byggdes på området. Det stod färdigt 2009. På en intressant hemsida berättar han mer om sig själv.

Texterna under de målningar som jag visar, efter att ha fått tillstånd av konstnären i ett vänligt mejl, bygger huvudsakligen på några tidningsartiklar i Barometern och Ölandsbladet under juli månad 2013. Tavlorna på utställningen är från 60-talet och fram till idag, men de kommer förmodligen i oordning tidsmässigt här på bloggen. Hoppas att konstnären överser med detta...


Den här målningen gjorde BE när han var 16 år. Ett tydligt budskap eftersom "han tyckte synd om bönderna." Han tyckte de skulle hoppa ur skorna och ge sig iväg från slitet när det var så lite uppskattat... Samtliga foton är tagna av MM (Musikantamaken alias Kent.) Bilderna går att klicka större. 




Den här monumentalmålningen, 5,2 m hög och 3,5 m bred är kanske hans mest kända. Dåtidens regering dansar cancan överst. När kung Carl XVI Gustaf, som invigde examensutställningen 1976, fick syn på sig själv som attribut till Olof Palmes underliv, blev han mycket upprörd. Han tog omedelbart kontakt med utställningssekreteraren och meddelade att han aldrig någonsin mer skulle inviga en examensutställning på Mejan... 


Målningen, en altartavla som heter Vanitas - livets fåfänglighet - är inte målad till Guds ära utan till människans. "Människan skapade Gud till sin avbild" skriver konstnären själv i en dikt. Man kan utläsa mycket ur tavlan om man tittar ordentligt. Landstingpolitiker, Jesus återuppstånden med nya kalsonger och fisken, symbolen för Kristus.

Det var några av de riktigt provokativa och samhällskritiska målningarna. BE stod på barrikaderna under 70-talet när Vietnamnkriget pågick och de här målningarna var säkert - enligt min högst privata uppfattning - hans unika bidrag till protesterna och demonstrationerna mot USA.  Att BE:s hjärta klappar för de svaga och lågavlönade i samhället kan man inte ta miste på. Här kommer några målningar som jag tycker mycket om.


Den här tavlan var helt fantastisk i mitt tycke - det var som om man själv klev in i fabriksmiljön och hörde dånet från maskinerna..


Här behövs inga ord. Båda tavlorna vann på att man såg dem på 4-5 meters avstånd.


Ett underbart Ölandslandskap som är ganska långt ifrån de traditionella målningar man ofta ser.


Ännu ett sådant Ölandslandskap


 Konstnärens hustru som -  enligt konstnären själv - inte gillade att vara på Öland just då...


Liten pojke med kikare - konstnärens son månne?

Under 2000-talet har Behnn Edvinsson varit mycket anlitad som porträttmålare. Det finns många intressanta detaljer kring de personer han målar av - många är omgivna av saker och ting som är förknippade med dem. Ibland kan man också hitta konstnären själv i tavlan någonstans. (Han finns också ofta med själv i de tidigare målningarna.)


Anna Lind.


Landshövding Anita Bråkenhielm.

Den sista bilden jag visar tycker jag är så talande - här behövs heller inga ord. Det fanns många fler intressanta målningar, men inlägget hade blivit väldigt långt i så fall - båda konstnärerna hade nämligen fått ihop närmare 200 målningar! Här kan man se fler av Behnn Edvinssons tavlor.



3 kommentarer:

Karin sa...

Underbart konstreportage! Och vilken spännvidd! Starkast tycker jag nog är tavlan med konstnärens gravida hustru som bara vill bort, bort! Kul att se och läsa om denna mångsidiga konstnär.

Musikanta sa...

Karin:
Roligt att du uppskattade inlägget. Det finns så många skickliga konstnärer som man inte har haft en aning om. De här båda är naturligtvis kända Ölandskonstnärer och även i Smålandsregionen.

Jag hade ju eventuellt tänkt mig att gå en sommarkurs på Ölands folkhögskola nästa år, så det var ju därför vi råkade hamna på de här utställningarna. Jag visste inte heller att ÖF var berömd för sina målarkurser (som BE drev igenom). Synd att jag inte tog en kurs där i stället för på Hälludden. Prospektet kommer inte förrän i slutet av december.

Suss sa...

Tack, tack för ännu en fin konstutställning som jag fick här hemma framför datorn. Väldigt trevligt och även detta en intressant och duktig konstnär. KRAM!